VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skalblock och armering?  (läst 29133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Södergren

Skalblock och armering?
« skrivet: juni 08, 2009, 10:39:30:30 »
Hej på er.

Nu lutar det åt att gjuta en stomme och lägga liner i...

Verkar smidigt att använda skalblock och stapla full höjd för att sen ringa betongbilen.
Varje block är 50cm breda, 20cm höga och 25cm djupa.

Funderar på att lägga bärlager (20cm) där poolen ska stå, och singel runt om till dräneringen. Packa med padda, och sedan ett lager med 50mm frigolit i botten. Hade ju varit jättebra om man kunde ställa skalblocken direkt på frigoliten, och börja med sargens armering, för att sedan armera bottenplattan.

Om man armerar med 2st lodräta järn i varje skalblock, samt lägger två vågräta järn i varje lav(+2st extra bockade i hörnen), räcker det då? Hade varit väldigt bra om man kunde armera sidorna och botten för sig, så slipper man ha ut betongbilen två gånger...Blir lite tajt om man måste armera ihop sidorna med botten bara..  (skjuvningsrisk??)

Sist men inte minst.. :)  Har hört att man kan gjuta med plastarmerad betong för att ytterligare höja hållfastheten. Erfarenheter?

Stort tack i förhand för bra tips och ideer.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Skalblock och armering?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2009, 09:59:44:44 »
Om man armerar med 2st lodräta järn i varje skalblock, samt lägger två vågräta järn i varje lav(+2st extra bockade i hörnen), räcker det då? Hade varit väldigt bra om man kunde armera sidorna och botten för sig, så slipper man ha ut betongbilen två gånger...Blir lite tajt om man måste armera ihop sidorna med botten bara..  (skjuvningsrisk??)

Sist men inte minst.. :)  Har hört att man kan gjuta med plastarmerad betong för att ytterligare höja hållfastheten. Erfarenheter?

Det är jobbigt att gjuta poolvägg och botten i ett stycke, det går men är bra stressigt och dessutom bökigt att montera. Det du kan göra är att gjuta in L formade järn i sulan som sedan väggblocken träs över. Ha koll bara på hur "tvärstagen" i skalblocken sitter så att den lodräta armeringen inte krockar med dom.

Plastarmerad betong? Jag tor du tänker på fiberarmerad betong. Den innehåller ofta glas eller stålfiber som extra armering. Om du armerar som du tänkte med två stående i varje block samt dubbla järn i varje skift så räcker det bra


Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2009, 14:44:02:02 »
Hej.

Toppen! Tack. borde funka om man "jackar" ur lite försiktigt i skalblockets nederkant, och sedan trär i U, eller som du säger L formade armeringsjärn. Om man sedan täpper till det man jackat ut med lite egenhändigt blandad betong slipper man kanske att det läcker över från sidorna till mitten... Men jag förstår vad du menar.. Får lite gjutarfrossa bara jag tänker på det :)

Förresten. Fler frågor.. Gjuter man fast inlopp, skimmer och lampor eller förbereder man bara en "genomfart" i rätt storlek?
Duger byggmax 50mm frigolit eller ska det vara någon hårdare och tätare variant? När man fäster linern...fäster man då den där snäpplisten på utsidan eller uppepå sargkanten? Jagar billig liner för övrigt...tips emottages tacksamt :)
Känns som 4x8 är lite standard så det lutar åt det..
Jeeeez vad bra att det finns ett forum för okunniga som mig att förkovra sig lite!

Tack igen!

Utloggad utopiazz

SV: Skalblock och armering?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2009, 15:16:43:43 »
Tack. borde funka om man "jackar" ur lite försiktigt i skalblockets nederkant, och sedan trär i U, eller som du säger L formade armeringsjärn. Om man sedan täpper till det man jackat ut med lite egenhändigt blandad betong slipper man kanske att det läcker över från sidorna till mitten... Men jag förstår vad du menar.. Får lite gjutarfrossa bara jag tänker på det :)

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Det jag menade är att du tar ett armeringsjärn som är 1,5-2m långt. Du gör sen ett L av detta med en del som är 0,5m och en som är "resten". Den del som är 0,5m najas sedan fast i armeringen för plattan. Men det gäller att sätta dessa så att dom kan gå rakt upp mellan tvärstagen på skalblocken. Jag tror inte du behöver ha mer än ett järn per 0,5-0,6m.

Förresten. Fler frågor.. Gjuter man fast inlopp, skimmer och lampor eller förbereder man bara en "genomfart" i rätt storlek?

Man brukar gjuta fast alla genomföringar. Ta upp ett hål i skalblocket och limma fast delen där med t.ex. fogskum eller polyuretanlim


Duger byggmax 50mm frigolit eller ska det vara någon hårdare och tätare variant?

Jag tror att du behöver gå upp en klass på cellplasten. Minimum S100 men troligen S200 för att tåla långtidslasten. Det blir ju tyngre per m2 med betongstommen än om det varit en vanlig ovanmarkare

När man fäster linern...fäster man då den där snäpplisten på utsidan eller uppepå sargkanten?

Linerna kan monteras antingen inuti poolen med list högst upp. Jag har sett att man skurit bort en del av det övre skalblocket och då gjutit fast en tryckt regel. För att få regeln att sitta kvar så slår man in långa spik som sedan gjots fast i betongen.

Om du söker på t.ex. thermopool så kanske du hittar mer nyttig info. Dorocell hade tidigare bra ritningar för den typen av pool men jag hittar inte dom just nu.

Kika gärna här för det finns en del bra bilder på hur det kan se ut.
http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/dorotherm.htm
http://stenings.se/index.php?page=10

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2009, 17:08:34:34 »
Ahaaa!! Toppen!

Vad gäller "armeringsböjen" trodde jag det skulle räcka med ett halvmetersjärn som var uppbockat i båda ändar (som ett U), och då skulle det inte påverka lav nr2 av skalblock, men ska det upp 1,5m i sidan hajar jag att det kan bli trubbel med övriga lager eftersom man lägger stenarna om lott...
De där jättelegobitarna ser ju sjukt fina ut att bygga i, men undrar jag om man kan köpa dem i bygghandeln...
Ett "vanligt" skalblock kostar ju ca 15-20kr bara :)
Det var en dam i växeln på ett av betongföretagen som sa att man max kan bygga en meter i taget med skalblock, men jag hoppas hon hade fel...annars blir det till att börja på ruta ett igen...

Man känner sig för övrigt som en ekorre nu...samlar info och prylar...och jagar pris :)

Jättetack igen!

Utloggad utopiazz

SV: Skalblock och armering?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2009, 17:56:41:41 »
skalblocken finns i lite olika hårdhet. Dom jag har i källaren kommer frå Dorocell och är rätt mjuka men dom nya är hårdare.

En som säger att man bara kan gjuta en meter i taget har antingen fel eller så missförstod du infon. Det man gör är att man fyller halva vägghöjden (riktiga väggar 2.50) och vibrerar detta. Sen måste det första börja stabilisera sig lite men det tar bara 15-20min. Därefter fyller man resten

Utloggad zek

SV: Skalblock och armering?
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2009, 19:53:02:02 »
Hej, jag har byggt två pooler, en i traditionella skalblock, samt en i Dorocell block.

Principen är den samma men jag har i båda fallen gjutit platta och väggar var för sig.
Jag klan väl säga att skalblock i cement blir billagare men det är avsevärt mycket mer jobb också.

S100 räcker mer än väl, det är inga stora laster per kvadratmeter.

Det finns en del bilder på mitt skalblocksbygge här på forumet
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad zek

SV: Skalblock och armering?
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2009, 19:55:40:40 »
Glömde att skriva att det i båda fallen gjutits till fullhöjd i samma gjutning, i princip går man tre varv runt poolen med slangen och gjuter en halvmeter i taget. Hör gärna av dig jag förklarar gärna i detalj om du vill veta mer.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad utopiazz

SV: Skalblock och armering?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2009, 20:05:58:58 »
Glömde att skriva att det i båda fallen gjutits till fullhöjd i samma gjutning, i princip går man tre varv runt poolen med slangen och gjuter en halvmeter i taget. Hör gärna av dig jag förklarar gärna i detalj om du vill veta mer.

Skälet till att man inte fyller hela vägen upp direkt är att det finns risk att blocken spricker. Om man då fyller lite i taget så hinner den fyllda betongen stabilisera sig innan nästa "lager" kommer på.

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2009, 21:29:13:13 »
Kanon!

Dorocell är ca dubbelt så dyrt, men man inser ju att det blir en del staplande med skalblocken i betong...samtidigt slipper man ju isolera utsidan med frigolit när man kör dorocell så där hämtar man ju igen lite., men den där mjuka insidan verkar inte riktigt lika solid på något vis... men man klär väl insidan med bauhausmatta i vilket fall (det man kallar konstgräs?).
Har börjat titta på vilka mer grejor man behöver i startläget :)  Om skalblocken är 25cm tjocka ska man väl köra på en sån där ingjutning till inloppet som är 29cm antar jag. men vilken skimmer? och varför "extra lång hals"? På pahlens hemsida står det "för betongpool" eller för "linerpool", men om man har betongpool med liner då? begriper inte heller hur man ska få tätt mellan liner, ovan nämnade detaljer och konstgräset men jag antar att det följer en skaplig bruks med prylarna.

Hur är det med pump och sandfilter då? min pool kommer bli ca 50 kubik...ska pumpen kunna köra runt vattnet en gång i timmen eller räcker det med en mindre variant? det här är onekligen en djungel för oss som inte kan (än :)), och är inne på vår första pool...

Passar på att tacka Rickard & Fia samt alla andra hjälpsamma! Great!!


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan