Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! sprickor i färgen- vad göra?  (läst 1739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad per s

Hjälp! sprickor i färgen- vad göra?
« skrivet: maj 16, 2011, 20:29:13:13 »
Tråkigt men vår murade markpool läcker vatten.
Läckaget är inte röringångar utan sprickor i färgen (2 komponent??) på trappan och på sidan av trappan.
Under sprickorna är det förstås blött.
Läckaget har jag räknat till ca 30 L per timme.
Tyvärr gick pumpen i dräneringshålet sönder en dag och jag fick inte tag på en ny pump efter ca 12 timmar och under denna tid stog det vatten ca 1 m u i dränenringen utanför poolen så vattnet kröp väl upp innanför platonmattan som ligger utvändigt.
Vattennivån är nu nere under polnivå.
Det verkar som färgen i polen sitte bra i själva bassängen men att den är lite lös (ihåligt ljud när man knackar) på olika ställe in trappan.
Vet tyvärr inte exakt villken färg det är.
Poolen bygdes nog för ca 10 år sedan av förra husägaren

Kan man laga provisoriskt över sprickorna? Använda något glasfiberarmerat? Silikon??
Vad händer i såfall när vintern kommer?

Måste allt löst riva bort? Skall man ta en byggfläkt och få torrt innan något kan göras?

Någon som vet vart man kan vnda sig här i närheten för att får råd och eventuellt hjälp?
Har kontakt med Poolhajen som verkligen har varit schysta men som inte sysslar med betongpooler och inte riktigt har kunnandet.

Tacksam om någon har några tips lite snabbt. Säsongen har ju börjat för länge sedan.

MVH
Per S

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp! sprickor i färgen- vad göra?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 22:35:06:06 »
FÄRG kan omöjligen hålla tätt som tätning. Är det åtminstone inte någon slags puts eller liknande ? Det låter så av din beskrivning att det låter på ett visst sätt om man knackar på den. Inte heller det tror jag skulle hålla i längden. Murade pooler brukar ju ha en liner innanför det murade som vattentätande skikt. Vet du säkert vad du har för ytskikt ?  Är det epoxifärg ? I så fall borde ju epoxi kunna fungera som spricktätning, men som sagt jag är ytterst tvivlande till om det verkligen är FÄRG som utgör tätskiktet i poolen.

Vår pool är målad med epoxifärg men det är ju bara för utseendets skull, själva stommen är ju tät i sig själv. Men då skall den inte vara murad utan gjuten i betong.

Välkommen hit förresten ! Här finns svar på det mesta vad det gäller poolfrågor...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan