Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nackdelar att köra utan förfiltret?  (läst 4298 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad SARROW

Nackdelar att köra utan förfiltret?
« skrivet: augusti 04, 2018, 23:51:31:31 »
Som rubriken lyder, vad är det för nackdelar att köra utan förfilter innan pump och sandfilter?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2018, 23:59:15:15 »
Menar du skimmerpåse`?

Utloggad SARROW

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2018, 08:32:48:48 »
Menar du skimmerpåse`?

Japp. Kör med en pump som inte har sån. Sen har jag inte nån skimmer heller då det är en intex pool.

Utloggad SARROW

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2018, 13:49:22:22 »
Nån som kan ge mig ett vettigt svar. Tänkte skruva lite med pumpen ikväll så jag vet om jag lär köpa en skimmerpåse filter.

Utloggad butthead

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2018, 14:11:26:26 »
Skimmerpåsen är sjukt bra. Skulle aldrig köra utan den. Man behöver inte göra ren pumpfiltret alls ofta och inte heller backwash så det mesta hamnar i påsen.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad nyburjare

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2018, 17:08:45:45 »
Nån som kan ge mig ett vettigt svar. Tänkte skruva lite med pumpen ikväll så jag vet om jag lär köpa en skimmerpåse filter.
var skall du sätta påsen då ?

Utloggad SARROW

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2018, 23:19:57:57 »
var skall du sätta påsen då ?

Menar det filter som sitter alldeles innan poolpumpen.  Nu kör jag en egen pump som jag byggt ihop så det fanns inget filter innan pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2018, 12:26:31:31 »
Både skimmerfiltret (det vanliga) och förfiltret fångar upp mycket hår.
Utan dessa så riskerar du att få rätt mycket hår som fastnar på pumphjulet, med tiden kan det minska flödet och pumptrycket.
Jag skulle i alla fall inte plocka bort filtret.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2018, 12:47:27:27 »
Menar det filter som sitter alldeles innan poolpumpen.  Nu kör jag en egen pump som jag byggt ihop så det fanns inget filter innan pumpen.

Vad menar du för filter innan pump? normalt har man ju en skimmer där man kan sätta en påse, sen har man en pump med ett pumphus o där brukar en korg sitta för lite grövre smuts, andra förfilter känner jag inte till

Utloggad SARROW

SV: Nackdelar att köra utan förfiltret?
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2018, 06:41:35:35 »
Vad menar du för filter innan pump? normalt har man ju en skimmer där man kan sätta en påse, sen har man en pump med ett pumphus o där brukar en korg sitta för lite grövre smuts, andra förfilter känner jag inte till

Tänkte just på den där korgen. Har fått tag i en bra pump som inte är en poolpump men den har ju ingen sån där korg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan