CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool av Corten?  (läst 2879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oakgrove

Pool av Corten?
« skrivet: juli 15, 2019, 17:47:12:12 »
Är inne på att bygga en pool av rostfritt men det verkar lite känsligt. Finns det någon här som kan svara på om det går att ha en pool i Corten istället? Finns ju en del trädgårdsdammar och annat i Corten, men går det att bada i en sådan pool?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Pool av Corten?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2019, 18:46:24:24 »
Vitsen med cortén är väl att det ska rosta (fast långsamt). Kanske inte optimalt i en pool. Dessutom är det väl dyrt? Och hur reagerar det med klor?

Jag skulle inte göra det. Är kanske lite för feg. Svart liner kan jag däremot tänka mig.

Utloggad MathiasS

SV: Pool av Corten?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2019, 19:20:22:22 »
Vill man bada i bajsbrunt (rost)vatten är det säkert en toppen bra idé.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2019, 19:25:00:00 »
Ja, klart att det rostar, men tänker att det är billigare än rostfritt och ”enklare” att sätta ihop en pool av då det inte är lika känsligt som rostfritt. Är det skadligt på något sätt för kroppen eller pumpen m.m.?

På bilder jag kollat på från trädgårdsfontäner m.m. ser vattnet absolut inte rostfärgat ut så efter ett tag borde inte vattnet vara rostfärgat.

Gillar utseendet och strukturen på Corten och tänker att det hade varit riktigt snyggt som sidan på en overflow-pool ovan mark. Perfekt i så fall om det skulle kunna gå att använda även till insidan av poolen.

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2019, 19:54:42:42 »
För information drömmer jag om en pool enligt följande:

Inte så värst stor pga platsbrist på tomten, ungefär 2x3 m och en dryg meter djup. Skall fungera avsvalkande på sommaren men också som en spapool på kyliga kvällar och därmed möjlighet till upp mot 40 grader.

Var inne på en thermopool med liner men har förstått att det kanske inte fungerar så värst bra med de höga temperaturerna.

Gillar verkligen utseendet och känslan av rostfritt.

Minst en sida skall ha overflow för infinity-känsla ut mot den sluttande delen av tomten. Funderat lite på hur bra overflow fungerar i vårt klimat men tänker att man kanske kan ha två skimmers, en nere i delen som overflow-vattnet hamnar och en skimmer i poolen en bit under overflow-kanten. På sommaren är röret från skimmern i poolen avstängd för att få overflow men på vintern används bara denna skimmer för att kunna lägga på ett lock på poolen.

Vad tror ni om detta?

Är som sagt inne på rostfritt men funderar också på om det finns något annat material som är lättare att bygga ihop själv.

Utloggad TommyC

SV: Pool av Corten?
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2019, 22:58:14:14 »
Gillar verkligen utseendet och känslan av rostfritt.

Corten ger inte någon känsla av rostfritt utan tvärtom. Ytan rostar och ger en förhållandevis tät oxid som bromsar vidare oxidation mot luft. Hur corten fungerar ihop med klorerat vatten hittar jag ingen information om.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2019, 07:58:45:45 »
Corten ger inte någon känsla av rostfritt utan tvärtom.

Absolut, det är jag helt med på, ville mest förklara varför jag börjat fundera på Corten efter att ha gått från tankar på en thermopool. Corten skulle aldrig ge samma känsla som rostfritt såklart, men det kanske skulle kunna bli en snygg pool ändå tänker jag, eller försöker iaf undersöka hur det skulle kunna bli.

Jag hittar inte heller någon information om hur det skulle fungera i en pool med klor eller salthalt m.m. så hoppas att någon här vet bättre. Kanske har någon här en liten installation i trädgården med Corten och vatten och kan svara på hur det blir med tiden?

Utloggad TommyC

SV: Pool av Corten?
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2019, 08:50:48:48 »
Jag har aldrig vare sig här eller någon annanstans sett frågan om pool i corten diskuteras eller ens nämnas. Dammarna som går att hitta på nätet är nog inte klorerade. Det finns ju minst en här som är väldigt kunnig på rostfritt (som inte borde heta så) så svar kanske kommer. Annars är det väl lämpligt att du bygger en testjigg i mindre skala och provar med rejäl klorering under något år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oakgrove

SV: Pool av Corten?
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2019, 09:40:24:24 »
Ja, jag kommer bygga något för att testa. Känns ok att den inte kommer hålla för alltid. Men kanske finns en anledning till att ingen här hört talas om en sådan pool, samtidigt gör det att det är lite extra spännande att testa :) Är mest lite fundersam på om det är så att det kan bli utfällningar i vattnet som inte är så bra för kroppen, så som krom och nickel eller annat...?

Utloggad MathiasS

SV: Pool av Corten?
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2019, 06:36:36:36 »
Varför bygger du inte i rf när det är det du vill ha? På vilket sätt menar du att rf är känsligt?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag