CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!  (läst 28835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #20 skrivet: oktober 10, 2011, 10:08:32:32 »
Hej,

Med en ny leksak = Auquacheck kan jag sedan sommaren mäta alka för första gången i poolens historia. Mätningarna i somras undikerade lågt alka --> svängigt pH. Efter samråd med poolbutiken och kemikalkylatorn hos folkpool tillsattes alka+ och vi stabiliserade oss på typ 110 i alka. Mycket behagligt badvatten och ganska stabilt pH.

Efter höstens myckna regnande så var pH nere under 7, efter lyft till 7,4 som första steg mot vintervilan så steg alka lite till typ 120, pH+ = alka + i enlighet med denna tråd, så inget konstigt.

Därefter kan jag konstatera att under de sista tre veckorna har alka stigit kraftigt till över 200 utan tillsats av någonting, det har knappt ens regnat, någon teori?

Eller kanske man skall slänga Aquacheck och gå tillbaks till att om det är klart och smakar OK s är allt bra....

/Housedad

"Edit då jag såg att jag skrivit helt galet fel..."
« Senast ändrad: oktober 10, 2011, 10:32:08:08 av Housedad »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #21 skrivet: oktober 10, 2011, 23:36:19:19 »
Som jag nämnt tidigare har jag aldrig ens mätt alkaliniteten och ändå har allt fungerat perfekt. Kanske den är bra, kanske inte., och vi har ju automatik till pH hållningen. Men pH har legat som fastklistrat på 7.6 i flera år och så länge som man inte har några problem så behöver man ju inte ge sig på forskning om varför man inte har det... :)  De enda problem vi får då och då är järnutfällningar till följd av vårt brunnsvatten. Det kan vara lite irriterande men de gör ju ingen skada och är helt ofarliga, åker med när man bottensuger.

Det låter ju onekligen lite konstigt om ett värde skulle skena iväg helt av sig självt. En pH-justering borde inte i sig knuffa upp alkaliniteten om inget annat ämne kommit i. Mätfel ?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #22 skrivet: oktober 11, 2011, 10:41:44:44 »
Det låter ju onekligen lite konstigt om ett värde skulle skena iväg helt av sig självt. En pH-justering borde inte i sig knuffa upp alkaliniteten om inget annat ämne kommit i. Mätfel ?

Eller kanske man skall slänga Aquacheck och gå tillbaks till att om det är klart och smakar OK s är allt bra....

Låter som en plan
 O0 O0
/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #23 skrivet: januari 09, 2012, 13:16:24:24 »
Hej Housedad!

Min personliga åsikt om Aquacheck är att det är en leksam som inte har någon tillförlitlighet överhuvudtaget. All mätning av vattenkvaliten med sticker är opålitligt och visar olika hela tiden (I Aquachecks fall så avläser man ett redan opålitligt resultat digitalt....).
Det billigaste alternativet som har hög tillförlitlighet är tabletter, det tar en liten stund men är billigt.
Nästa alternativ är lovibond scuba+ som har hög tillförlitlighet. Där fyller du behållaren med vatten, stoppar i en tablett som motsvarar det värdet som du önskar avläsa, trycker på knappen och värdet visar sig efter några sekunder. Denna anänder jag själv när jag gör hembesök för att hjälpa kunder med sitt poolvatten.

När det kommr till alkaniteten så är det Aquachecken så refererar till texten ovan

Slutligen Ph värdet; om värdet ligger på 7,6 så innebär det att endast 30-40% av ditt klor är aktivt. Ditt Ph värde bör inte överstiga 7,2

mvh Henry
« Senast ändrad: januari 09, 2012, 18:55:12:12 av Rickard »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #24 skrivet: januari 09, 2012, 17:53:21:21 »
Missförstånd, till Scuba +.
Det ingår 10 st av varje när den är ny, tycker du att man ska kasta den sedan när de är slut?
Och varför kostar den ca 500 kr mer än utomlands?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #25 skrivet: januari 09, 2012, 18:25:17:17 »
Antagligen för att generalagenten tar mer för den i sverige.
Och nä! det är bara att köpa refill.;)

Mvh Henry
« Senast ändrad: januari 09, 2012, 20:11:26:26 av Fia »

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #26 skrivet: mars 26, 2012, 13:44:18:18 »
Har egen brunn med hårt vatten och hög alkanitet. Detta ger att vi alltid har legat och guppat mellan 115-130 i Alkanitet med pH runt 7,2.

Eftersom badsäsongen är sen så ska jag försöka mig på en resa för att få ordning på alkaniteten och kanske kunna hamna på 100-110.

Efter upptoppningen av vattnet denna säsong så låg värdena på 7,4/150

Med pH minus och en liter saltsyra ligger jag nu på 6,6/128 och jag kommer forsätta med försurningen.
Någonstans finns ju en gräns när det börjar bli skadligt för poolen hur lågt jag kan gå i pH (det råder naturligtvis badförbud just nu) temporärt innan det finns risk för några skador??

Jag ska låta allt stabilisera sig under natten men skulle sedan vilja göra ett sista ryck och försöka få ner alkaniteten till 110.
Sedan blir det väl 10kg pH höjare för att få upp pH (utan att hölja alkaniteten)

Tänker jag rätt???

Bör jag även se till att hålla klornivån på miniminivå under denna resa?


Jag vill bara lägga till en liten sak.

När man sänker alkaniteten så ska pumpen vara avstängd och pH-minus Hälls ut flytande runt om i poolen på olika platser jämt fördelar har man en djupdel så är det där du bör hälla det. Sedan väntar man ca 4h och slår på pumpen, sedan mäter du alkaniteten. Detta brukar sänka alkaniteten ca 20/4H. Om du har pumpen igång så sänker du nästan bara pH-värdet.

Prova det så blir nog resultatet bättre.

Henry

Utloggad jkrassman

SV: Nu ska jag en gång för alla sätta alkaniteten på plats!
« Svar #27 skrivet: juni 29, 2012, 22:36:13:13 »
Jag har gett upp! Jag får inte ned mina nivåer.

Alk ligger alltid på över 170 och har varit på 300 vid starten förra året. Jag har dumpat så mycket saltsyra i poolen så att jag skäms. Jag har köpt andra kemikalier för tusentals kronor. Jag har varit en miljöbov. Pinsamt. Till ingen nytta. Hysteri för att uppnå det perfekta.

Numera kör jag mitt reningsverk 24H / dygn och ser till att skicka i en klorpuck med jämna mellanrum. Med jämna mellanrum kan vara 1 gång i veckan eller 1 puck var fjortonde dag. Har ingen aning om vad det är för puck men den funkar tydligen. Vattnet är klart och fint och luktar inte klor. Ph ligger antingen ovanför, eller under gränsvärdena. Klorvärdena varierar och är sällan perfekta. Vi har satt VP på 32 grader och med solfolien har vi ungefär 35 grader varma sommardagar. Värmen är en fantastisk källa för tillväxt av alger - fast ännu har vi inte sett några.

Ingen i vår badande familj har utslag, blåa prickar, röda ögon eller andra konstiga utslag - alla ser ut att vara friska. Inga deformerade armar, ben eller utstående ögon. Däremot blöta badkläder som aldrig hinner torka. Vi badar ofta. Kan hända att pumpar, filter mår sämre - men dom har inte gnällt ännu. Vattnet är friskt och klart och fantastiskt att bada i. Jag gillar värmen bäst :) Det luktar inget och smakar väldigt lite klor. Jag har släppt på behovet att ha kontroll på vattnet och alla parametrar, jag lever äntligen!! Jag har kommit ut ur "Garderoben" - Vattenvärdes garderoben, äntligen!

Kontentan: Jag tror att vi lägger alltför mycket tid på att kontrollera ditt och datt. Så länge vattnet ser bra ut och inte missfärgat så är det säkert 10 gånger bättre än att bada i vår stackars Östersjö. I den skulle jag inte vilja bada, mest för att det är så himla kallt. Så mitt råd är - släpp på kontrollen och peta igång reningsverket 24H/ Dygn. Jag tror det kan vara ett gott råd för den gör uppenbarligen något aktivt, medan alla kemikalier vi trycker ned i poolen gör något annat hokus pokus som är svårt att kontrollera.

Det som inte dödar, härdar!

Joakim 


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag