Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja värmepump - hjälp  (läst 6188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monica_E1

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Välja värmepump - hjälp
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2009, 14:46:14:14 »
Fick min Brilix TH 100 i veckan och har nu kopplat in den. Fungerar perfekt. Hur lätt som helst att installera.

Rekomenderar Brilix.

Mycket värmepump för pengarna.

Hur går det med uppvärmningen? Låter den mycket? Lång leveranstid? Var köpte du den?

Poolgiganten

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
SV: Välja värmepump - hjälp
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2009, 15:03:48:48 »
Värmepumpen har fungerat perfekt! inga problem. Den låter inte så mycket som jag trodde :-)
Har satt den på sidan av huset där jag inte har någon altan.

Köpte den från brilix.se
Ingen lång leveranstid.
(Såg att Brilix ha en annons på blocket där dom säljer THP 55 för 9850:-)

http://www.blocket.se/malmo/Poolvarmepumpar_PP_poolen__Dammsugare_20662192.htm?ca=15&w=3&last=1

Vad jag fick lära mig innan jag köpte värmepumpen var att ta gärna en storlek större på pumpen än vad som rekomenderas.
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Utloggad Monica_E1

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Välja värmepump - hjälp
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2009, 15:17:15:15 »
Värmepumpen har fungerat perfekt! inga problem. Den låter inte så mycket som jag trodde :-)
Har satt den på sidan av huset där jag inte har någon altan.

Köpte den från brilix.se
Ingen lång leveranstid.
(Såg att Brilix ha en annons på blocket där dom säljer THP 55 för 9850:-)

http://www.blocket.se/malmo/Poolvarmepumpar_PP_poolen__Dammsugare_20662192.htm?ca=15&w=3&last=1

Vad jag fick lära mig innan jag köpte värmepumpen var att ta gärna en storlek större på pumpen än vad som rekomenderas.

Har du pumpen på dygnet runt? Sänkte du vattentrycket med hjälp av trevägsventiler? Ska man ha en vid in och en vid utflödet till vp? Kan man läsa av någonstans så trycket inte blir för högt? Är bruksanvisningen på svenska och lätt att förstå även om man inte är så teknisk? Antar att en elektiker måste koppla för det är väl inte någon vanlig stick-kontakt?

Vår pool är rund 4,5 m och 1,32 djup vad blir det? Knappt 20 m3? (Måste erkänna att jag inte vet hur man räknar ut vattenmängden.) Tror du att en vp för upp till 25 m3, typ THP55 räcker eller blir den i minsta laget? Vad blir skillnaden? Är det att en mindre måste gå längre tid för att komma upp i samma temperatur (men jämnar det kanske ut sig på strömåtgången)?

Ska slangen vara 50 mm innermått eller ytter?


Fixade till citatet.
Fia
« Senast ändrad: juni 04, 2009, 22:14:58:58 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag