VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pump till befintligt sandfilter  (läst 1912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

Ny pump till befintligt sandfilter
« skrivet: juli 27, 2020, 12:20:45:45 »
Har en ganska klen intex pump (190w) som är dockad till tillhörande sandfilter som jag tror rymmer typ 15kg sand. Dock kör jag med filterbollar istället.

Pumpen är ca fem år och jag tycker den är lite klen (4500l/h) och eftersom poolen nästan rymmer 20m3 skulle jag vilja ha en kraftigare pump.

Har hittat en pump som är 800w och kör ca 1700l/h. Men frågan är då om jag även måste byta ut mitt sandfilter? Blir ”ojämnt” med så kraftig pump med en sån liten sandbehållare?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2020, 12:30:52:52 »
det tar 4,5 timmar att omsätta 20 kubik, man brukar rek detta 4 gånger om dygnet dvs känns som du har rätt

Hur backspolar man filterbollar ??

Utloggad magnus76

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2020, 12:37:34:34 »
Backspolning med filterbollar fungerar inte riktigt 100. Man kasserar ju bollarna när de blir för smutsiga.

Men är det ngn som tror att mitt befintliga sandfilter är för klent för en 800w pump? En av anledningarna är att pumpen ska orka driva en robotdammsugare och min 190w är lite för svag.

Utloggad TommyC

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2020, 13:36:39:39 »
Pumpen ska matcha sandfiltret. Läs manual/datablad för sandfiltret. Där ska framgå vilka pumpar som är lämpliga. 800W är helt säkert för mycket till 15 kg sandfilter. Pahlén rekommenderar 550W pump till sandfilter 515 som rymmer 90 kg sand. Bollar har många skrivit om att de fungerar dåligt. Byt till sand.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnus76

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2020, 13:46:47:47 »
Pumpen ska matcha sandfiltret. Läs manual/datablad för sandfiltret. Där ska framgå vilka pumpar som är lämpliga. 800W är helt säkert för mycket till 15 kg sandfilter. Pahlén rekommenderar 550W pump till sandfilter 515 som rymmer 90 kg sand. Bollar har många skrivit om att de fungerar dåligt. Byt till sand.
Låter lite väl mycket med 90kg sand till en 550w pump, men säger expertisen det så.....

Vad är dåligt med filterbollar förutom att backspolning inte fungerar optimalt? Tycker att vattnet håller sig riktigt rent, all typ av smuts fastnar ju, även solkrämer etc.

Utloggad TommyC

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2020, 14:33:36:36 »
Det är ju Pahlén själva som säger så om sitt sandfilter så det är säkert riktigt.

Lite om bollar här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16730.msg119147#msg119147
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnus76

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2020, 14:48:01:01 »
Det är ju Pahlén själva som säger så om sitt sandfilter så det är säkert riktigt.

Lite om bollar här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16730.msg119147#msg119147
Jo det stämmer säkert.

Men om man har en för kraftig pump till filtret, vad kan hända?

Utloggad nyburjare

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2020, 15:25:58:58 »
Låter lite väl mycket med 90kg sand till en 550w pump, men säger expertisen det så.....

Vad är dåligt med filterbollar förutom att backspolning inte fungerar optimalt? Tycker att vattnet håller sig riktigt rent, all typ av smuts fastnar ju, även solkrämer etc.
när det inte går att rensa ur skiten måste du ju byta bollar lika ofta som andra backspolar, låter jobbigt o dyrt, visst du kan strunta i det om vattnet ser rent ut men vattnet passerar bollar som är skitiga hela tiden, solkrämer etc, det vattnet skulle inte jag vilja hela tiden återcirkulera , jag kan inte förstå överhuvudtaget varför man inte har sand eller glas, vad är problemet? dessa filter är gjorda för detta medium och det fungerar ju perfekt, vad är det man mer vill uppnå med filterbollar ?

Utloggad magnus76

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2020, 15:37:10:10 »
Gick väl på reklamen som sa att det blev typ 80% renare med filter kontra sand.

Eftersom jag tänkt köpa ny pump hade jag tänkt köra med sand i den.

Utloggad nyburjare

SV: Ny pump till befintligt sandfilter
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2020, 15:54:18:18 »
Gick väl på reklamen som sa att det blev typ 80% renare med filter kontra sand.

Eftersom jag tänkt köpa ny pump hade jag tänkt köra med sand i den.
:D 80 % renare ... oj så skitiga alla pooler utan bollar måste vara ... byt till glas, det upplever jag lite bättre än sand,men dock ingen stor skillnad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan