CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool pumps fråga?  (läst 4081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #10 skrivet: mars 11, 2018, 20:40:14:14 »
MackeWesen frågade ju inte om lagstiftningen angående elarbeten , han ville bara veta vad han skulle köpa för pump !  <hmm>
Ta ett kort på märkningen på kåpan till kopplingsboxen och lägg upp , därpå står vilken modell det är (en sifferkombination)
Köp en likadan så slipper du bygga om rörledningarna, den modell som saluförs nu heter Victoria Plus Silent
Trefaspumpar ska alltid ha ett motorskydd

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool pumps fråga?
« Svar #11 skrivet: mars 12, 2018, 09:55:50:50 »
Jag är "elektriker", men behörig elektriker är ju som regel bara en enda person på en elfirma.
Alla andra är utbildade (i bästa fall) och arbetar på delegation.
Så jag kan byta cirkpumpen om jag jobbar åt en elfirma, men inte i mitt eget hus.
Därför läser jag regelverket som jag gör.
Har man nödig kännedom (utbildning i detta fall) så anser jag att man kan byta motor, så länge man är säker på att man gör rätt.
Man skall aldrig chansa med el.
Sen är alla regelverk i Sverige sådana att OM det skulle hända en olycka så går troligen vare sig den som gjort jobbet eller hans chef säker även om jobbet görs av en firma med ackrediteras elansvarig och utbildad personal.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #12 skrivet: mars 13, 2018, 08:13:49:49 »
Ja visst finns det brister i hur behörighetsreglerna är utformade - de ursprungliga togs ju fram vid en tid då det ofta var en behörig elektriker med ett par tre medhjälpare i många firmor. Med dagens ofta väldigt stora organisationer blir tyvärr ofta avståndet mellan den som har behörigheten och de som arbetar under honom/henne ofta alldeles för stort. Försök att reformera systemet har väl inte hittills lett till några större förbättringar på den fronten och det är väl svårt att se någon ideallösning. Men nu har vi ju de regler vi har och det gäller ju att försöka att följa dessa. Min man har berättat om många hårresande fall som han sett när han besiktigat anläggningar eller som han ibland ramlat på av en slump i arbetet. Ibland är det nog ren tur att det inte händer mer olyckor än det gör. Alltför många tror att de kan fixa sådant här utan att ha verkliga kunskaper. Extra lömskt är ju också att det vid försäljning av en fastighet kan följa med en massa farliga och olagliga felkopplingar som inte syns för ögat. I en perfekt värld skall allt finnas dokumenterat, men verkligheten är ju ofta något annat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool pumps fråga?
« Svar #13 skrivet: mars 13, 2018, 08:52:52:52 »
Min son som har noll koll på el (annat än lite ellära på gymnasiet och kylteknikerutbildningen) installerar nu värmepumpar för fullt, inklusive el, på delegation.
Men jag som faktiskt kan får inte göra det.
Det är det den krassa sanningen om hur reglerna fungerar.

Jag säljer ju elmätare i min webbshop, och nästan alla felkopplingar görs av "elektriker" som inte vet vad de håller på med, och inte ens ids läsa kopplingsschemat.
Regelverkets uppgift är INTE att säkerställa säkra elinstallationer utan att kunna fälla de som gjort fel, eller den som ansvarar över den som gjort fel.
Reglerna borde vara som när det gäller byggnation, är jobbet utfört på fackmannamässigt sätt så skall det vara OK.
Är det inte gjort på ett fackmannamässigt sätt så skall man få stå för notan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Pool pumps fråga?
« Svar #14 skrivet: mars 13, 2018, 20:32:32:32 »
I viss mån fungerar det ju så i praktiken  - har någon gjort en helt korrekt, fackmannamässig installation i alla avseenden, så lär risken för åtal och straff vara synnerligen liten. Men problemet är ju att det finns massor med folk som TROR sig kunna göra det helt fackmannamässigt, men som i själva verket inte kan det. Och det handlar ju om säkerhet - felaktiga installationer kan ju definitivt vara livsfarliga på flera sätt (elchock, bränder m.m.). Man kan ju jämföra med att köra bil - också farligt. Det räcker ju inte att jag anser att jag kan köra bra, för att få sitta bakom ratten måste jag ha körkort. Samhället låter dig först visa din skicklighet med prov, sedan blir du godkänd. Liknande regler har diskuterats i olika varianter vad det gäller elbehörighet - att prov och godkänt resultat skulle vara en väg till behörighet, i stället för eller som komplement till standardvarianten med utbildning + årslånga praktikkrav. Försök pågår för att se om detta är en framkomlig väg.

Problematiken med att koppla in värmepumpar skulle man ju t.ex. kunna lösa med en särskild behörighet för just detta och där man gör ett prov på just det som krävs för den verksamheten. Skall man koppla in värmepumpar av villastorlek så behöver man ju inte kunna dimensionera grövre ledningar och fördelningar, luftledningar, markkablar, ställverk och mycket annat som inte är aktuellt för det man skall arbeta med. Skall du installera värmepumpar så måste du ju ändå skaffa dig en behörighet avseende kyla och köldmedier.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag