VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull  (läst 2076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« skrivet: juli 31, 2022, 17:56:42:42 »
Har precis startat upp min nybyggda Tjälldenpool. Återanvände filter, pump etc från gamla poolen, men har kompletterat med en saltklorinator av typen Zodiac EI2 Expert 10.

Den varnar för saltnivå, fast den är rätt. Jag ser att cellen bara blir halvfull med vatten. Dock så genererar den klor (ser att det bubblar i cellen och känner lukten från poolen.

Jag kanske svarar på min egen fråga nu, men för att det skulle finnas plats för Blue Connect under, kan det vara så att jag satt den för högt upp? Det råkar sej ha blivit den högsta punkten på hela slingan.

Måste jag riva igen och få till den på en lägre nivå...?
« Senast ändrad: augusti 05, 2022, 19:29:53:53 av Gr1pen »

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Felaktig placering av saltklorinator?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2022, 09:36:49:49 »
En spontan fundering - klorinator är rätt hög, så jag kan tänka mig att luftbubblan inne i den har svårt att komma ut. Finns det ingen avluftningsmöjlighet?

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Felaktig placering av saltklorinator?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2022, 19:28:56:56 »
Jag har nu gjort om rören så att saltklorinatorn sitter längst ned längs golvet. Det blev inget som helst skillnad.

Det enda jag kan komma på nu är att testa att sätta en kulventil EFTER saltklorinatorn och strypa flödet lite så, så den inte "hinner tömmas" lika snabbt.

Tar gärna emot synpunkter på det innan jag återigen köper rör och kopplingar för hundratals kronor.

För info så ringde jag Folkpool där jag köpt den, men dom hade inte många ideer, och skulle återkomma senare, vilket ännu inte hänt.

Hilfe bitte

Utloggad Delta2004

SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2022, 20:30:14:14 »
Kanske testa rotera klorinator så att den pekar neråt istället för uppåt? Då bör luften lättare resa upp och in i röret?
 <dontkn>

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2022, 20:48:36:36 »
Kanske testa rotera klorinator så att den pekar neråt istället för uppåt? Då bör luften lättare resa upp och in i röret?
 <dontkn>

Det är inget alternativ då den måsta vara monterad uppåt med max 30 graders lutning fram/bak enligt tillverkaren.

Utloggad PeeWee

SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2022, 09:02:05:05 »
Jag vet att det är ett blött jobb men har du provat att lufta cellen under drift, dvs öppna klämmuttern? Det hjälper inte dig men jag hade det där systemet någon månad, sedan reklamerade jag den och bytte märke på klorinatorn. Tyckte just cellkonstruktionen var hopplös med den stora muttern, jag/lev fick aldrig cellen tät.

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2022, 18:07:05:05 »
Jag tror mer och mer att det är pumperiet som är för klent. Har en Winner 75 T pump på 0,75 hk. Flödet som står på den är 13,5 m3/h och saltgeneratorn säger att den ska fungera mellan 5 och 18 m3/h. Men det säger ju inget om trycket.

Modellen större av samma pump är 1 hk och kostar knappt 5.000 kr och är specad för 18 m3/h. Ca 30 % mer alltså.
Kan tillägga att det med nuvarande pump är varken problem med värmepump eller ytvattenreningen. Bra sprutt i inloppen tycker jag, men dom är ju smalare då där blir trycket högre...

Är det rätt väg att gå? Hur stora pumpar har ni som har värmepump och saltklorinator och 8x4 pool?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2022, 19:01:30:30 »
Jag tror knappast att det har med en klen pump att göra. Din nuvarande ska räcka gott och väl, pumpens jobbigaste uppgift i systemet är att orka lyfta sandbädden vid backspolning, det är absolut inte att avlyfta en saltklorinator. Av bilden att döma sitter din klorinator väldigt högt upp, är den ovanför vattenytan månne? Du bör kunna fylla cellen utan cirkulation mha naturligt vattentryck från poolen alternativt mha trädgårdsslang via inloppen.

Den där pumpen drar väl 30% mer el också.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2022, 19:08:51:51 »
Jag tror knappast att det har med en klen pump att göra. Din nuvarande ska räcka gott och väl, pumpens jobbigaste uppgift i systemet är att orka lyfta sandbädden vid backspolning, det är absolut inte att avlyfta en saltklorinator. Av bilden att döma sitter din klorinator väldigt högt upp, är den ovanför vattenytan månne? Du bör kunna fylla cellen utan cirkulation mha naturligt vattentryck från poolen alternativt mha trädgårdsslang via inloppen.

Den där pumpen drar väl 30% mer el också.

Ja, men som jag skrev i några inlägg upp så så jag jag dragit om rören så att den nu sitter längst ned vid golvet. Det blev absolut ingen skillnad.
Det finns även ett rör inuti burken där luften trycks ut av vattnet (om det nu skulle komma in tillräckligt med vatten).

Vid nåt enstaka tillfälle har vattennivån gått upp något i burken och då försvinner felmeddelandet direkt. Det har dock återgått efter nån minut igen i samband met att vattennivån åter sjunkit till motsvarande som på bilderna ovan.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2022, 20:23:39:39 »
Kan det vara så att rören är dragna på något sätt så du har en luftficka eller är det otätt innan pumpen så den suger lite luft. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det ska krävas en pump på 1 hk. Din pump är specad med riktigt hög effekt redan. För visst sitter klorinatorn efter pump och filter?
Om du dessutom har haft den fylld så kommer ju luften någonstans ifrån, är pumpen klen och allt är tätt skulle det betyda att luft på något sätt orkade vandra mot vattentrycket och lägga sig där.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan