Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kakla Tjällden pool  (läst 1522 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2022

Kakla Tjällden pool
« skrivet: februari 20, 2022, 17:34:45:45 »
Hej!

Nästan bestämt oss för en tjällden pool, hade helst haft kakel istället för liner. Hittade nedan, och låter som det "borde" gå, någon som har erfarenhet? Både kring val av underarbete/bruk eller om det bara är en dum tanke?

Stort tack



Hittade på nätet:

Om man på egen risk tar ansvar för kaklet, så är Tjälldens pool ett potentiellt alternativ. Men då får man ansvara för kaklet själv. Man kan teoretiskt lägga på t.ex. Weber EF-putsbruk 261 (eller liknande) som teoretiskt skyddar mot frostsprängning och sedan utföra kakelmonteringen enligt de förutsättningar som tillverkarna säger. Men då kakel är dyrt och även monteringen är kostsam så drar sig många för att riskera detta. Men det bör gå om man är noggrann och tar ansvar själv. 

Poolgiganten

Utloggad klorinator

SV: Kakla Tjällden pool
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2022, 18:07:33:33 »
Jag frågade Tjällden i våras om samma sak och fick tills svars att de skulle utprova att kakla.
De sa att det skulle egentligen inte vara något problem om man använde tätskikt.

Block fanns ju inte tillgängliga, slut överallt och invänta Tjälldens test kom inte på fråga.
Nu blev det i stället en gjuten betongpool med infinity åt två håll.
20 cm i plattan och 20 cm väggar med dubbel armering.
20 cm polystyren runt om, använde polystyrenet (S100) som form mot utsidan.
Poolen som nu stått och härdat sedan 1 sep skall kaklas med mörka granitstenplattor 8 mm 30x60 cm.

Köpte Mapelastic från Polen för 1/3 av priset!

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kakla Tjällden pool
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2022, 17:50:50:50 »
Hej,

Har ingen erfarenhet av egen kaklad pool.
Fördelen med denna är att den aldrig blir blekt av desinfektionsmedel. Ser lika dan ut i alla år. Troligen minst 3ggr dyrare än liner?

Stommen borde klara en kaklad pool. Om en platta släpper ibland är det inget stort problem. Se till att ha rätt kakelfog hemma.

Tror att de flesta av rekommenderade värden baseras på kaklad pool? Vilket nästan ingen har idag.

Ändå samma parametrar oavsett konstruktion/ytskikt.

Vill påstå att det går att komma runt alla dessa parametrar trots kaklad pool.
Det går att göra kakelfogarna immuna mot vattnets kemi.

Men det får branschen själv komma på hur man gör?

Utloggad Pool2022

SV: Kakla Tjällden pool
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2022, 19:18:34:34 »
Poolen som nu stått och härdat sedan 1 sep skall kaklas med mörka granitstenplattor 8 mm 30x60 cm.

Köpte Mapelastic från Polen för 1/3 av priset!


Tack för svar! Låter som en magisk pool.
Hur mycket ca kostade maplestic tätskiktet, också om du vill tipsa om var du beställde i Polen? Vi skall göra en 3*6 och blev mycket inspirerad av dina mörka granitplattor .


Stort tack

Utloggad klorinator

SV: Kakla Tjällden pool
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2022, 11:38:33:33 »
Min pool är 3x5 x 1,45. Den skall vara varm året om, därför 20 cm isolering runt om. Lite swimjet och massagemunstycken gör susen.
Laminattäcket i en egen kassett 60x60 cm och utjämningstanken under 60x300x90 cm med lucka på sidan.
2 cirkpumpar, en för filter/desinfektion/varme och en för nivån för infinityn, som bara går när vi är där. Infinity är en riktig energitjuv och kyler vattnet.
På vintern skall det ligga ett stort Spa-täcke som jag får göra själv av 10 cm PIR skum skivor som kläs i PVC-duk. När man badar till vardags på vintern så viker man upp ena täcket och badar på 1,2x3 meter. Övriga täcket ligger på laminattäcket.
Teoretisk skall det gå åt 800W vid 34 i poolen och -12 ute...Vi får se.

Kakla på frigolit? Jag gjorde en grundlig undersökning i våras. Några säger att bara Jackons block fungerar medans andra fabrikat avrådes. En del kaklar bara inomhus och någon firma i Norge påstår utomhus är inga problem. Några bekanta valde mosaik på Fluidrablock för 4 år sedan. Det sitter kvar men poolfirman har kånkat.
Det är drygt att vänta 15, 25 eller 35 år för att se slutresultatet...

Vi skall jämföra med en riktig betongpool där den väl vibrerade betongen är minst 20 cm tjock och minst dubbelarmad, då faller ju alla frigolitpooler bort.
Ingen av frigolitpoolerna kommer med ovibrerad betong nedpetad i springan i närheten av 20 cm betong.

Det är många bud om tätskiktet. Något proffs säger blästring, häftprimer och spackla innan tätskikt, Mapei har en broschyr där det går åt 11 olika produkter.
Finns det någon tråd/diskussion här på forumet om korrekt behandling av betongpooltätskikt?

Jag gav 660 kr för 32 kg Mapeiastic (säck och dunk). Polacken som jag känner köpte det i grannbyn i södra Polen någon stans (lagervara) och vi delade på vinsten. Här kostar samma säck/dunk 2000 kr och är beställningsvara. Egentligen betalade jag då 1300 kr säck men det blev winnwinn.
Skall spackla på 7 satser det så fort det inte är frostnätter mer och när jag utrett bästa primer och epoximetoden för inloppen.

Vi valde sten/kakel för att vattnet har en helt annorlunda karaktär. Krispigt och klar klang mot fadd i linerpooler. Det ser också exklusivare ut.
Det blev Dragon black flammad.
Hur sätter man på stora stenskivor på 30x60x1,2 cm? Lägger man fix på plattan eller väggen?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan