VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Färdigställa inomhuspool  (läst 17104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnuss

Färdigställa inomhuspool
« skrivet: mars 02, 2016, 12:44:01:01 »
Hej

Jag är ny på det här forumet och även i poolvärlden, men har köpt hus med en icke färdigställd inomhuspool som vi nu tänkte få igång.

Förutsättningarna är att byggnaden på ca 150m2 finns (välisolerade murade väggar, taket ska isoleras och isolerglasfönster monteras). Poolen är , enligt tidigare ägare, byggd som en "pissebrunn". Dvs jag tror att det skalblock som sedan är fyllda med betong. I poolen finns redan ingjutet tre st lamparmaturer, två stycken bräddavlopp, tre vatteninlopp och en trappa. Storleken på poolen är 5,5 x 10 m.

Nu återstår bara att göra resten och det är här vi kör fast direkt! Jag har försökt att läsa på både på detta forumet och andra ställen, men det är svårt att söka då man har dålig koll på vad man söker och vad det i så fall heter! ;)

Det vi har förstått att vi behöver och har funderingar kring är:
- Tätskikt och ytskikt i poolen (klinker eller liner)
- Uppvärmning (ytjordvärme eller L/V-värmepump)
- Ventilation (FTX?, komplettering med luftsolfångare?)
- Poolpump/filterutrusning/rening
- Pooltäckning (helst barnsäker!)

Måste man välja liner när man har skalblock eller skulle det funka med tätskikt och klinker?
Går det i så fall bra med vanligt "badrumstätskikt"?
Detta vara vad de sa på Hornbach iaf, att det ska funka med Cascos tätskikt även till pooler! Grymt bra i så fall! :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2016, 13:16:46:46 »
Skalblocken är knappast vattentäta - det hade behövt vara en riktigt gjuten pool då. Klinker tätar inte i sig självt - du kan aldrig någonsin få alla fogar täta. Men ett ordentligt tätskikt av folietyp eller liknande bakom och sedan klinker skulle nog fungera. Tänk på att vanliga standardklinker kanske inte fungerar. Oftast använder man inte klinker utan kakel och då skall det vara ett välbränt kakel som är lämpat för undervattensbruk. Ett plus med kakel jämfört med liner är väl att det är klart enklare att hålla rent. Liner är förstås ett annat alternativ men det låter som om poolen inte var byggd för detta - är belysningar, skimmer, inlopp m.m. av en typ som passar ihop med en liner ? Hur var det tänkt att de skulle bygga poolen ? Eller var det ett misslyckat projekt som de insåg att de inte skulle få ordning på ?

Pooltäckning är ett måste om du vill kunna hålla en skön temperatur i poolen utan att få höga energiräkningar. Är poolvattnet klart varmare än rummet avdunstar det för mycket om poolen inte täcks vid "icke-bad".

Vi har en inomhuspool, 8x4 m, och har ett FTX-aggregat plus en luftvärmepump som värmer själva poolrummet. Därutöver har vi avfuktare, billiga, enkla sådana som körs när poolen är avtäckt och sedan kanske någon timma efter att vi slutat bada.

Poolpump och filter blir samma som för pooler utomhus, utöver att man kanske bör kolla lite mera noggrant hur ljudnivån på pumpen är. Det varierar stort mellan olika pumpar och har man den inne i huset vill man ju inte ha en som låter som ett jetplan.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2016, 18:03:17:17 »
Tack för svaret!

Ja, när vi tänkte klinker så var det med separat tätskikt bakom. Liner blir ju både tätskikt och ytskikt på samma gång.
Jag har tyvärr ingen aning om skimmer (lärt mig ett nytt ord :)) eller övriga delar är tänkta för liner eller klinker. Det ser ut som om dessa detaljer är "ingjutna" jäms med väggarna och en liner borde kanske ha någon kant att ansluta mot...

Jag tänkte lite tvärtom när det gäller rengöring, dvs att det blir svårare att hålla efter kakelfogarna. Är linern svår att hålla ren eller är den blank?

Har ni ett separat FTX-system eller är det ihopbyggt med värmepumpen? Vi funderar på att sätta antingen ytjordvärme eller luft-vatten som ska värma både poolen, poolrummet (via aerotemper) och tappvarmvatten till duschar.

Ljudnivån är klart väsentlig när det kommer till pumpar etc, har du några tips på tyst och bra utrustning?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2016, 22:41:49:49 »
Skimmer kallas även bräddavlopp.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2016, 08:50:51:51 »
Du kan måla med två komponents epoxy färg. Det blir en smooth, vattentät lättskött yta.
Vid inomhus miljö dvs. utan solens UV-strålning skall den hålla dessutom i en evighet!

/Dimi

Tack för svaret!

Ja, när vi tänkte klinker så var det med separat tätskikt bakom. Liner blir ju både tätskikt och ytskikt på samma gång.
Jag har tyvärr ingen aning om skimmer (lärt mig ett nytt ord :)) eller övriga delar är tänkta för liner eller klinker. Det ser ut som om dessa detaljer är "ingjutna" jäms med väggarna och en liner borde kanske ha någon kant att ansluta mot...

Jag tänkte lite tvärtom när det gäller rengöring, dvs att det blir svårare att hålla efter kakelfogarna. Är linern svår att hålla ren eller är den blank?

Har ni ett separat FTX-system eller är det ihopbyggt med värmepumpen? Vi funderar på att sätta antingen ytjordvärme eller luft-vatten som ska värma både poolen, poolrummet (via aerotemper) och tappvarmvatten till duschar.

Ljudnivån är klart väsentlig när det kommer till pumpar etc, har du några tips på tyst och bra utrustning?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2016, 23:18:01:01 »
Nej om du skulle få den tät med endast färg så måste du ha super-tur. Du kan få en slät och snygg yta, ja, men vattentät blir den knappast, i vart fall inte i längden. Vi målade vår pool (också inomhus) med epoxifärg - den satt ok några år men sedan började den lossna/flagna av. Om vi hade haft den som tätskikt hade poolen läckt som ett såll. Nu hade vi ju en gjuten betongpool så tät var den med eller utan färgen, men vi kommer ju snart att få måla om den för utseendets skull. Färgskit är för tunna för att i praktiken kunna fumgera som tätskikt.

Om detaljerna i den aktuella poolen är vanliga detaljer för betongpooler, med ingjutningsflänsar etc så saknas ju den främre delen med anslagsram och tätningsramar som skruvas fast och tätar mot linern. Det lär vara närmast omöjligt att få tätt mot en liner med sådana. Det låter nästan som om poolen byggts som om den vore en gjuten betongpool fast den felaktigt utförts med skalblock i stället. Vid betonggjutning är ju tätningsytan mellan betongen och detaljen, inne i hela tjockleken. För att minska risken för ev. läcksprickor så brukar det sitta flänsar på flera ställen så att eventuellt vatten som läcker i övergången måste krypa runt dessa.

Har det gjorts något test av poolens täthet ? Har den någonsin varit fylld med vatten ?

Om ett tätskikt skall fungera måste det ju vara något som an kan limma mot ingjutningsdetaljerna på något sätt. Det är väl den svåraste delen i det hela. Ett kraftigt folietätskikt lär ju annars klara de öppna ytorna utan några större problem.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2016, 08:05:29:29 »
Poolen har aldrig varit fylld så vi vet inget om tätheten. De ingjuta detaljerna är helt släta och i nivå med väggen. Jag hade förväntat mig nån sorts kant/fläns att täta emot, oavsett linser eller tätskikt. Det kanske får bli till att bila upp och montera andra prylar...

Det får kanske bli att vi tar hem nån som bygger pooler som får titta på det.

Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2016, 08:37:19:19 »
Posta lite bilder på armaturerna så vi får se hur det ser ut.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2016, 09:21:05:05 »
Den bästa, dyraste och enklaste lösningen arbetsmässigt är att ringa till Steelpool i Eskilstuna. http://www.steelpool.se/

Billigaste och jobbigaste lösningen är att plasta själv, se här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.msg75891#msg75891
Om stommen är stabil så blir det väldigt bra. Bra andningsmask måste användas vid allt arbete med plast. Tillgång till en riktigt bra slipmaskin krävs (läs Festool Rotex med tillhörande dammsugare).

Bästa kompromissen är nog en färdigsvetsad liner.

Oavsett lösning så blir det nog att bila bort och byta ut alla armaturerna. Fixa bilder som sagt.
« Senast ändrad: mars 05, 2016, 09:25:50:50 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2016, 10:30:18:18 »
Som sagt bilder, bilder, bilder...

Mina armaturer ligger dikt ytan men jag har ju Thermopool, inte skalblock. Har du inga montagedetaljer för det som är kvar att montera? Bilder på det också!

Kolla mina bilder i min byggtråd, inte jättetydligt men du ser ändå lite.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.30
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2016, 14:55:57:57 »
Om armaturerna är av ingjutningstyp så har man nog trott att betongen skulle räcka som tätning, vilket den ju gör om du gör en riktig betonggjutning, med rätt betongkvalitet, tillräcklig tjocklek, rätt vibrering o.s.v. Men att få det tätt med skalblock blir något helt annat. Du kan ju ha haft en enastående tur så att det trots bristerna blivit tätt, men det finns ju bara ett sätt att kontrollera detta och det är ju i så fall att provfylla poolen.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2016, 10:46:26:26 »
Plastning var ytterligare ett sätt att göra det på, verkar helt klart intressant!
Just nu håller jag på och plöjer bl.a. TommyC's tråd.

Bilder ja, jag tog en bild på den ingjutna lamparmaturen men den gick inte att ladda upp pga säkerhetsinställningar... Jag hittade även en låda med lite poolprylar som tidigare ägare lämnat kvar med de delar som ska monteras, tror jag. Vad jag kan se är det Pahléns prylar så då borde man kunna få lite support därifrån och även komplettera om det skulle behövas. Lampan heter enligt kartongen "Underwater light Type 300" med artikelnummer 12250 Concrete. Tydligen fanns denna lampa även att få med artikelnummer 12270 Liner. Detta tyder ju på att det kanske är fel lamptyp som sitter där... Kanske att det går att komplettera med delar från den andra typen så att det funkar ändå annars blir det till att bila bort och ersätta. Tråkigt jobb men det borde gå ganska snabbt.

Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2016, 21:58:05:05 »
Ta ett prat med pahlen. Finns nog en risk att du får byta dessa, men ett samtal för ett säker besked kan man ju kosta på sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2016, 11:31:39:39 »
Tyvärr inte min tråd som jag länkade. Vår pool är lite mindre och inte lika fin.

Kom att tänka på en viktig sak. Ska du plasta inomhus så måste det gå att försegla poolrummet på något vis så att den vedervärdiga stanken av lösningsmedlet styren inte når boutrymmena om ni bor i huset under tiden. Lukten försvinner ganska fort, skulle tro att det inte känns något efter mindre än ett dygn men jag har bara plastat utomhus.

Jag brukar rekommendera att köpa gelcoat som finns på hyllan hos någon lokal leverantör. Det brukar betyda vit gelcoat. Både Poolersw och jag har haft problem med försenade och borttappade leveranser av beställda nyanser av gelcoat. Nästa gång jag plastar om poolen så blir den vit. Från början trodde jag att ljust blått var bäst (brukar kallas poolblå) men det finns exempel här på vita pooler som är jättesnygga. En vit pool blir lite svagt blå när vattnet kommer i.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #14 skrivet: mars 12, 2016, 19:42:07:07 »
Citera
En vit pool blir lite svagt blå när vattnet kommer i.

Jo, vid tillräckligt vattendjup. Grunda pooler brukar tillverkas turkosblå för att ge den färgen. Har du en riktigt djup pool (djupdelspool, bassäng för simhopp o.s.v.) så rekommenderas nog allmänt att göra den vit, för med de vattendjupen får du den poolblå färgen ändå. En infärgning till blå gör då bara poolen mörkare vilket är oönskat.

Betr. plastning av pooler, hur har ni gjort med armaturer m.m. ? Byte eller använda befintliga och försöka plasta mot dem ?

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #15 skrivet: mars 13, 2016, 12:37:48:48 »
Vår pool är byggd av plasfiber och plast av förra ägaren så jag har inte full koll på armaturerna. Jag har tätat mot armaturerna med vanlig Casco glassilikon genom att lägga en generös sträng med silikon bakom ramarna till lampa och bräddavlopp. Det är enklast att använda maskeringstejp runt området som tätas med silikon för att få det snyggt och undvika onödigt kladd.

Silikonet tätar väldigt bra och håller troligen mycket bättre än gummipackingar vilka brukar torka och tappa spänsten med tiden. Hur länge silikon håller vet jag inte men det är ju bara en tunn kant som är utsatt för klorvattnet. Större delen av fogen är skyddad från påverkan utifrån. Behöver man lossa det som är limmat med silikon så är det ganska lätt att skära igenom med en vass kniv. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #16 skrivet: mars 14, 2016, 12:00:57:57 »
Jag har nu pratat med en återförsäljare till Pahléns prylar och det verkar som om de ingjutna delarna är samma. Därmed kan man beställa reservdelar till en linervariant och på så sätt få det att fungera i alla fall. Skönt, då är ett bekymmer ur vägen. :)
Vi har även haft besök av ett företag som tittat på poolen och ska komma med offert på de olika momenten. Sen har vi varit i kontakt med ytterligare några butiker och börjar man få lite mer koll på de frågor vi hade tidigare, samtidigt som vi nog har betydligt fler frågor nu... ;)

Plastningen verkar riktigt intressant och jag var lite otydlig, jag menade att det var tråden som du länkade till TommyC.
Jag kommer att försöka ta reda på mer kring arbetsgången och val av väv. Bland annat verkar det vara mycket slipning vilket jag inte riktigt har förstått än. Blir det ojämnt borde man väl vilja spackla upp istället för att försvaga?
Sen är frågan hur livslängden är på plasten och då kanske främst på gelcoat/topcoat-skikten? Man är ju inte så sugen på att göra om/bättra på vart tredje år... Förutom jobbet så blir det ju vissa praktiska problem med 77m3 vatten och egen brunn!


När det gäller liner så har vi fått väldigt olika bud. Första var att det skulle kosta 1050:-/m2 för platssvetsad liner och sedan från en annan firma på ca 600:-/m2. Jag tycker att denna skillnad är avsevärd och man undrar ju hur stora kvalitetsskillnader det är. Anledningen till att den skulle vara platssvetsad var då att vi hade trappa så då funderade vi på ett alternativ att bila bort trappan och sätta en glasfibertrappa istället för att kunna måttbeställa liner. Eftersom det handlar om ca 107m2 plus trappa så blir det en del pengar!
En intressant sak var när vi var inne i ytterligare en butik så menade de att man visst kunde måttbeställa liner om man hade trappa! Priset för detta skulle troligen ligga kring 30 000:-. Livslängden på denna skulle vara ca 10-15 år.
Så just nu är det lite snurrigt kring det här med liner!

Dock har vi kommit fram till att vi troligen väljer glas istället för sand i filtret. Inte mycket men alltid något steg framåt! ;)

En annan viktig fråga vi tittar på nu är värmningen. Vi har fått in offert på en 12 kW luft/vatten-värmepump med poolvärmeväxlare. På så sätt kan vi värma både poolvattnet, tappvarmvatten och värme till poolrummet. Ett alternativ skulle vara en separat poolvärmepump och sedan lösa värmen till poolrummet med en vanlig luft/luft-värmepump. Tappvarmvattnet får då fixas antingen via en elektrisk VV-beredare eller gräva kulvert från huset.

När det gäller ventilation och avfuktning har vi inte kommit så långt än, däremot har jag hittat en lite kul produkt som marknadsförs att den kan sänka kondensationen. En solluftfångare som genom att höja temperaturen på luften sänker den relativa fuktigheten. Denna cirkulerar egentligen bara inneluften ut till en solfångare med hjälp av en lite fläkt och sedan tillbaka in igen. Kanske att den kan stötta själva värmaren?

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #17 skrivet: mars 14, 2016, 12:59:08:08 »
Vi kör så att vi värmer poolrummet med en luft-luft-värmepump och håller ganska hög temperatur där. Eftersom poolen är välisolerad både i väggar och botten så går det åt väldigt lite värme för att hålla poolen varm när den är övertäckt och poolrummet ligger i samma temperaturområde som vattnet. Vi har tillskottsvärme av två slag, men det behövs normalt bara på vintern eller om vi vill ha poolen extravarm för något speciellt tillfälle.

Vi har som sagt två tillskottsvärmekällor: en elvärmare som vi haft från start och en värmeväxlare som växlar in värme från en luft-vatten-värmepump som värmer delar av huset. Det senare fungerar ok normalt, men är det riktigt kallt så måste vi tyvärr köra elvärmaren ibland, eftersom värmepumparna då ger allt mindre, så att temperaturen i poolrummet sjunker, poolen drar mer värme, samtidigt som luft-vattenvärmepumpen inte har mycket över skott att ge eftersom då huset drar mer än normalt. Men detta inträffar bara vid de kallaste tidpunkterna. Är det hyfsat varmt ute så behövs varken elvärmaren eller värmeväxlaren - luft-luftvärmepumpen plus tillskottet från cirkulationspumpen (all förbrukning blir ju värme i slutändan...) räcker för att hålla poolen behagligt varm.

Den där extra solvärmaren tycker jag låter lite märklig. Det måste nog vara högsommar om en sådan skall ge en temperaturhöjning som verkligen märks.

Men A och O för att hålla nere värmekostnaderna är att täcka poolen när det inte badas. Gör man inte det blir det dyrt, både med värme och med avfuktningen.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #18 skrivet: mars 14, 2016, 13:51:25:25 »
Vi kommer tyvärr inte att ha möjlighet att nyttja värmesystemet från huset då detta inte räcker även till poolen.

Jag tittade lite snabbt på poolvärmepumpar nyss och de verkar vara optimerade för sommarbruk, dvs de fungerade bara ner till 0°. Så det får nog bli en "vanlig" luft/vatten-VP med värmeväxlare till poolen och fläktkonvektor för poolrummet. I en sådan ingår även VV-beredare. Det gäller bara att få plats med allt i teknikrummet... ;)

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #19 skrivet: mars 14, 2016, 16:54:43:43 »
Det finns särskilda poolvärmepumpar för inomhuspooler. T.ex. har Gullberg-Jansson sådana. De är split-enheter, en inne och en utedel. De klarar betydligt lägre lufttemperatur än de so är avsedda för utomhuspooler. Tyvärr är de också dyrare plus att de måste monteras av kylmontör eftersom det ingår ledningar för kylmedium.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #20 skrivet: mars 14, 2016, 20:55:30:30 »
Tack för tipset!

Med en Gullberg & Jansson-pump skulle man landa på dryga 30 000:- plus installation. Sedan tillkommer även varmvattenberedare och luftvärmepump för poolrummet. Då blir det kanske lite billigare fast man har då en elektrisk varmvattenberedare som är dyrare i drift. Svårt det här hur man ska välja...

Länken till solluftfångaren för de som är intresserade är:
www.heralex.se

Nu blir det till att spalta upp alla olika val för en massa kategorier. :)

Jag är fortfarande nyfiken på om någon har en uppfattning om hur lång livslängd man kan räkna med för en plastpool och då främst gelcoat/topcoat innan det är dags att bättra/ersätta.

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #21 skrivet: mars 15, 2016, 17:06:37:37 »
Här skrev vi lite om olika typer av gelcoat: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9992.msg75210#msg75210

Om man ska slipa ner en befintlig plastpool vars yta är dålig så är det ett ganska stort jobb men om man bygger nytt så är det inte jättemycket att slipa.

Det finns två skäl att slipa när man plastar nytt. Det blir lite resningar av glasfibertrådar när man mättar glasfibern med polyester, de trådarna är vassa och hårda och måste bort. När ett lager plast har härdat ut innan nästa lager ska läggas så mattar man ner ytan för att få nästa lager att fästa bättre. De stora ytorna gör att man måste ha en riktigt bra slipmaskin. Plasten är hård och mycket svårare att slipa än vad man tror innan man har försökt.

Tillhörande dammsugare betraktar jag som nödvändig. Innan jag köpte Festool så provade jag att slipa med sliprondell på en vinkelslip. Det biter bra men man ser inte vad man gör p g a slipdammet som yr omkring och det är omöjligt att slipa jämnt. Dammsugaren gör även att slippapperen håller förvånansvärt länge, upp emot en timme. Festool Saphir p24 är det lämpligaste slippapperet som jag har hittat men nu är det några år sedan jag köpte papper så det kanske har kommit något alternativ på senare tid. De papperen är dyra men håller länge varför totalkostnaden blir lägre än med lågprispapper som både håller och fungerar dåligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #22 skrivet: mars 31, 2016, 12:29:45:45 »
Nu har det gått en tid utan att jag återkopplat, men jag har inte legat på latsidan. ;)

Först en fråga angående slipning av glasfiber:
Ni som slipat poly/vinylester har vad jag förstått använt Festool Rotex 150 tillsammans med bra dammsugare, är det Festool CTL 26 ni avser?
(självklart ska jag använda bra papper, har fått nog av billigt skräp och brukar köra med Mirka annars)

Hittills har vi kommit fram till följande:
* Ytskikt/tätskikt blir troligen vinylester/glasfiber. Jag lutar åt vit topcoat men har inte fått med frugan på det än... ;)
* Uppvärmning blir troligast en luft/vatten-VP som då ska klara både pool, poolhus och varmvatten.
* LED-belysning i poolen då lamporna är ingjutna väl högt, kanske 20cm från armatur till tänkt vattenlinje.
* Rening blir troligen 150kg sandfilter med glas och en UV-lampa
* Pooltäckning av "presenningstyp" med metallskenor för att få det barnsäkert, upprullat förvaras den i en platsbyggd bänk.
* Klinker på golv runt poolen i en ljus beige/brun ton, troligen 30x30-plattor
* Befintliga takfönster ska tas bort och läggas igen
* Alla fönster ska bytas till isolerglas (2-eller 3-glas) samt större fönster mot söder, eventuellt upp till nock.
* Troligen bila upp för två extra golvbrunnar
* Förbereda för spa

Kvar att besluta kring är val av ventilation, antingen FTX eller återvinning på frånluften till värmepumpen, samt avfuktare.

Jag provar även att lägga upp en bild på hur poolrummet ser ut nu, inte så imponerande men det kommer säkert att bli fint!

Så snart drar jobbet igång med att ta bort takfönster och lägga igen taket, därefter ska hela taket isoleras och gipsas. Det kommer nog att bli en hel del jobb framöver! ;)

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #23 skrivet: mars 31, 2016, 12:59:35:35 »
Fönsterbyte till 2-glas ? Är det enkelglas nu ? Isolerglas i all ära, men skall man byta bör det nog vara till 3-glas. Fönsterbyten är svåra att räkna hem lönsamhet på om det inte är så att fönstren måste bytas av andra skäl (röra, otäta etc.). Är det däremot enkelglas är man nästan tvingad att byta, det skulle bli både stora värmeförluster och stora kondensproblem med enkelglas i ett poolrum.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #24 skrivet: mars 31, 2016, 13:05:51:51 »
Japp det är enkelglas på de ställen det sitter fönster så dessa ska bytas till mer isolerande dito. En byggare jag pratade med sa att enda skillnaden mellan 2- & 3-glas är ljudisolering. Jag vet inte om jag tror på det men ska kolla upp det för priserna skiljer ju sig en del!

Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #25 skrivet: mars 31, 2016, 21:08:29:29 »
Angående fönster: Om karmar etc är i bra skick kan du överväga att komplettera med en isolerglascell. Man behåller fönstren som dom är och monterar nya cellen invändigt. Ser ut som vanliga fönster om man gör det ordentligt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #26 skrivet: april 01, 2016, 19:56:33:33 »
Jag använder Festool Rotex 150 och CTL 22 som är föregångaren till CTL 26. Till dammsugaren har jag den tömbara påsen, dyr men sparar pengar på sikt. Jag använde papperspåsar i början men i och med att jag fick slipa bort ganska stora mängder gammal plast så blev det dyrt med papperspåsar.

CTM 26 har dammklass M istället för L men skillnaden är att M har ett varningssystem som talar om när det är dags att byta/tömma påse, det är samma filter. Jag skulle troligen köpa CTL26 om jag skulle köpa dammsugare idag.
http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/ctm-or-ctl-26/

Rotex 150 är väldigt mångsidig och passar för både polering, finslipning och grovslipning med avverkan i närheten av en bandslip nästan dammfritt. Behöver man inte mångsidigheten går det kanske att hitta lite enklare modeller. Rådgör med återförsäljare eller ring Festool Sverige om återförsäljaren är osäker på vad som passar bäst.

På plast har jag nästan bara använt Saphir P24. Jag har inte hittat någon motsvarighet till det papperet. Mirka ABRANET HD ser på beskrivningen ut som att det kan vara något liknande men det finns bara som P40 – P120. Nackdelen med Saphir är att nästan ingen återförsäljare har det hemma och det tar nästan en vecka att få hem det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #27 skrivet: april 10, 2016, 23:33:58:58 »
Angående fönster: Om karmar etc är i bra skick kan du överväga att komplettera med en isolerglascell. Man behåller fönstren som dom är och monterar nya cellen invändigt. Ser ut som vanliga fönster om man gör det ordentligt.

Intressant att kolla upp! Detta var en lösning jag inte tänkt på utan istället tänkt att byta ut befintliga. Tack för tipset!

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #28 skrivet: april 10, 2016, 23:37:19:19 »
Jag använder Festool Rotex 150 och CTL 22 som är föregångaren till CTL 26. Till dammsugaren har jag den tömbara påsen, dyr men sparar pengar på sikt. Jag använde papperspåsar i början men i och med att jag fick slipa bort ganska stora mängder gammal plast så blev det dyrt med papperspåsar.

CTM 26 har dammklass M istället för L men skillnaden är att M har ett varningssystem som talar om när det är dags att byta/tömma påse, det är samma filter. Jag skulle troligen köpa CTL26 om jag skulle köpa dammsugare idag.
http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/ctm-or-ctl-26/

Rotex 150 är väldigt mångsidig och passar för både polering, finslipning och grovslipning med avverkan i närheten av en bandslip nästan dammfritt. Behöver man inte mångsidigheten går det kanske att hitta lite enklare modeller. Rådgör med återförsäljare eller ring Festool Sverige om återförsäljaren är osäker på vad som passar bäst.

På plast har jag nästan bara använt Saphir P24. Jag har inte hittat någon motsvarighet till det papperet. Mirka ABRANET HD ser på beskrivningen ut som att det kan vara något liknande men det finns bara som P40 – P120. Nackdelen med Saphir är att nästan ingen återförsäljare har det hemma och det tar nästan en vecka att få hem det.

Tack för infon! Ja det lutar nog åt den combon, dvs Rotex 150 och CTL26. Dyra prylar men försvinner väl i poolbudgeten... ;) En annan nackdel med Festool (förutom priset) är att det är en djungel med snarlika beteckningar och vilka tillbehör man ska ha, normal verkar inga tillbehör ingå som standard...

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #29 skrivet: april 10, 2016, 23:44:49:49 »

Vi har en inomhuspool, 8x4 m, och har ett FTX-aggregat plus en luftvärmepump som värmer själva poolrummet. Därutöver har vi avfuktare, billiga, enkla sådana som körs när poolen är avtäckt och sedan kanske någon timma efter att vi slutat bada.


Jag har nu fått svar från vår värmepumpsleverantör att det blir svårt att få FTX-aggregat och fläktkonvektor att hålla i den miljö som en ett poolrum innebär. Enligt honom skulle det bli stora problem pga klor i luften och dessa prylar bara hålla något år. Vi tänkte köra med UV-lampa som enligt uppgift minskar klorbehovet med upp till 80%, vilket borde minska detta problemet.

Vad har ni för utrustning och har den hållit ok?

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #30 skrivet: april 11, 2016, 02:26:21:21 »
Jag har nu fått svar från vår värmepumpsleverantör att det blir svårt att få FTX-aggregat och fläktkonvektor att hålla i den miljö som en ett poolrum innebär. Enligt honom skulle det bli stora problem pga klor i luften och dessa prylar bara hålla något år. Vi tänkte köra med UV-lampa som enligt uppgift minskar klorbehovet med upp till 80%, vilket borde minska detta problemet.

Vad har ni för utrustning och har den hållit ok?

Det där påståendet låter som ren nonsens, typiskt försäljarsnack. Det skall över huvud taget inte bli "en massa klor" i luften i ett privat poolrum. Det är ju inget kommunalt badhus. Täcker man poolen när det inte badas så löser man de flesta problem.  Vi har en Panasonic luft/luft-värmepump med en toppeffekt på 7.7 kW vid värme och den har varit igång i ca 10 år utan att något har havererat. FTX-aggregatet är ett Ventex 300 och också det har varit igång ca 10 år utan andra åtgärder än att vi bytt luftfilter i aggregatet. Vitsen med ventilationssystem och avfuktare är ju att luften skall vara bra, inte aggressiv. Vi har även t.ex. dator och ljudanläggning i rummet, dock givetvis inte inom poolens närzon, även de har överlevt utan problem. Sådana apparater har vi dock rätt långt från själva poolen, mer än 5 m, men dock i samma rum.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #31 skrivet: april 11, 2016, 10:05:06:06 »
Det låter bra, för han började prata om innedelar med keramiska delar istället för stål och då drar det troligen iväg rejält! Att det kanske blir något kortare livslängd på vissa delar kan jag leva med, det blir ju ändå billigare i längden med två billiga än en snordyr för samma tidsperiod.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #32 skrivet: april 24, 2016, 14:54:43:43 »
Om armaturerna är av ingjutningstyp så har man nog trott att betongen skulle räcka som tätning, vilket den ju gör om du gör en riktig betonggjutning, med rätt betongkvalitet, tillräcklig tjocklek, rätt vibrering o.s.v. Men att få det tätt med skalblock blir något helt annat. Du kan ju ha haft en enastående tur så att det trots bristerna blivit tätt, men det finns ju bara ett sätt att kontrollera detta och det är ju i så fall att provfylla poolen.

Lugn nu Erica. Både Sopro,Weber och Litokol har system för att täta pool och genomföringar i pooler som är byggda av mursten, skalblock eller liknande.

Principen fungerar som så att du parar ut runt den detalj som skall tätas, ett par centimeter på djupet och ca 10cm runtom. Denna urparning fylls sedan med epoxibaserat tätningsmedel. Detta ger en vattentät anslutning mot detaljen, Mot detta epoxi skikt kan du sedan lägga ditt pooltätningsystem, t.ex rollbart system. Sedan kan du sätta plattor eller mosaik  :)

Se pdf:

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/ritningar/detalj-5-1-2-1.pdf

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/ritningar/detalj-5-1-2-3.pdf

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #33 skrivet: juni 20, 2016, 20:13:36:36 »
Tiden drar snabbt iväg utan att man hinner med!

Tyvärr så har det inte hänt så mycket praktiskt med färdigställandet, däremot desto mer planering och har även lagt lite beställningar på prylar till det.

En sak som jag funderar på är hur man ska lösa vatten som stänker upp bredvid poolen samt när man spolar av klinkern. Jag funderade på att antingen göra fall mot poolen och lägga någon typ av ränna  längs med kantstenen (men inte hittat något) eller får man sätta många golvbrunnar/spygatter. Jag vill inte ha fall från ena kortsidan till andra, tror inte det blir så snyggt. Plattan är redan gjuten så det handlar om att spåra/bila för att få dit vald lösning, så lågt byggmått är att föredra.

Hur har ni andra löst detta?


Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #34 skrivet: juni 20, 2016, 20:40:10:10 »
Om du hade en platta men inget fall skulle jag flytspackla så att du får ett fall dit du vill ha det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #35 skrivet: juni 20, 2016, 20:54:39:39 »
Ja, golvet ska flytspacklas för att få fall. Frågan är bara fall mot vad? Eftersom poolen är 10m lång tror jag det blir svårt att få det snyggt med fall längs med poolkanten. Man vill ju ha kantstenen i våg så en idé jag såg nyss var purus kanalsystem utan galler som man skulle kunna ha mellan kantstenen och klinkern. Det borde vara ganska enkelt att spåra betongen för att få dit den och sedan bila upp vid anslutningen till rör. Frågan är om det blir snyggt med en 20mm glipa mellan klinker och kantsten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan