VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Welldana värmepumpar? och placering av VP?  (läst 5637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« skrivet: mars 30, 2014, 09:44:07:07 »
I år ska det bli värmepump som komplement till mina gamla solfångare men marknaden blir inte mindre och tidigare års letande har inte blivit lättare. Står nu i valet och kvalet mellan Welldana 10 kw hos Rubinpool för 13,000:- eller Gullberg&Jansson vertikala 9,5 kw för 23,000:-
Normalt finns inga genvägar och kvalitet kostar men är G&J verkligen dubbelt så bra. Har inte hittat några recensioner eller omdöme om Welldanan så är tveksam om den. Misstänker att flera faktorer spelar in ganska väsentligt här. Dels då platsen avseende effektivitet samt ljud.

Tror mig behöva en vertikal pump då den bästa placeringen skulle vara  i ett ca 2 meter brett u-format gatt mellan poolplanket och garaget då slanglängder och estetiken blir bäst där men kanske detta stöter på patrull. Skissen nedan :) kanske kan förklara..
                                I
        __Garage____I öppen carport
        I
        I
Hus   I        ___ 
        I____I VP I_________poolplank_____________________
        I
        I

Behöver lite råd och synpunkter innan köp.
Tänkte satsa på köp av en poolroot oxå i samma veva och den sk Coloradodamen verkar oslagbarpå Ebay och tips från forumet gjorde att jag nu hittade en Dophin DX4 för 5,500 plus moms o skatt vilket verkar väldigt överkomligt...
Som sagt Synpunkter mottages tacksamt från initierade
         
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2014, 10:21:48:48 »
Jag tror att det är omöjligt att få svar på frågan om det lönar sig att betala dubbelt för G&J. Ofta får man vad man betalar för men inte alltid. Jag satsade på G&J efter mycket velande. Jag fick 5 års garanti på kompressorn. De flesta här verkar nöjda med både billiga och dyra modeller.  <dontkn>

Viktigare är kanske att inte köpa för liten VP som du vill köra relativt lång säsong och ha hyfsad temperatur. Beror såklart på hur bra isolerad poolen är.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stroker

SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2014, 11:24:30:30 »
ja de där med billigt och eller bra är inte hugget i sten. Just Welldan verkar var en ny produkt (med allt vad det då innebär) fast erfarenheten säger mig att designen och märket oftare är vägvisare en kvalitén. En dyr pump kanske har färre fel per maskin men desto dyrare om man har otur än en billig.
Storleken på pump har jag fått många bud om. Min pool rymmer alltså 43 kubik salt saltvatten :) (bara de alltså - såg att - tror det var G&J som varnade för att köra deras pump med för salt vatten vilket ingen annan har sagt något om!!) som värmts med 17 kvadrat folkpool solfångare och de flesta somrar har jag varit nöjd. Under 27 badar jag personligen inte och min fru inte under 30. barnen badar oavsett :o, Vi har sällan haft under 25 grader någon sommar ytan det ligger oftast på just 27 -28 upp till 34-35 som topp noteringar soliga perioder utom då i förrfjor. Värmepumpen är då tänkt att vara komplementet upp till 30 oavsett väder samt garanterad badbarhet från minst 1:a Maj till slutet av augusti och vid bra väder från mitten av april till slutet av september. Bor 200 meter från Öresund i Arlöv utanför Malmö och har sällan kallt sommartid främst då för sundsvattnet som konserverar vår närhet.
Har isolerat poolen med 50 mm "Isover -400" och tycker poolen håller tempen bra och då borde det räcka med cirka 9-10kw pump verkar det som.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad TommyC

SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2014, 12:19:53:53 »
Ja, har du bra isolerat så räcker nog 9 kW bra.

Ur G&J Installations- och skötselanvisning:

Samtliga modeller har:
-   Titanvärmeväxlare som motstår klor- och saltvatten

Är det någon försäljare som sprider felaktig information för att svärta ner en konkurrent så ska man generellt gå någon annanstans tycker jag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stroker

SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2014, 13:48:22:22 »
Det var ett maxvärde på 4000PPM som angavs men jag hittar det inte igen. Det stod i rött dessutom men googlar och hittar det inte igen. 4000 PPM är ju vad en Klorinator vill ha??
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2014, 14:05:51:51 »
Satsa på en pump som åtminstone funnits ett tag istället
för att bli försökskanin. Verkar komma nya märken hela tiden <hmm>,
Roland ::)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad TommyC

SV: Welldana värmepumpar? och placering av VP?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2014, 16:43:07:07 »
Satsa på en pump som åtminstone funnits ett tag istället
för att bli försökskanin. Verkar komma nya märken hela tiden <hmm>,
Roland ::)
Det tror jag är ett bra råd  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag