VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)  (läst 2928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rosena

Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)
« skrivet: juni 15, 2009, 04:59:57:57 »
Hej, eller kanske god morgon...

Klockan är 04:45 och jag har varit uppe en timme nu, inte avsiktligen må tilläggas. Det var nämligen så att igår så startade vi äntligen upp vår underbart fina pool så jag och frun har dansat på lätta moln hela dagen. För en timme sedan vaknade jag dock av en sådan där otrevligt bekant känsla av att något är fel, ni vet sådär det kan bli när barnen är små. Nu är även min yngsta så go att hon sover hela nätterna sedan ett halvår tillbaka så jag kände på mig att det var poolen som väckt mig. Jag gick därför upp och kunde snabbt konstatera att jag saknade cirkulation även om cirkulationspumpen gick. Jag hade även misstänkt låg vattennivå på poolen. Jag provade dock att starta upp cirkulationspumpen på nytt men den stannade nästan direkt pga att den sög luft i breddavloppet tack vare den låga vattennivån. Det fick bli att börja inspektera poolen efter läckage och efter att ha demonterat några trallplankor kunde jag konstatera att det verkade läcka vid ena inloppsmunstycket. Detta löste sig dock bara genom att dra åt det med handkraft så nu har jag återfyllt och fått igång poolen igen och hoppas på att kunna somna om igen vilket jag inte kommer sätta några pengar på att klara av.

Hur är det för er andra? Är det så att man aldrig mer kommer känna sig helt trygg när man åker hemifrån nu när man blivit med pool? Jag hoppas verkligen att det inte är så...

Slutet gott allting gott får man väl säga. Ja är i alla fall oerhört glad att jag har förmågan att vakna vid konstiga ljud, jag misstänker att det var det surplande ljudet från breddavloppet som väckte mig precis innan cirkulationen dog. Jag hoppas att det var så iaf så pumpen inte gick torr mer än några minuter.

Natti natti på er alla.

Mvh Anders Rosen
http://blog.krios.dontexist.com/



Poolgiganten

Utloggad William

SV: Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2009, 05:47:37:37 »
Förr åkte vi ganska ofta iväg på långväga resor och var borta länge från poolen. Den fick stå och "puttra" för sig själv, men bad alltid min son att åka hit och slänga i en puck då och då om det behövdes.
Jag har aldrig varit rädd för att pumpen skall gå torr för dom gångerna har jag alltid fyllt på vatten så bara kanske knappt en halv cm av bräddavloppet legat ovanför vattenytan.
Vad jag kan minnas har jag varit borta tjugoyra dagar som mest. Thailand - Malaysia - Singapore.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2009, 07:20:38:38 »
Hur är det för er andra? Är det så att man aldrig mer kommer känna sig helt trygg när man åker hemifrån nu när man blivit med pool? Jag hoppas verkligen att det inte är så...
Mvh Anders Rosen
http://blog.krios.dontexist.com/
Lugn, i början ser man f-n  >:D på väggen överallt som ny poolägare, det är min uppfattning! Sen är den resan säkert mer eller mindre enskilt "djup"... ;D
Vill säga som så att du/ni kommer snabbt in i hur er pool fungerar och efter ett litet tag med ev. kanske de sista  småjusteringararna på plats så är "båda parter" (pool & ni!  <antman> ) helt överens och lugnet lägrar sig med bara "poolside"-njut och behagliga upplevelser att se fram mot!  O0
Lycka till!  <sol>
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad rosena

SV: Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2009, 15:14:31:31 »
Det fick bli lunchlåda hemma idag för att ta en titt på att allt verkar hålla tätt. Det verkar som om jag inte riktigt lyckats att dra anslutningen helt 100% tät med bara handkraft för det kommer en och annan droppe men jag räknar med att få ut pool-leverantören imorgon och då får han fixa både det läckaget samt de två lika futtiga läck jag har på slangarna runt filtret.

Temperaturen hade iaf gått upp till 14,9 grader nu när jag var hemma på lunchen, det är ca 3 grader upp sedan igår em trots stopp och viss återfyllning i natt. Det kanske kan finnas hopp om ett premiärdopp i vår nya fina pool inom några dagar!

/Anders

Utloggad Milkshaken

SV: Poolen startad och något nytt att oroa sig över :-)
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2009, 12:42:09:09 »
Hej. Kul tråd det här. Jag känner igen mig lite jag oxå..:)
-06 köpte vi huset, poolen fanns redan.. (Byggd -00) .
precis som nån tidigare nämnde så är man alltid lite spänd och nervös, förmodligen mest förväntansfull...

Första året, precis innan vi skulle flytta in så hade vi tillträde till huset, sk. renoveringstillträde, vi skulle bygga om bottenvåningen innan vi flyttade in.

Vi såg att poolen var grymt fylld med löv och allt möjligt på botten.. Så vi sa naturligtvis åt ägaren att det där måste du oxå göra iordning innan vi skriver på pappren helt...

Han suckade, javisst..... Han satte igång med håven, han håvade och håvade och håvade.... tills det blev dags för dammsugningen..
Han visade mig hur det funkade, och det gick bra i några minuter.... Ja det är nog bara luft i systemet sa han... jag fortsätter imorgon.... (Då var vi inte där) Nåväl, poolen var städad och fin när vi flyttade in, vatten fylld och allt var frid o fröjd.... En del folk kom hem till oss första dagarna, 2 st som hade blekt sina hår i veckan, blev gröna när dom kom upp från vattnet..:) Ja det är nog kloret sa vi,,,, helt novisar..:)
Några dagar sedan kom grabbens kompis... dom var då hoppande skuttande 10-åringar,,, dom skulle såklart bada i poolen... javisst sa jag men ni får vänta till imorgon för det är försent nu.... Sagt och gjort...

Nästa morgon,,,, vatten till underkant av bräddavloppet, ingen cirkulation...  "ja men pappa det gör inget vi kan bada ändå"  Nej sa jag,, det är nåt fel på skiten,,, ni får inte bada...... "jamen vi vill vi vill"...Nej.......

Så var det under förmiddagen, stekhett, 2 tjatande ungar med badbrallor och bollar i näven.... jag fick bryta upp bräder för att lokalisera felet.... gräva lite... (varmt) (Ungar) ... Till sist hittade jag läckan..... Kröken från bräddavloppet var precis sönderfrätt, det var i koppar och inte i rostfritt..... (Därav det gröna håret) ... jaha,,, in till rörfirman, ... Hmmmm ja den dimensionen.... nja... vi har inte den i rostfritt,, och leverantören har semester.. (Mitt i JULI) .. men jag har i koppar.....

Nå vad gör man,, ja jag fick köpa skiten, kommer byta till rostfritt INNAN det börjar läcka... Men då vet man ju vad man behöver isf...

Förmodligen var det därför han inte kunde dammsuga helt heller när vi var där ... fick in tjuvluft....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan