Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ruttna poolväggar  (läst 5455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas Roth

Ruttna poolväggar
« skrivet: juni 11, 2007, 23:44:08:08 »
Hej
Idag när jag skulle byta liner i vår Folkpool Oktavia fick jag en obehaglig överraskning. Väggarna, som består av tryckta spontade brädor, var längs ca 4 m angripna av svamp och helt genommurkna på en del ställen. Se bilden.

Min fundering är om det skulle räcka att sätta tryckimpregnerad poolplywood framför eller gör jag bort mig då? Kommer plywooden också att bli angripen direkt? Annars känns det som den enklaste lösningen.

Skulle gärna slippa byta ut brädorna. Det rör sig om ca 40 st. Annars; någon som vet om de större byggvaruhusen för tryckimpgregnerat spontat 15x120.

Resten av poolen är dock ok förutom att myrorna flyttar runt sanden.

Tacksam för snabba svar

/Jonas, badsugen

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Ruttna poolväggar
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 05:04:22:22 »
Hej Jonas,

Hur gammal är poolen? Folkpool kanske byter ut stommen?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Jonas Roth

SV: Ruttna poolväggar
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2007, 07:23:39:39 »
Jag vet faktiskt inte riktigt. Den ingick när vi köpte huset. Jag skulle gissa på 10-12 år. När jag letar efter årtalet inser jag att det inte är en Folkpool Oktavia utan en Folkpool SMARAGD

/Jonas

Utloggad Mica

SV: Ruttna poolväggar
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2007, 08:29:04:04 »
Hej,
Hur ser det ut på utsidan av poolen. Är det grus där eller står den direkt i jord?

Folkpool ger ju garanti på stommen, idag tror jag det är 20 års garanti om man har följt deras monterings/anläggningsinstruktion. Slå en pling till Folkpools huvudkontor i Järna och kolla om garantin skulle kunna gälla för det här. Det förutsätter iof sannolikt att den ska vara anlagd efter Folkpools dåvarande regler (vilka det nu var...).

Lycka till!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Jonas Roth

SV: Ruttna poolväggar
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2007, 09:49:31:31 »
Garantin låter intressant. Jag har visserligen inget kvitto eftersom det inte var jag som köpte poolen, men den förre ägaren finns registrerad som kund hos Folkpool i Norrköping så man kan ju alltid testa.

Det ligger singel runt hela poolen och jag tror att det är dränerat till en gammal brunn.

/Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag