VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rolltop pooltäckning  (läst 2737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #10 skrivet: april 12, 2022, 16:29:05:05 »
Jag läste nyligen att något poolföretag (minns inte vilket) säljer utbytespresenningar till Capella/rolltop. Och det finns en variant som är transparent. Det där låter ju som en bra solmagnet. Jag förstår inte varför inte denna varianten fanns som standard.

Min Capella är mörkgrå. Frågan är om den utestänger så mycket ljus att algerna har svårt för att etablera sig? Om man nu skulle missa kloreringen .... vilket har hänt.

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #11 skrivet: april 13, 2022, 08:46:26:26 »
Observera att jag spekulerar eftersom jag inte har erfarenhet av pooltak eller bubbelplast…  :angel:

Själva duken i en rolltop har nog knappast någon större isolerande funktion. Det är den stillastående luften mellan vattenytan och duken som isolerar och det är ganska mycket luft jämfört med bubbelplasten men ganska lite jämfört med pooltaket. Så på den punkten skulle jag säga att rolltopen borde minska värmeförlusterna bättre än bubbelplast.

Men sedan finns ju annat som påverkar också. Duken på min rolltop är silverfärgad och reflekterar därför stor del av solljuset. Ett pooltak och bubbelplast släpper igenom solljuset till viss del vilket borde kunna bidra till uppvärmning av poolvattnet soliga dagar.

Sedan påverkar ju även vinden. Duken på min rolltop ligger normalt ganska tätt mot poolsargen så luften under isolerar nog rätt bra även när det blåser lite, men beroende på vindriktning så kan den fladdra när det blåser hårt. Då kan jag tänka mig att värmeförlusterna blir större, men det gäller nog även med bubbelplast.

Så jag skulle nog sätta rolltop som bättre isolerande än bubbelplast, med reservation för alla ”nog” och ”borde”.

Att kombinera rolltop och bubbelplast vet jag inget om. Det låter lite som tårta på tårta. Men någon kanske har testat det?

Tack för svar. Jag har insett att det är väldigt få som har testat detta, eller gjort några större mätningar av det hela. Det jag vet är att förra sommaren med vår ovanmarkspool på gräsmattan, och med bubbelplast, då tappade vi ganska exakt 3 grader per natt om värmepumpen var avstängd. Det var ca 12-13 grader om matten och 20-25 om dagen. Dessa tre grader tog det sedan halva dagen för poolvärmepumpen att jobba ikapp, vilket var lite drygt. Man vill ju helst ta sitt morgondopp med 30 gradigt vatten hehe.

Nu är poolen helt nedgrävd och isolerad med 5 cm stenull och plastfolie, 5 cm xps300 under samt ett trädäck runt om. Ovanpå ska vi testa med enbart ett gråfärgat rolltop och se vad vi får för siffror, sen kanske vi testar med bubbelplasten också, för att se om det blir någon förändring.

Den stora nackdelen jämfört med förra året blir att solen inte får någon chans att värma upp poolens sidor, men å andra sidan hoppas jag att temperaturen i poolen blir betydligt mer stabil då vi har ett heltäckande tak, samt isolering runt om. Bubbelplasten läckte trots allt en del längs med kanterna.

Jo, ett pooltak känns allt som det bästa valet, men priset är därefter. VI gav 15" för vår rolltopp, ett glastak som vi vill ha (lågt som t.ex modell Leia) kostar mer än vad vi lagt ner på hela pool-projektet hittills.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan