CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aquarite flo advanced för att reglera pump  (läst 846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lanna-Janne

Aquarite flo advanced för att reglera pump
« skrivet: februari 15, 2022, 19:11:59:59 »
Hej, ni som har Hayward Aquarite saltklorinator, använder ni den också för att styra cirkulationspump?
Det skulle ju vara smidigt tänker jag då jag vill ställa ett schema i saltklorinatorn för att över natten stoppa cirkulation och även stoppa klorproduktion. Finessen finns ju i Aquariten.

Problemet är att Folkpools elektriker inte kopplade in pumpen så, utan till ett separat tidur som sitter i poolens elcentral.

Vad händer egentligen om jag ställer tiduret på att stänga av cirkulationen? Antar att saltklorinatorns flödesvakt då slår ifrån? Men detta känns lite som en ful-lösning, då den funktionen egentligen är ett avstängningsskydd för att inte skada cellen.

Huvudproblemet är nu att jag inte har en pump med varvtalsreglering, och därför inte någon sladd för styrsignal. Jag behöver alltså troligtvis ett extra relä, som släpper på 220 V till pumpen efter signal från aquariten?

Hur löser ni andra det? Eller kör ni dygnet runt?

Värmepumpen har ju egen app och styrning, så den får man ju såklart också se till att den är avstängd när man stryper cirkulationen.

Intressant ändå när man köper ”nyckelfärdigt” att det ska behövas så mycket handpåläggning.
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Poolgiganten

Utloggad oscar

SV: Aquarite flo advanced för att reglera pump
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2022, 11:32:52:52 »
Det är ingen fara att använda flödesvakterna i både värmepump och saltklorinatorn.
Jag skulle dock köra dygnet runt på cirkulationen både för klorproduktionen ska hinna ikapp om det varit mycket bad på dagen och att om värmepumpen behöver underhålls värma går den på lägre varvtal.
Har du pH och klorstyrning?
Klorinatorn har även en gassensor så om flödesvakten felar går denna in och stänger av produktionen vid för lågt eller inget flöde. Flödesvakten är ett tillval från Hayward och behövs egentligen inte.
Annars är det som du säger att man måste installera ett extra relä för cirkulationspumpen jag tycker inte det är nödvändigt.
Går flödesvakten sönder så kommer den att indikera på att det inte är något flöde även fast du har cirkulationen igång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag