CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??  (läst 1592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« skrivet: juli 11, 2022, 16:46:03:03 »
Ok, jag har sökt lite på forumet men det mesta jag hittar gäller PEM slang som använts som solvärmare. Jag har ju 7 st paneler som kopplas parallellt med varandra.

Tidigare ägare av huset hade dragit 50mm PEM slang under takkanten från pump/filter till solpanelerna, jag funderade på att dra PEM slangen uppe på taket för att få ytterligare värme från den svarta 50mm PEM slangen istället för att den ligger i skugga under tak kanten, blir monterad med 4 st 90 graders klämkopplingar på varje slang (tryck & retur).

Nu läser jag på forumet från vissa att PEM slangen när den blir för varm kan svälla upp som en ballong när man startar pumpen, därför blev jag orolig att den kanske glider ur klämkopplingarna om den blir för varm på det svarta plåttaket? Med tanke på att det blir ju lite motstånd att trycka vattnet genom 7 st solfångare?

Vad säger experterna, skulle min ide fungera eller måste jag lägga PEM slangen i skuggan. Eller skall jag satsa på en annan slang, men jag vill att den skall vara svart för att fånga så mycket värme som möjligt.
Mvh, Eric///

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2022, 17:27:31:31 »
Du bör kolla specen på den typ av slang som du använder. Troligen blir det inte 60 grader om cirkulationen jobbar men PEM läggs normal i mark där temperaturen är låg.

Så här står det hos https://www.avloppscenter.se/en/our-products/pressure-hose-pem-parts/pem-pressure-hose/

MAX temperature for PEM hose

PEM hose usually has an operating temperature around 20 ° C, at higher temperatures the working pressure must be reduced. Maximum temperature under pressure is 60 ° C but means that the service life is shortened.
Therefore, do not draw hot water into the PEM hose
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
SV: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2022, 21:04:57:57 »
Du bör kolla specen på den typ av slang som du använder. Troligen blir det inte 60 grader om cirkulationen jobbar men PEM läggs normal i mark där temperaturen är låg.

Så här står det hos https://www.avloppscenter.se/en/our-products/pressure-hose-pem-parts/pem-pressure-hose/

MAX temperature for PEM hose

PEM hose usually has an operating temperature around 20 ° C, at higher temperatures the working pressure must be reduced. Maximum temperature under pressure is 60 ° C but means that the service life is shortened.
Therefore, do not draw hot water into the PEM hose

PEM-rör PE100-RC PN16 blå stripe,

Teknisk data
Varumärke: Pipelife
Övriga förp.storlekar: 6 M/360 M
Dimension: 50 mm
Utvändig rördiameter: 50 mm
Väggtjocklek/Godstjocklek: 4.6 mm
Längd: 6 m
Material: PE (polyeten)
Materialkvalitet: PE-100 RC
Tryckklass: PN 16
Standard Dimension Ratio (SDR): 11
Rörfärg: Svart
Färg på band/stripe: Blå
Anslutning 1: Rörände
Anslutning 2: Rörände
Max. arbetstryck vid max. medietemperatur: 16 bar
Medietemperatur: 20 °C
Avfasad: Nej
Med elvärmekabel: Nej
UV-beständig: Ja
Med skyddslock/-plugg: Ja
Diffusionsspärr: Nej
Med skyddsrör: Nej
Flexibel: Nej
Mvh, Eric///

Utloggad aromata

SV: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2022, 22:38:47:47 »
Om vattnet cirkulerar genom slangen blir den max 30-35°C.

Utloggad syclone2550

  • Allt-i-allo
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Swedes Garage
SV: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2022, 17:01:09:09 »
Om vattnet cirkulerar genom slangen blir den max 30-35°C.

Jo men jag har ju en 3-vägs ventil som styrs av 2 st temp-givare, så om poolen blivit tillräckligt varm så bryts flödet till solpanelerna och det cirkulerar bara tillbaka till poolen. Om då solen legat på PEM slangarna utan att vattnet cirkulerat i dom, finns det inte då risk att PEM slangarna blir för varma i solen mot det svarta plåttaket??
Mvh, Eric///

Utloggad aromata

SV: Solpaneler på taket, vilken sorts slang??
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2022, 22:29:54:54 »
Jo men jag har ju en 3-vägs ventil som styrs av 2 st temp-givare, så om poolen blivit tillräckligt varm så bryts flödet till solpanelerna och det cirkulerar bara tillbaka till poolen. Om då solen legat på PEM slangarna utan att vattnet cirkulerat i dom, finns det inte då risk att PEM slangarna blir för varma i solen mot det svarta plåttaket??

PEM med stillastående vatten i är nog inga problem men kanske mot ett hett plåttak. Osäker på det. Men om slangen täcker det mesta av plåten blir den ju inte lika het.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag