VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera Liner på hösten?  (läst 4981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jögge

Montera Liner på hösten?
« skrivet: augusti 28, 2009, 18:34:21:21 »
Vi har precis bestämt oss för vilken pool vi ska bygga <antman>, markarbetet är också planerat. Vi tänkte dock ge oss på att montera poolstommen och linern själva :-\.
Min fundering är om det går att få till linern bra på hösten?
Sannolikt kommer det inte vara dags för linermontage förräns början / mitten på oktober. Eller ska man helt enkelt skjuta på projektet tills våren. Lär ju inte bli så mycket badande under vintern.

Vore ändå skönt att ha poolen på plats så man kan börja med trädäcket till våren <sol>.

Någon som har kloka råd skulle jag bli glad.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2009, 19:53:58:58 »
Jag skulle nog inte montera poolen utan att kunna fyll den med vatten samtidigt. Det beror iofs om vilken typ av pool det handlar om men en pool med lätt stomme behöver vattnet som mothåll så att inte den omgivande marken trycker in stommen.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2009, 20:35:34:34 »
Jag frågade precis det samma av några pool-leverantörer i samband med offert. De flesta är eniga om att den ska fyllas med vatten och sen lämnas för "övervintring".

Det är bättre att göra det den vägen, alternativ vänta med ALLT till våren...  :o

/Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jögge

SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2009, 22:45:11:11 »
Jo precis min tanke, om man inte gör allt i höst, är det bättre att vänta med bygget till våren.
Jag var kanske lite otydlig i min fundering kring liner. Vad jag undrade var hurvida linern är jobbig att hantera när temperaturerna faller på hösten. Man vill ju inte sätta upp en liner som inte blir bra...

Så ni mer erfarna poolbyggare <help>, går det att sätta liner bra vid 5-10 plussgrader eller ska man hellre vänta tills våren?

Utloggad utopiazz

SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2009, 08:10:05:05 »
Om du kan håll linern varm på något sätt under monteringen så funkar det. MEn att montera en kall liner är nog svårt. Risken är kanske också att du inte lyckas släta ut de skarpa vecken som har blivit när den packats och du kanske du får "permanenta" veck när du fyller med vatten

Utloggad pennan

SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2009, 08:37:08:08 »
Förvara linern inne tills du ska lägga den (har du bastu kan du värma den försiktigt där, typ 30 grader) och försök lägga den en solig dag så är det inga problem. Du kan även fylla den första cm med varmvatten så håller linern sig mjuk medan du rätar ut bottenvecken. Har du plåtstomme så värmer den på rätt bra också om solen skiner. Det räcker att se till att du inte har några "vikveck" innan du fyller mer. Veck efter att den legat ihopvikt rätar ut sig med tiden.
Byggde våran i början på april och det var rätt kallt, men solen sken den dagen vi satte linern, så det blev att jobba i kortbyxor.  8)  Poolväggarna blev otroligt varma!

Lycka till med bygget, och som sagt det är skönt att få poolen klar och bara ha markarbetet runt den kvar till våren.

Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2009, 09:08:23:23 »
Nedan finns en länk som diskuterat just liner montage sent på hösten, ja vissa även i December.

Det är flera som har lyckats bra trots att vi andra kanske har varit lite väl skeptiska. Den skall självklart fyllas med vatten sedan, annars så vänta till våren.

Lycka till O0 /ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2343.0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Jögge

SV: Montera Liner på hösten?
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2009, 09:17:45:45 »
Tack för tipsen  O0 !
Får välja en solig dag och låta bastun jobba. Eftersom vi har en ganska liten tomt så blir ju poolen ganska liten också (3*6), vilket säkert underlättar. Det som tar lite tid är att poolen måste byggas på en glättad platta och killen som ska hjälpa mig med glättningen kan först i slutet av september.

Men det är bara att hoppas på en solig höst. Som sagt det är ju skönt att bara kunna fokusera på bygget runt poolen till våren.

Nu blir det att gå ut och börja flytta lite buskar, sen blir det dags för schaktning ::)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan