CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger träpool - några rookiefrågor  (läst 2052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #10 skrivet: april 21, 2022, 18:23:10:10 »
Jag har vunnit! PE-slangen är besegrad och monterad. Den har legat sträckt med våld och spännband i solen i en vecka. Först i dag höll den sig rak nog när jag testade. Nu är den som sagt på plats.

Frågan är hur de professionella byggarna gör som kommer och smäller ihop en pool på ett par dagar. De lär ju inte ha en vecka på sig att vänta ut slangeländet och kan knappast bara bygga mitt i högsommaren med solklausul. De kanske löser det med att vara fler och starkare än jag.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #11 skrivet: april 22, 2022, 07:51:45:45 »
PEM-slangen tål att frysa med vatten i.
Det gör inte den mer flexibla slang du fått med.
Det fick en av mina grannar erfara då han använt de mer flexibla slangarna mellan pool och pumphus.
Slangen sprack och vattnet rann ut, med följden att linern sprack då isen hamnade på botten, som ett resultat av det så föll även poolväggarna på hans "8-formade" pool med "självbärande väggar" in så det blev en riktigt dyr smäll för honom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Bygger träpool - några rookiefrågor
« Svar #12 skrivet: april 24, 2022, 09:22:38:38 »
Nu är det PEM till och från värmare och till inloppet. Dvs där det är nedgrävt och där det kan riskera att stå vatten på vintern. Resten är ovan mark och med lutning ner mot kopplingar som är tänkta att vara öppna på vintern. Så det borde vara safe.

Så vad gör jag nu med två långa och numera rätt raka slangbitar? Först tänkte jag att det kunde vara bra att ha i reserv, men då kommer frågan hur. Att rulla ihop dem igen känns inte görbart och även om jag bor stort är femton meter "pinne" inte lätt att gömma. Jag kanske proppar igen ändarna och gör flytkorvar av dem. Inte lika mysiga att bada med kanske, men de tål i alla fall vinterbad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag