CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Limma fast 50mm -> 32mm på värmepumpanslutning, går ej i botten?  (läst 1459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Tänkte ta tag i att få igång värmepumpen till poolen och behöver limma fast en förminskning från 50mm till 32mm  som jag har i slangdiameter. Pumpen är från Jula
https://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/pooler-och-tillbehor/pooluppvarmning/poolvarmepump-416102/

Och jag har köpt reducering 50 mm ytter 32 mm inner från dammbutiken.se
https://www.dammbutiken.se/reducering-50-mm-ytter-32-mm-inner

Men när jag provar föra in den i anslutningen till poolvärmepumpen så kommer den knappt halvvägs in innan det tar stopp. Går det att limma dit den så, eller måste den ner i botten?  Och hur gör jag isf för att få ner den, själva anslutningen verkar vara precis 50mm och jag får knappt in ett PVC-rör 50mm heller utan det tar också stopp ungefär halvvägs, så anslutningen till poolvärmepumpen verkar som sagt väldigt snäv/precis.

Om den måste in helt, hur gör jag då?

Bifogar bilder för att visa hur långt in reduceringen kommer.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Limma fast 50mm -> 32mm på värmepumpanslutning, går ej i botten?
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2019, 11:22:19:19 »
Förminska diametern någon tiondels millimeter genom att slipa för hand med ett grovt sandpapper. När man limmar PVC-slang eller rör i vanliga 50 mm limkopplingar så ruggar man normalt upp rör/slangändan med sandpapper för att PVC-limmet ska greppa bättre. Tvätta också med speciellt rengöringsmedel eller aceton utan olja före limning. Tänk på att PVC-limmet greppar väldigt snabbt så det gäller att trycka ihop det som ska limmas snabbt och utan vridning. Man får bara en chans där.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Grillen

SV: Limma fast 50mm -> 32mm på värmepumpanslutning, går ej i botten?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2019, 08:35:08:08 »
Ok, får pröva att slipa ner och se om det går bättre . Tack för svaret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag