VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: oval pool  (läst 3177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

joachim1

  • Gäst
joachim1
oval pool
« skrivet: februari 15, 2014, 22:24:57:57 »
Hej alla proffs där ute som byggt eller håller på att bygga pool.Till våren eller ganska strax :) var de tänkt att bygga en oval pool 3,5 *7 med romersk trappa på långsidan ,Min fråga är ,funkar det att göra stödmuren i trä istället ,tanken var då 100mm stolpar o 28+120  trall som ett plank då alltså o sen platon matta på baksida för fuktenskull då sen återfyllnad med mager betong .Tänker jag fel eller vad tror ni som gjort de här innan .Stöd muren är ju för den dagen jag ska byta liner så de inte rasar in och vid byggnationen så den kan bli oval.....tacksam för svar / Jocke

Poolgiganten

Utloggad joachim1

SV: oval pool
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2014, 16:39:08:08 »
36 visningar men inga svar,trodde de här skulle kunna vara ett bollplank  :o

Utloggad Erica

SV: oval pool
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2014, 18:07:59:59 »
Nja det är inte så lätt heller för någon att svara för det fattas lite uppgifter i ditt inlägg. Vad är det för slags pool du bygger ´? Någon färdig poolkonstruktion eller ett hemmabygge av någon typ ? Vad har du för bärande konstruktion ?  Om du skriver lite mer om ditt bygge så blir det lättare att svara på dina funderingar.

Utloggad joachim1

SV: oval pool
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2014, 19:10:24:24 »
Hej alla proffs där ute som byggt eller håller på att bygga pool.Till våren eller ganska strax :) var de tänkt att bygga en oval pool 3,5 *7 med romersk trappa på långsidan ,Min fråga är ,funkar det att göra stödmuren i trä istället ,tanken var då 100mm stolpar o 28+120  trall som ett plank då alltså o sen platon matta på baksida för fuktenskull då sen återfyllnad med mager betong .Tänker jag fel eller vad tror ni som gjort de här innan .Stöd muren är ju för den dagen jag ska byta liner så de inte rasar in och vid byggnationen så den kan bli oval.....tacksam för svar / Jocke Gör ett litet tillägg ,poolen är av plåt en sådan dom säljer på rubin pool ,alltså ett färdigt koncept ...

Utloggad FlyHigh

SV: oval pool
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2014, 11:57:31:31 »
Du vill alltså ersätta den murade stödmuren långs långsidorna med en plank/trävägg?

Rent spontant tycker jag 28 låter lite tunnt, mager betong bakom förstärker iofs en del men tveksamt om jag skulle våga chansa.

Väljer man tex NTRA 45*xxx så har du något som tål att ligga i jorden och som är mycket stabilare. Fast jag är ändå mycket tveksam till att det skulle ersätta en mur av betonghålsten med fundament och armering.

Varför vill du bygga med trä? Är priset avgörande eller är det för att det är enklare?

Jag har själv en vägg med 28*95NTRAB till pumprummet men väggen är 30-50cm hög. Skulle den rasa så förstörs inget och kan jag ganksa enklet fixa väggen igen. Detta skall byggas om "någon gång".

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad joachim1

SV: oval pool
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2014, 15:39:45:45 »
är väll mest kunskapen att mura o ta in folk vill jag inte.tanken är ju att det blir ett stag 45 grader från stolparna också på varje sen blir det förankrat i däcket också..men jord o vatten tar väll ut varandra i tryck o när man förhör sig om dom kunniga så har jag fått svar som att gjut ett fundament sen mura leka direkt på ,allså ingen armering i fundamentet som går upp i då hålstens blocken .då kan ju den muren knappast vara bättre än ett plank som blir förankrat både i plinto däck och ett 45 graders järn som då också blir gjutet i marken ?

Utloggad MathiasS

SV: oval pool
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2014, 07:37:35:35 »
Detta är ju en mur som inte syns - du har garanterat inga problem med att svänga upp en mur om du klarar av att bygga resten av poolen.

Känns det bättre att gräva ner trä i marken så lär det också funka - 45x120beroende på regelavstånd med överliggare som är förankrad...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan