CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömma filter samt vattenpump på vatten!  (läst 4285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeGee

Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« skrivet: oktober 06, 2016, 22:04:55:55 »
Hur gör ni när ni tömmer era filter och pumpar på vatten inför stängningen?

Vi har vårat teknikrum i ett vinterisolerat förråd som frostskyddas, men jag antar att det är bra att tömma systemet på vatten oavsett? Hur gör man smidigast för leda vattnet ut ur förrådet? Är det skruva bort pluggen och sedan snabbt på med slang som gäller, eller finns det andra alternativ?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2016, 12:26:10:10 »
Har du tillgång till en grovdammsugare så brukar dom kunna suga vatten om man tar bort påsen. När man drar ur pluggarna ur filter och pump så sprutar det ganska bra i början. Har du trägolv i förrådet så vill du nog inte göra så. Har du ingen grovsugare så finns det billiga pumpar. Du har ingen unionskoppling utanför förrådet t ex vid värmepump som du kan lossa och dränera den vägen?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PeeGee

SV: Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2016, 21:23:37:37 »
Sist jag tömde filtret så tog jag ett överblivet PVC-rör på ett par meter, det räckte precis utanför dörren. Det fungerade helt ok, kunde sippra lite vatten precis vid pluggen för det var svårt att få det att ligga precis intill.

Med tanke på alla filter och pumpar som töms runt om i landet så borde någon ha kommit på en superlösning. :)
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad PeeGee

SV: Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2019, 21:15:40:40 »
Hej alla,

Lyfter denna lite igen, för jag är fortfarande lite nyfiken på hur ni andra gör och jag har själv inte hittat någon optimal lösning.

Funderar lite på den lösning TommyC nämner, att tömma genom rördragningen ut till värmepumpen. I vårat fall så sitter rören som går ut till värmepumpen högre upp än sandfiltret, så det alternativet är ju något stökigare då antar jag, eller kan man få till hävert den vägen?

Grovdammsugare är jag faktiskt lite sugen på att införskaffa, mest för att kunna suga ur vatten ur rören mellan pool och teknikrum. Vet dock inte vilken man ska ha för detta, och om det finns någon som har slang som kommer in i våra 50mm rör.

Grovdammsuger man sandfiltret så antar jag att man måste vara försiktig så man inte suger upp en massa sand också, och när man väl kommit ner till sanden så är det ju stopp med den metoden och man är tillbaka till att använda bottenpluggen igen.

Men som sagt, hur gör ni andra när ni tömmer systemet? :)
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2019, 08:29:36:36 »
Vinterstängning:

1. Pumpar bort vatten till en nivå precis under breddavloppet. Pluggar inloppen.
2. Öppnar mina avloppskranar som tömmer rören i teknikrummet.
3. Öppnar bottenpluggen i sandfiltret.
4. Öppnar bottenpluggen i UV-lampan.
5. Öppnar bottenpluggen i vattenpumpen (tömer impellerhuset, den del där silkorgen sitter tömmer jag med grovsugaren).
6. Kopplar loss värmepumpen så att vatten fritt kan rinna ut.
7. Monterar ner och tar in Minimastern eftersom den inte kan tömmas på vatten pga mätproberna.

Under utrustningen har jag en stor murarhink/balja som vattnet får rinna till, eftersom avlopp saknas.
Som en del av tömmningen av poolen backspolar jag filtret också.

Avgörande för att detta ska gå snabbt är att jag har inloppsrör och utlopp ihopkopplade i teknikrummet (det leds ner till avloppsbaljan) och jag har ventiler mot denna sammankoppling => jag kan använda poolvattenpumpen för  att tömma poolen => det går väldigt fort.

Det mesta av vattnet hamnar direkt i baljan men vattenpumpen töms som sagt med grovdammsugaren.
« Senast ändrad: juni 24, 2019, 08:33:22:22 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Tömma filter samt vattenpump på vatten!
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2019, 12:02:00:00 »
Om du har något område på tomten som ligger lägre än poolbottnen så kan du med fördel tömma med hävert. Då vår tomt ligger på randen av en brant så har jag många möjligheter att tömma. Den jag oftast använder är att lägga en vanlig trädgårdsslang så att änden ligger där det är som djupast. Andra änden av slangen kopplar jag på vatten på tills slangen är fylld. När jag lossar kopplingen från vattenkranen så är häverten startad. Tömningen blir på det här sättet väldigt långsam och kontrollerad, det tar ca ett dygn att tömma. Jag har ju även ett bottenavlopp som mynnar ut mot branten där jag kan tömma men trycket i början är väldigt högt så ventilen måste öppnas försiktigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag