CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skalblock och armering?  (läst 29574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Skalblock och armering?
« Svar #10 skrivet: juni 13, 2009, 06:47:23:23 »
Hej,

Jag byggde mina väggar i "typ" Dorocell. Materialet i mina block var endast PS30. Det finns betydligt hårdare block idag (även när jag gjorde min pool men visste inte). Jag hade samma oro som du att det var mjukt på insidan och att vassa armbågar och fötter skulle ge avtryck i väggarna vid t.ex vändning i simningen. Eftersom det är ett ganska stort vattentryck mot väggarna så verkar detta inte alls vara något problem. Jag hade 100 mm med is i min pool i vinter men det gav inga intryck i väggarna heller, så jag tror inte du bör vara orolig.
När det gäller lager efter polystyornen, så har jag spacklat skarvarna med husfix och klätt ytan med 3mm fleeceduk. Svetsade sedan liner. Underarbetet är allt.
Fleece duken skar jag kant i kant med alla detaljer (vilket jag tror du bör göra med gräsmattan också). Anledning till detta är att det sitter oftast en gummitätning mot detaljen under linern samt en tätning mellan linern och täckramen på insidan av poolen, där vill man inte ha mattan emellan.

När det gäller skimmer så valde jag 2 st longneck/wide mouth skimmer. Longneck av den anledningen att väggen är tjock och att du vill att silkorgen skall hamna utanför poolstenen/Sargen vilket en del glömmer bort och måste tyvärr kapa i sargen på slutet (Inte så snyggt).

Bifogar bilder på spacklingen och fleecemontaget runt skimmern.

/Fredde

Poolgiganten

Utloggad zek

SV: Skalblock och armering?
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2009, 08:10:52:52 »
Montera detaljerna, i liv med betongen/cellplasten beroende på vilken modell du väljer, skär sedan "gräsmattan" precis i kant med detaljerna, det gör inget att ingjutningsdelarna då kommen något länre in i konstruktionen (gräsmattans tjocklek) det är mycket snyggare att få dem en bit in än att riskera att de kommer för långt ut.
Personligen tycker jag tom att det är snyggare att de kommer in några mm än att de ligger jämt med.

Första gången gjöt jag in en skimmer för liner utan förlängd hals och fick då det problemet med att behöva jacka ur i sargen, tråkigt......

Men det skall absolut vara en skimmer för liner och inte för "betongpool" de ingjutningsdelarna som är för betongpooler saknar packningar och bultförband för att täta mot linern.

Tuta och kör !! är du inte rädd för arbete så ta skalblock i betong
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Skalblock och armering?
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2009, 19:34:28:28 »
Citera
Passar på att tacka Rickard & Fia samt alla andra hjälpsamma! Great!!

Tack för de orden.
Du bör ha minst en 1 hk pump sandfilter 650 mm/160 kg sand. (taget från poolfabs sida.) Kan behöva ökas om du har långt emellan pool o pump o kanske solfångare till.
Vattnet ska gå genom filtret ca: 4 gånger per dygn för att hålla bra kvalite.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #13 skrivet: juni 15, 2009, 10:11:26:26 »
Kanon!

Snygga byggbilder också. Varför allt träjox runt om? Kanterna antar jag är för att "täta" skalblocken i hörnen...men det andra?
Finns det några andra kompletta leverantörer än Pahlen? Nu börjar byggbiten klarna något... Så nu börjar den eviga jakten på detaljer... Synd att man inte kan handla direkt av pahlens via web-shop eller liknande, för att slippa mellanhänder :)
Man limmar väl upp "konstgräset" mot betongväggen antar jag, och då kan man väl skippa mjukisfoamen eller?

Tidsoptimisten i mig har fått en liten knäck, men i slutet av sommaren/början av hösten kanske det blir bada av! :)

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2009, 11:23:47:47 »
Just det... gömde..

Snabbfråga till Fia. poolfab, är det svenska poolfabriken? :)
och 160kg sand, är det vatten+sand som ska vara i den sizen, eller 160kg sand och därtill vatten(verkar enormt...)

Tack.

Utloggad Fia

SV: Skalblock och armering?
« Svar #15 skrivet: juni 15, 2009, 11:39:57:57 »
Sorry, ja, jag menar Svenska poolfabriken. :)

Här har du en bra lista på vilken pump o sandfilter du bör ha i förhållande till vatten mängd.
Längst ner, sid. 47
http://www.miamipool.se/UserFiles/File/poolguiden-09-smal.pdf

Jag har filter, 500mm i diameter o det rymmer 100kg (enbart) sand, sen tillkommer vattnet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad zek

SV: Skalblock och armering?
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2009, 18:37:57:57 »
Hej, "Träjoxet" i hörnen är precis som du säger för att täta, man kan också, såga blocket så att man slipper detta. De formskivorna du ser på toppen är för att jag ville nå till 150cm, 7 skift blir annars 140cm och dessutom får man ju d en möjlighet att gjuta toppen rak ifall den skevat något när man staplat blocken.

De formbitarna som sitter på sidorna är för att hålla ingjutningsdetaljerna på plats.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2009, 22:24:03:03 »
Satt och skummade runt lite bland en massa läckra pooler här i forumet, och kollade lite byggtrådar...
Så slog det mig! Behöver "min" betongpool i skalblock motfyllas? tomten sluttar en del, och ca hälften av poolen hade jag tänkt låta stå fritt(förutom trädäck o buskar..)
Hittar inte din byggtråd på sidan zek...och därmed har jag förmodligen berättat att jag är rätt kass på it också :)

Måste säga att det här med pool och poolbygge är ett gift...kan verkligen förstå att man blir hooked :)

Utloggad Södergren

SV: Skalblock och armering?
« Svar #18 skrivet: juni 17, 2009, 22:44:03:03 »
Haj!

Skulle bara meddela zek att jag lyckats hitta byggbilderna, och om din skalblocksvariant klarar sig utan motfyllnad, hoppas jag "min" också gör det...
Många läckra pooler finns det! Grattis till er. börjar få in en hel del offerter nu på detaljer kring poolbygget, och det skiljer en del...
Blev för övrigt avrådd att använda pahlens rostfria detaljer, om jag någon gång ville byta till saltvatten....ehhh...
missade jag något på vägen? trodde att rostfritt var bullet proof, men det hävdades att vid felaktigt ph-värde rostar rostfritt...
Hur som helst tycker jag det är snyggare, och jag kommer köra klor till en början...men det är ju ca 3ggr dyrare med rostfritt så...

Jag "ekorrar" på, och efter några "måste göras innan" från frun kan man kanske komma igång..

Snart kommer sommarvärmen, så njut ni som har något att svalka er i!! :)

Utloggad utopiazz

SV: Skalblock och armering?
« Svar #19 skrivet: juni 17, 2009, 23:01:03:03 »
Så slog det mig! Behöver "min" betongpool i skalblock motfyllas? tomten sluttar en del, och ca hälften av poolen hade jag tänkt låta stå fritt(förutom trädäck o buskar..)


Om du tänker låta en hel långsida stå utan motfyllning så tror jag du kommer att behöva göra en kontrefor för att det ska hålla. Den kan göras på flera sätt. Antingen genom att lämna en lycka i skalblocken och sedan gjuta en stående "balk". Ett annat sätt är att vinkla block 90gr längs långsidan så att det blir som ett stöd på utsidan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag