CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byte av poolmedel.  (läst 722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leifolov

Byte av poolmedel.
« skrivet: april 10, 2022, 16:38:59:59 »
Mitt behov är att byta medel i poolvattnet inför kommande säsong.
Nuvarande medel är sedan flera år tillbaka är Bequacil och det håller på att ruinera mig.
Både funktion, pris och brist på kunniga återförsäljare leder till att man inser att det finns ett behov av att byta.
Jag planerar att byta till klor och ser på nätet att Bequacil är syrebaserat (aktivt syre) och därför bör vara kompatibelt med klor.
Alltså borde man kunna byta direkt till klor nu redan vid säsongstarten.
Samtidigt så läser jag bl.a. här på forumet att det är tveksamt att göra ett sånt byte utan att byta vattnet.
Filtret är tömt på sand och helt rengjort.
Någon som gjort ett liknande byte och vad blev resultatet?
« Senast ändrad: april 12, 2022, 11:43:09:09 av Leifolov »

Poolgiganten

Utloggad Taber

SV: Byte av poolmedel.
« Svar #1 skrivet: april 11, 2022, 10:39:37:37 »
Jag har tyvärr inget svar på din fråga men blev nyfiken på skälen till att byta. Jag håller nu på att bygga pool och har sneglat på Baquasil som poolkemi. Har förstått att det är dyrare men mindre korrosivt och badvänligare(?) än klor. Tycker du att det fungerar sämre än klor överlag, utöver att det är dyrt? Jag har hört att det skall ge en mer lättskött pool än klor, men det kanske du inte håller med om då?
Jag har ingen erfarenhet av varken klor eller Baquasil sedan tidigare, så jag har inget att jämföra med.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byte av poolmedel.
« Svar #2 skrivet: april 11, 2022, 10:39:45:45 »
Jag har gjort det, och det gick mängder med klor för att "äta upp" baquasilet, jag skulle rekommendera att du byter vatten om du har kommunalt vatten, det kostar nog ungefär lika mycket att klorera bort gamla kemet, som att byta vatten, och byter du vatten så får du ju bort alla andra saker som ackumuleras i vattnet över tid.

Vi har kört med chockklor med CYA och sedan den normala kloreringen med temposticks (CYA-fritt) de senaste 2 åren och har haft mycket bra vatten, och stabila värden.
Kör du hela tiden med puckar som innehåller CYA så måste du byta ut delar av vattnet varje år, lite beroende på hur man vintrar poolen så sker det ju i samband med att man sänker nivån på hösten, men för oss som har poolen fylld hela vintern så sker rätt litet utbyte av vatten, så då bör man antingen aktivt byta ut delar av vattnet, eller köra med CYA-fritt klor.
En liten mängd CYA behövs för att kloret skall stabiliseras (inte förbrukas så fort), kanske 30-50 ppm?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Leifolov

SV: Byte av poolmedel.
« Svar #3 skrivet: april 12, 2022, 12:05:18:18 »
Taber: Jag hade samma intentioner med val av just Baquasil men det blev inte riktigt så bra som tanken var.
Antalet återförsäljare var dåligt och dom som fanns inom rimliga avstånd hade ingen eller dålig kunskap om både poolkem och poolskötsel överhuvudtaget. Intresset var bara att sälja samtidigt som priset kändes obehagligt högt speciellt när man även tog hänsyn till transport kostnader etc.
Resultatet blev sällan bra utan det fanns hela tiden en svagt grått skimmer i vattnet som inte gick att få bort. Två ggr byttes även filtersanden varav sist till det som var glasbaserat.
Nu tömdes filtret helt och poolen är just nu fylld till 80%. Filtertanken hade en majonäsliknande beläggning ovanpå filterglassanden så nu får det vara nog. Något annat måste till.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag