VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge, under/ i vatten  (läst 4359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad waterworld

Poolbygge, under/ i vatten
« skrivet: december 28, 2007, 14:38:53:53 »
Hej alla poolälskare!

jag vill också ha en!
<help>
Problem.....

Jag har fått uppgift om att grundvattennivån är som högst ca 500mm under marknivån!
Är det någon här som kan eller vet något om kapilärkraften på vattnet. Är det direkt olämpligt att bygga en markpool med ca 2m bygghöjd
Måste jag stämpa runt poolen eller kan jag bygga den när grundvattnet är som lägst.

Mitt bygge hade annars varit...nerifrån och upp
2oo mm makadam  (Paddad)
150-200mm Betongsula
1700-1800mm väggar av antingen leca eller betongfyllda  cellplastblock

Är det någon som har kunskap eller som kan hänvisa mig någonstans!

/WW

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #1 skrivet: december 28, 2007, 17:32:36:36 »
vatten har ingen kappilärkraft,den som finns i marken bryter du ju med makadammet,man stämpar inte utan i så fall spontar..annars bygger du polen med pumprop
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #2 skrivet: december 28, 2007, 20:49:28:28 »
Vi har sedan en månad en jättefin glasfiberpool nergrävd på en tomt med liknande farhågor.

Vi bor vid en å och vet att det kommer att bli blött under och runt poolen i omgångar. Ganska högt ibland.

Vi hade nästan gettt upp pooldrömmarna när vi kom i kontakt med glasfiberpoolerna från Polyfaser och en av deras återförsäljare Interpools. Kontakta Anders på www.interpools.se så kanske han kan hjälpa dig.

Det jag kom fram till var att en linerpool inte funkar. Allt från vattenbubblor mellan liner och stomme till skador på stomme.

Vi håller tummarna för att vår ska fungera. Just nu skulle vi kunna åka skridskor på den.

Lycka till!

/ Janne
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #3 skrivet: december 30, 2007, 22:32:30:30 »
Det viktiga är att du dränerar runt om poolen och ser till att pumpa bort det.
Vår glasfiberpool lyfte ifjol pga att någon (kan det vara jag??) glömt sätta i kontakten till pumpen efter annat arbete runt om.... det var inte roligt det kna jag lova.
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad waterworld

SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #4 skrivet: december 31, 2007, 10:37:03:03 »
Tack för hjälpen alla!

Glasfiberpool, hade jag ej ens tänkt på, eftersom priserna på dessa ligger en bit över (tror jag!) min budget.

Vi bor mellan en å, 300m och ett hav, ca 800m dvs på en halvö, med sand som jordmaterial.

JTHY!!!   Vad kostar en glasfiberpool med dina mått på 3,6x8,8x1,5m?

m v h WW

Utloggad Fia

SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #5 skrivet: december 31, 2007, 15:03:25:25 »
Här hittar du lite olika pooler. Den här länken finns under "Top länkar" i översta menyraden.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Poolbygge, under/ i vatten
« Svar #6 skrivet: januari 01, 2008, 22:36:04:04 »
Vi betalade strax över 200' för vår glasfiberpool. Då är allt utom värme inkluderat. Pump, filter och annat är av hög kvalitet. Poolen är redan isolerad i konstruktionen så det "bara" att gräva ner den.

Den modell vi valde har en "ficka" för helautomatiskt poolskydd av lamelltyp. Det ingår dessvärre inte i priset ovan. Lamellerna flter på vattnet och skuts ut från rullen det är upprullat på så det är kärv-fritt. Min svåger svär ve och förbannelse över sitt elektriska poolskydd som dras ut i aluminumskenor. Kärvar och drar snett.

Totalt med montering, lamellpoolskydd,  Paléns-värmepump och lite lulllull hamnade vi på cirka 350'.

Sjukt mycket pengar men det känns som att vi fått ett mycket högklassigt paket för pengarna. Vår pool har ju både trappa, soffa och skyddsficka så den är nog en av de dyrare modellerna.
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan