CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!  (läst 51549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« skrivet: juli 23, 2006, 23:32:29:29 »
Hej alla,

Med risk för att detta blir en ny tråd tyå VP VS solfångare eller klor VS bacuacil så går jag ändå ut och frågar!

Vilka är fördelarna med att köra saltvatten's pool? Och vad måste min pool klara av eventuella nackdelar att man kommer ha kört en säsong med BROM?
Vad behöver man för att omvandla poolen till en saltvatten pool! Och klarar pump VP filter etc. saltvatten?

Hur salt blir vattnet? Ja berätta allt jag behöver veta!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Goran

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2006, 15:48:10:10 »
Har en saltvattenspool sedan 4 säsonger och är helnöjd. Efter att ett antal år varit poolvakt åt po(o)lare med "vanliga" pooler och fått uppfattningen att det var ett himla mätande, pyttsande och klorpuckande tog jag beslutet att köpa en saltvattenspool när jag själv skulle till att anlägga. Kan ju ha varit ovanan, men detta färgade mitt beslut i alla fall.

Jag har en 8,4 meters Oktavia från folkpool med Hayward filter och pump, en titan värmeväxlare kopplad till bergvärme och en Balneo saltgenerator. Den borde egentligen heta klorgenerator för det är precis vad det är, den genererar klor på elektrolytisk väg ur saltet i vattnet.

I vattnet tillsätter man dendritiskt salt tills man får en salthalt på 0,3%. Dendritisk salt är salt med en öppen kristallstruktur vilket ger kristallerna maximal ytarea, och detta gör att saltet smälter i princip omedelbart det kommer i vattnet. Finns att köpa i 20 kg säckar hos pool-leverantörerna, till min pool går det åt c:a 7 - 8 säckar, c:a 150 kg. På salt(klor)generatorn finns det en ratt som reglerar strömstyrkan till elektroderna och därmed klorhalten i poolen. Klorhalten i poolen är inte mätbar, den är som högst inne i cirkulations-systemet.

Saltet förbrukas inte, det salt som blir till klor återgår till salt (natriumklorid) igen och det blir ett kretslopp. Det enda salt som förvinner är det som spolas ut vid backspolning och när man sänker vattennivån inför vintern.

Vårstart:
När vattnet nått till en temparatur av mer än 10 grader justerar jag vattennivån, startar pumpen och chockklorerar. Underhåller sedan klorhalten med klorpuckar tills temperaturern nått 15 grader, då kan jag starta klorgeneratorn som kräver mer än 15 grader för att fungera, enligt tillverkaren. Hela tiden behåller jag vintertäckningen på, men när det börjar närma sig badbart tar jag bort detta, dammsuger och backspolar. Sen är det dags att kolla salthalten, det finns mätstickor för detta, och justera densamma. Brukar bli en säck eller två. Därefter kan man börja kolla alkalinitet och Ph-värde precis som i alla andra pooler. Sen är det klart, bara att invänta behaglig temperatur, eller sätta på värmen om man har bråttom.

Underhåll
Inte mycket... Håva löv, dammsuga och backspola. Eftersom klorhalten i princip är omätbar i poolen är det inte lönt att mäta så mycket. Man ser på vattnet hur det mår. Jag håller dock ett öga på alkalinitet och pH, köpte en pH-mätare på Clas Ohlson som fungerar utmärkt. Någon enstaka chockklorering över en natt och lite flockmedel vid behov. Mäter salthalt ung mitt i säsongen, i regel i augusti och justerar vid behov.

Nackdel:
- Saker rostar... Min rostfria (?) stege har blivit lite anfrätt och rostfläckar tränger fram vid fotstegen. Det visar sig att tillverkaren bara garanterar rostfrihet upp till 0,3% salthalt (vilket sammanträffande!). Inget A4-rostfritt där inte! Personligen tycker jag det är för jä***igt, i synnerhet som jag köpte denna pool komplett för att användas som saltvattenpool. Tillverkarna snålar in på materialvalet... Jaja, när stegen är uppfrätt låter jag tillverka en i A4-rostfritt. Pumpen är gjord i plast så där borde inte finnas några delar som kan rosta.

Fördelar:
- Väldigt lite jobb.
- Kräver väldigt lite kemi, låga driftskostader alltså.
- Ingen klordoft och inga irriterade ögon.
- Mycket behagligt vatten, saltet ger havskänsla.

mvh
Göran
« Senast ändrad: juli 29, 2006, 17:06:41:41 av Goran »
Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2006, 16:19:26:26 »
Hej Goran!
Kul att läsa, har själv försökt att hitta info om dessa klorgeneratorerna men hittar bara den infon från leverantörerna.
Om man inte behöver tänka på nåt särkilt vad gäller pump och filter så kanske man skall tänka på plast skimmer/lampor o inlopp och inte rostfritt. Då din "rostfria" stege inte pallar för trycket!
A2 eller A4 det finns legeringar både upp och ner inom dessa båda kategorier. Det är väl som med allting annat: Man får vad man betalar för.
Efter detta har jag nog bestämt mig det blir saltvattenpool för oss.
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2006, 20:51:56:56 »
Hej och super tack för hjälpen!

Låter ju inte dumt alls! Jag får kolla med min poolleverantör (lagunpool eller numera svenska poolfabriken) om min pool, pump etc. klarar av salt vatten. Jag har trappa i plats så den lär inte rosta! Men min belysning finns det nog risk för!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad turbouffe

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2006, 21:18:12:12 »
Hej och super tack för hjälpen!

Låter ju inte dumt alls! Jag får kolla med min poolleverantör (lagunpool eller numera svenska poolfabriken) om min pool, pump etc. klarar av salt vatten. Jag har trappa i plats så den lär inte rosta! Men min belysning finns det nog risk för!

Mvh Niklas

Poolen,pumpen,sandfiltret,belysning å allt annat klarar av lite salt, det är som sagt var den låga kvaliteten i badtsegen som kan ställa till bekymmer, vi har även vi sett ett par röda fläckar runt bultarna.

Softa på därute för snart är hösten här! ;) <dontkn> :'(
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Nicodemuz

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #5 skrivet: november 18, 2006, 01:10:29:29 »
Såvitt jag förstår min kemist till far så finns det inget rostfrott stål som klarar så höga salthalter utan korrision.
Kör dock själv med saltvatten sen 4 säsonger  och visst mins det angrepp på stegen men de är minimala jämfört med de jag hade på min förra bil.

Allt av metall skall vara titan för att klara saltvattnet men problemet är litet för föremål som alltid är under vattenytan, det är föremål vid vattenytan som är mest utsatta (har nåt med syrehalten om jag förstååt saken rätt).
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad shelby67

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #6 skrivet: november 21, 2006, 19:47:48:48 »
Såvitt jag förstår min kemist till far så finns det inget rostfrott stål som klarar så höga salthalter utan korrision.
Kör dock själv med saltvatten sen 4 säsonger  och visst mins det angrepp på stegen men de är minimala jämfört med de jag hade på min förra bil.

Allt av metall skall vara titan för att klara saltvattnet men problemet är litet för föremål som alltid är under vattenytan, det är föremål vid vattenytan som är mest utsatta (har nåt med syrehalten om jag förstååt saken rätt).

Jag fårstår inte riktigt den teorin, kolla på alla båtar som går i saltvatten och som tex har värmeväxlare i rostfritt stål, och allt annat rostfritt som sitter monterat på en båt? det är sällan man ser att det är rost på dessa?  ibland känns det som att vi som har råd att äga en pool skall också ha råd med det bästa och dyraste, och i vårat fall som har en saltgenerator monterad skall då satsa allt på titan  ( dyrare )


Fixat till citatet. Fia
« Senast ändrad: november 30, 2006, 22:15:06:06 av Fia »

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #7 skrivet: november 29, 2006, 18:26:03:03 »
Hittade denna som jag själv funderar på. Hos www.bestbuypoolsupply.com
Inga problem att handla från dem, jag köpte solfångarstyrning och den kom på nåra dar med posten.
Frakten $75.
Pris för den billigaste 494.95
Det blir 3900 för den hemskickad och klar.
Dock skall tilläggas att man kan bli debiterad tull och moms 4% och 25% om man har otur.
Då hamnar man på runt 5100 istället.
Man kan även tillverka brom i den enligt tillverkaren.
Men inte så illa ändå...eller.
Ello
   
 
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Janne

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #8 skrivet: november 29, 2006, 22:10:40:40 »
Inga problem med 220 Volt från bestbuypoolsupply.com?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Nicodemuz

SV: Saltvatten eller vanligt klorerat vatten!
« Svar #9 skrivet: november 29, 2006, 23:17:21:21 »
Jag fårstår inte riktigt den teorin, kolla på alla båtar som går i saltvatten och som tex har värmeväxlare i rostfritt stål, och allt annat rostfritt som sitter monterat på en båt? det är sällan man ser att det är rost på dessa?  ibland känns det som att vi som har råd att äga en pool skall också ha råd med det bästa och dyraste, och i vårat fall som har en saltgenerator monterad skall då satsa allt på titan  ( dyrare )
Jag la ut 77kSEK på poolen och det runt omkring så dyraste och bästa vete fåglarna. Både min far och mor är kemister och min far jobbar i processindustrin. Han konstaterade snabbt att rostfritt inte klarar de saltmängder som poolen skulle ha, det skulle rosta - däremot trodde han att det skulle ta väldigt lång tid. Efter att ha haft hål i varmvattenberedaren pga rost så tyckte jag de kändes onödigt att ha värmeväxlare i för dåligt material - speciellt då den sitter inomhus, vore inte kul att få ut poolens dryga 40 kubikmeter bräckvatten i huset....

Jag var även i kontakt med flertalet olika värmeväxlartillverkare för en vvx anpassad för mina förhållanden och de konstaterade snabbt att jag skall ha titan. En vvx är dessutom effektivare ju tunnare väggar de har och jag ville inte heller få in fjärrvärmens vatten i poolen. F.ö. kan jag nämna att en anpassad vvx (plattvärmeväxlare) är en dyr lösning...Pahléns blev det billigaste alternativet för mig.

Däremot rostar min rostfria syrafasta poolstege, men inte under vattenytan utan där vattnet ligger längs - dvs infästningen i trädäcket för att inte tala om alla träskruvar jag dragit fast trädäcket med.


Fixat till citatet. Fia
« Senast ändrad: november 30, 2006, 22:16:31:31 av Fia »
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag