VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga djup pool  (läst 5093 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Sponken

Bygga djup pool
« skrivet: augusti 07, 2018, 10:14:55:55 »
Hej

Skulle vilja bygga en pool som är lite djupare än de vanliga 150 och skulle vilja få lite input ifrån er.

Min initiala tanke är att bygga den av lecablock med ett djup på 250cm. Bottenplattan ser jag framför mig att vara gjuten och sedan kommer linern bli svetsad.
Den kommer bli nergrävd på tre sidor men ena långsidan kommer att vara delvis ovan mark. ca 1 meter kommer att vara nergrävd. Polen kommer alltså sticka upp 1,5 meter på den sidan som inte är täckt. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Är det någon som har en liknande konstruktion?
Funkar lecablock, eller finns det något annat alternativ som är bättre?

Tacksam för input!

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Bygga djup pool
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2018, 14:13:45:45 »
Har egentligen ingen input vad gäller konstruktionen, men...

Som någon annan klok skrev i ett annat inlägg, man vill kunna stå i poolen och relaxa utan att behöva trampa vatten hela tiden. Så då vill man nog ha två djup.

Och så vill man ha en poolrobot... finns det någon som klarar sluttande plan på botten?
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: Bygga djup pool
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2018, 15:17:32:32 »
Jag är mycket tveksam till att leca fungerar på de höjderna. Varken för mark eller vattentryck. Lite beror det förstås på längd och bredd på poolen.

Thermopoolen är väl den konstruktion som är gjord för det du vill göra men man kan också tänka sig färdiga betongelement som alternativ.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ingvar

SV: Bygga djup pool
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2018, 16:00:37:37 »
Armering krävs för att det ska hålla för marktrycket om du ska kunna tömma poolen någon gång. Därmed är det termoelement eller gjutning av hela stommen som krävs. Inget problem för vanliga poolrobotar oavsett om du har sluttande plan eller inte.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Sponken

SV: Bygga djup pool
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2018, 09:26:45:45 »
Tack för lite input!

Min idé är att det skall vara en del som är 2.5 och en annan del som är grundare. Har inga mått än men tänk kvadratisk pol där halva är djup och halva är grund.

Utloggad Sponken

SV: Bygga djup pool
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2018, 09:27:25:25 »
Har kikat lite på Dorocells block och det verkar ju vara en smidig lösning som faktiskt används till att bygga poler.

Utloggad Erica

SV: Bygga djup pool
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2018, 09:44:45:45 »
När vi bodde i USA hade vi en pool med djupdel, med ungefär det vattendjup som du tänkt dig. Den var byggd med sprutbetontg ("gunite"), en teknik som är ganska vanlig där.  Man gräver gropen först, armerar, och sprutar sedan på lager efter lager med betong. Formen på den poolen liknade ett nyckelhål - en rundad djupdel och en lte grundare rektangulär del. Vid alla betongkonstruktioner, sprutbetong, gjuten pool etc. så är det armeringens dimensionering som blir helt avgörande för vilka krafter som den tål. Du måste alltså se till att armeringsberäkningen blir helt fackmässigt gjord. Samma sak lär gälla fär leca. Jag kan inte tro att oarmerad leca klarar de krafter som man får, både jordkrafter och vattentryckskrafter.

Om du har 250 cm djup så går det att ha en mindre trampolin. Givetvis inte hopptorn eller liknande, då krävs större djup (ca 5 m gäller för tävlingar i simhopp, 10 m höjd). Men vattendjupet är inte allt. Du måste ha en ganska stor pool om du skall kunna dyka i den så att du inte kör huvudet in i någon vägg. Den poolen vi hade hade ungefär yttermåtten 12x6 m, med djupdelen lite oval ca 7x6 m och den grundare delen ca 5x5 m, nästan kvadratisk.

Utloggad Ingvar

SV: Bygga djup pool
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2018, 13:46:01:01 »
Jag har den typen av pool som Erica beskriver, fast med raka sluttande sidor som utmynnar i en plan botten i mitten med ett djup på 235 cm. Man lägger mycket riktigt  ut armering först, och sedan sprutbetong. Här gäller det att vara mycket försiktig så lagom med betong hamnar där det ska hamna och inte flyter ned. Det går väldigt fort när man står där med betongslangen och det sprutar ut med ett väldigt flöde som kan vara svårt att kontrollera. Ett tryggare alternativ kan därför vara att hyra en blandare, blanda betongen själv och sprida ut den manuellt.

Att ha två olika djup där den grundare delen går tvärt över i den djupare delen skulle jag inte gilla. Risk att man gör sig illa på kanten.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Sponken

SV: Bygga djup pool
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2018, 14:39:21:21 »
Kul med lite alternativ.

Har sett att det är ganska vanligt utomlands med sprut betong men har faktiskt aldrig sett någon här i Sverige som har en sådan pool.

Utloggad MathiasS

SV: Bygga djup pool
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2018, 14:49:38:38 »
...ett skäl till det kan ju vara att det är lite knepigt att isolera en sådan pool?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan