VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rengörning av trappan  (läst 4823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Möller

  • Gäst
Mats Möller
Rengörning av trappan
« skrivet: oktober 16, 2005, 11:06:52:52 »
Hej.

Jag bor i Malmö och har en 6 x 3 m pool med trappa.

Efter denna första säsongen har det bildats en gulbrun nyans på gelcoaten i trappan. Ytan känns fortfarande blank och fin och det går att "skrubba" bort det med grön svamp men det känns inte bra med tanke på att det sliter på ytskiktet mekaniskt. Jag kan ju inte vara den enda med detta bekymmer. Jag tar tacksamt mot tips om gengörning och förebyggande åtgärder för nästa säsong.

Jag har använt Baquacil och är i övrigt jättenöjd med det. Temperaturen har legat runt 26 grader hela sommaren.

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Rengörning av trappan
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2005, 14:17:43:43 »
Jag har inga tips, tyvärr, vi har ej trappa. Men använd inte grön svamp, den repar ganska mycket. Pröva med vit svamp istället.
« Senast ändrad: oktober 16, 2005, 19:37:34:34 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Rengörning av trappan
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2005, 19:03:26:26 »
Hej
Jag har trappa och använder Baguacil, har dock inga problem med missfärgning. Men i Baquacil's sortiment finns "Rent i Pool" (tror jag det heter) det är avsett för att tvätta linern vid vattenytan, alltså eventuella smutsränder, prova det medlet, det är dessutom förenligt med Baquacil!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rengörning av trappan
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2008, 19:54:21:21 »
En gammal tråd men fortfarande obesvarad. Jag har samma problem med gul trapp. Även ramen runt belysningen är gul. Hur får man bort det. Jag har provat med det mesta och det som funkar är aceton men det känns inte riktigt rätt. Tacksam för förslag.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rengörning av trappan
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2008, 22:11:25:25 »
Mitt är också någon gulbrun färg. Förra sommaren fylde jag en del vatten från en grävd brunn, kan det bruna vara järn kanske. Var på macken i kväll och hittade turle plastrengöring, det funkar men man får ginda som bara den (har tömt poolen) Har bara provat på trappen. Lite mystigt är det då  det brungula blir värre längre ner på trappen, mot ytan är den alltså vitare.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Jarlen

SV: Rengörning av trappan
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2008, 01:05:43:43 »
Jag har själv ingen erfarenhet av missfärgad trappa eftersom jag inte har någon. Men jag kan ge ett generellt tips. Den bruna nyansen tyder på att ni har för järnhaltigt vatten. Det uppstår ofta på WC stolar som står och rinner. Jag hade det problemet en gång, och det var praktiskt taget omöjligt att få bort med grön svamp eller stålull lösningsmedel och kemikalier. Men jag hittade ett flytande medel på Coop stormarknad som jag använde. Missfärgningen försvann totalt utan minsta ansträngning. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad medlet hette, men medlet är avsett för detta ändamål. Naturligtvis är det inte avsett för swimmingpooler. Så man får vara lite försiktig  låta reningen stå på en tid innan man badar i poolen.

Så fort jag kommer förbi Coop så ska jag se om jag finner det igen och därefter ge er namnet på produkten.

Mvh Jarlen

Utloggad matz

SV: Rengörning av trappan
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2008, 09:47:31:31 »
På båten använder man Y10..annars kan man pröva med fälgrengörning för alufärgar..innehåller visst åxo oxalsyra  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=10750
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad aromata

SV: Rengörning av trappan
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2008, 12:02:15:15 »
Jag har också hörs att oxalsyra ska funka mot järn. Och även citronsyra (fast detta är en svagare syra) som de flesta redan har hemma i kryddskåpet.

Men är det helt säkert att problemet är järn?

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rengörning av trappan
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2008, 00:38:35:35 »
Då var problemet löst. Jag köpte en burk Hempel gealcoat cleaner (oxalsyra) funkar hur bra som hels man behöver knappt gnugga. Tackar för er hjälp att fiinna denna superba lösning, tackar.  :)
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan