VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?  (läst 2386 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter Syd

Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« skrivet: augusti 29, 2019, 13:10:23:23 »
Hej

Står i begrepp att börja bygga vår pool nästa vår. Därför börjar planeringen nu.
Klassisk 4x8meter. Betongplatta med skalblock som igjutes. Poolen ska vara med platssvetsad liner. Trappa längs ena gaveln.

Det finns en mängd saker till pool (pahlen.se). Men vilka saker MÅSTE man ha och vilka ångrar man att man snålade in på.
-För mig låter t.ex. UV-rening kanon. Men styvt 17´000kr för att minska mängden klor är rätt saftigt. Måste ha eller går fetbort?
-Automatisk klor/PH låte också nice. Men den stannar någonstans norr om 20´000kr. Känns svårmotiverat, eller har jag fel?
-Med tanke på vår korta badsäsong i Sverige(Skåne till och med) så känns värmepump som ett måste. Min sambo hävdar dock att man badar för att svalka sig och ser värmepump som en onödig kostnad.

Hjälp!!! Har aldrig haft pool men längtar så mycket.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2019, 13:40:35:35 »
Hur varmt det ska vara i vattnet är ju lite personligt. För egen del badar jag inte under 30gr och därför är värmepump en självklarhet. Tycker man att 20gr är ok klarar man sig utan värmepump. 

UV lampa har jag, men jag märker ingen skillnad om jag har den på eller inte.

Autodosering tycker jag är svinbra och jag har den absolut på måste-ha-listan, men forumet är också fullt av bakåtsträvare som tycker det går lika bra med en klorpuck i breddavloppet. Jag tror att "måstet" beror lite på om man tycker det är viktigt med en konstant klornivå i vattnet och hur man badar. Hoppar det i 7 ungar som badar i två timmar så finns det inge en chans att en klorpuck hänger med och håller nivåerna rätt. Antagligen räcker det med att bara dra av pooltäckningen för att det ska dippa rejält, pga solen. Jag tycker det är oerhört bekvämt med automatik.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2019, 13:55:15:15 »
En uv lampa kan du få bra mycket billigare än 17000kr om den är lika bra vet jag inte. effekten av uvlampan råder det delade meningar om. fått sagt till mig att den bryter ner bundet klor hyffsat och kan inte påstå att jag märkt av någon klorlukt så det kanske stämmer. vet dock inte om jag skulle märka någon skillnad om jag stängde av den.

Automatik tycker jag du gott kan vänta med. Det är säkert skit smidigt och skönt men puckar funkar inledningsvis sen kan du ju sätta in automatik senare så det är inget måste.
Kollar dock själv på att skaffa det till nästa säsong men det är för att man gillar teknik och tycker det skulle vara smidigt.

Rostfritt är en smaksak och inte heller ett måste. vi har rgb led lampor men använder bara vitt ljus så extra kostnad för att få färger ver jag inte om det är värt.
det mesta kan du ändå koka ner till tycke och smak och hur mycket tid du vill lägga ner på att sköta poolen.

det enda som jag tror många är rörande överens om och det är att investera i ett pooltak är klokt. då sparar du en del städning och bråk med kemikalier samt att du får en säkrare och mer energieffektiv pool.

eftersom din fru säger som hon gör kanske ni ska köpa tak och skita i värmepum så får du lit uppvärmning av taken och hon blir svalkad ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Peter Syd

SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2019, 14:08:59:59 »
Tack för svar.
Det där med automatik är ju intressant. Och som du säger, det är ju sjukt roligt med teknik.
Jag tänker göra pumprummet på så sätt att man ska kunna eftermontera så mycket som möjligt. På så vis kanske man slipper en superhög investeringskostnad. Efter hand så märker man vad som man vill bygga ut med.

Jag är bara rädd att missa saker som är svåra att lägga till i efterhand. Lampor, antal? inlopp, antal? bottenutlopp? etc.

Har lekt ihop en sketchup på poolen.  :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2019, 15:41:09:09 »
Jag har två lampor, men när jag bygger nästa pool (har sommarstuga i Nynäshamnstrakten och köpte i vintras ett hus på Gotland) kommer jag nog bara ha en lampa. Har inte haft behov av det merljus som två ger. Dessutom använder vi belysningen väldigt sällan. I mitt tycke räcker det med en lampa. Se till att den sitter på samma sida som ni befinner er mest, så att den inte bländar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2019, 15:44:09:09 »
Angående utrustning så blir det ju förstås en massa personliga åsikter och lokala förutsättningar så här är mina:

UV lampa: Tveksamt tillval pga pris/effekt men jag fick 50% rabatt på min vid poolköpet
Automatik: Väldigt bra tillval (fanns en begagnad Minimaster igår till salu på forumet) men kräver teknikintresse och manuella mätningar måste fortfarande genomföras.
Uppvärmning: Ja.
Lampor: 2 som monteras på den sida som bländar minst från uteplats eller liknande.
Bottenutlopp: Nej.
 
Skissen ser fin ut men lite väl många trappsteg (tar upp plats) och jag valde bort helgaveltrapp för en mindre hörntrapp som också sparar plats men så är min pool kortare också.

Jag installerade också en JetSwim som används vid nästan varje bad som lek eller motionsredskap.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2019, 09:51:00:00 »
Tack för svar.
Det där med automatik är ju intressant. Och som du säger, det är ju sjukt roligt med teknik.
Jag tänker göra pumprummet på så sätt att man ska kunna eftermontera så mycket som möjligt. På så vis kanske man slipper en superhög investeringskostnad. Efter hand så märker man vad som man vill bygga ut med.

Jag är bara rädd att missa saker som är svåra att lägga till i efterhand. Lampor, antal? inlopp, antal? bottenutlopp? etc.

Har lekt ihop en sketchup på poolen.  :)

När du gör trappen, se till att ha översta steget så högt att det är antingen just ovanför normal vattennivå, eller i nivå med densamma.
Vårt översta trappsteg hamnade några cm ned och det ger dels en lite för stor steghöjd, och så är det många som känner sig osäkra på "var steget är" då det ligger under vatten. Idag skulle jag gjort översta trappsteget kanske 5 cm ovanför normal vattennivå.

De där halva trappstegen gör att du får "vassa" utvändiga hörna i poolen, försök undvika det av några skäl:
1. Svårt att svetsa så det blir snyggt
2. Om någon hoppar eller ramlar i hörnet så kan de göra illa sig.
3. Ett sånt hörn blir en svag punkt i poolen som kan skadas av is eller höga punkttryck, typ att någon står precis på hörnet och hoppar eller så.

Att du vill ha en "sittavsats" på halva övre delen är bra, men du kanske kan "fasa av" det utvändiga hörn som blir (det gjorde vi och det ångrar jag inte).

Vi har en lampa och det tycker jag blir tillräckligt ljust, men smaken är som baken.

Vi har kört med klorpuckar, Baquasil, och manuell dosering av flytande klor under de 18 år vi haft pool, klorpuckarna har fungerat bra, och är relativt enkelt att sköta.
Automatiken är säkert bra så länge den fungerar, men dyrt att köpa och underhålla om/när det blir nåt fel.
Kemikalierna är inte alltid så lätt att få tag i heller, och det krävs ju en del säkerhetstänkande och utrymme för behållarna med kemikalier.
Även om du inte köper automatik nu, förbered så att det får plats, så kan du ju kanske göra ett klipp en vacker dag om någon säljer billigt, eller det kommer fram nya produkter som säljs billigt om några år, vad vet man?

Ju äldre man blivit desto mer uppskattar man sittplatserna i poolen, dels är det skönt att sitta nästan viktlös i vattnet, och dels är det rätt lindrigt när manhar små barn som annars har "hängbiljett" hela tiden, på sittytorna kan de springa omkring och leka utan att hela tiden någon skall hålla i dem.
Har du plats för pooltak kanske det itne är så dumt, visst, det kostar lite mer, men samtidigt så gissar jag att livslängden är minst den dubbla jämför med de billigare pooltäckningarna som annars används.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Vilken utrustning MÅSTE man ha? Vilken utrustning ångrar man?
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2019, 12:46:55:55 »
Här är en "måste" lista från mig ;-)

1. Pooltak, förlänger säsongen, värmer vattnet, förhindrar att pollen, smuts, fågelbajs hamnar i vattnet. Välj kombo kanalplast med klarglas gavlar. Då får man både isoleringen och viss insyn (eller utsikt när man simmar under taket). Välj ett som tål stor snölast. Om det är för dyrt just nu, planera för att kunna installera senare. Dvs hur skenor ska monteras (kanske nedfällda i trallen) och att plats finns för att kunna skjuta bort taket (ca 3 meter på ena kortsidan).

2. Poolrobot, man slipper ta fram slangen och backspola efter. Man får cirkulation på vattnet om det inte badas på ett tag. Går att städa botten tidig vår eller sen höst när cirkulationen är avstängd. Förbered så att kabel kan dras fram så nära poolen som möjligt. Smidigt att ha en kontakt där, så att kabeln till roboten kan hållas så kort som möjligt.

3. Auto dos system, tycker jag är fantastiskt. Att alltid ha minimalt med klor, bra för badare och poolutrustning. Också suveränt om man åker iväg på semester. Om det är för dyrt nu, reservera plats, tänk över inkopplingspunkter, se till att ha bra plats för dunkarna (även dom som du har i lager). Jag skulle satsa på ett system där man kan justera nivåerna enkelt och som har loggning av nivåer (inte MiniMaster).

4. Utedusch, smidigt att kunna duscha av sig innan bad om man känner sig svettig.

5. Kör med komposittrall. Vanlig trall ser inte kul ut efter ett par år, och drar ner på "poolkänslan" - helt min egen åsikt så klart ;-)

Uppvärmning tar jag för givet, ingen vill bada i kallt vatten ;-)

Generellt, dra fram flera tomrör än du tror att du behöver. Mellan typ garage/pumphus/brunn/breddavlopp mm mm. När trallen är lagt ångrar man att man inte kan koppla in tex en nivågivare i brunnen, en tempgivare eller liknande i breddavloppet, spottar runt poolen mm mm
« Senast ändrad: augusti 30, 2019, 12:50:28:28 av poolarenspoolare »
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan