CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 122636 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #20 skrivet: juli 04, 2008, 18:07:33:33 »
Saltgeneratorn stänger av sig själv för att skydda elektroniken om vattenflödet blir för lågt och den måste startas manuellt igen. Saltgeneratorn behöver inte allt för högt vattenflöde för att fungera, står i bruksanvisningen miniminivå på vattengenomströmning. Jag gissar att det inte bör blir några problem med solfångarna, men det beror ju på hur många liter vatten pumpen levererar och aldrig går under miniminivå, (tror att den är några tusen liter i timmen).

Jag har jordfelsbrytare på hela huset, inklusive trädgård o pool, det är 220V som gäller ända fram till saltgeneratorn precis som till pumpen.

MVH Eva

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #21 skrivet: juli 04, 2008, 19:08:24:24 »
hej igen ddt
tack för alla snabba svar tror nog att detta kan lösa våra barnbarn:s allergiproblem även om det har gått ganska med kloret genom att jag legat på låga värden runt 0,5-1
Verkar ju vara enklare att hantera saltet.

Om jag förstått det rätt så har du en ovanmarkspool som du tömmer på vattnet över vintern?
 
Vad händer med saltvattnet om det står kvar över vintern är det samma tillvägagångssätt som att starta med kloret?
Får väl hoppas att någon har grepp om detta här på forumet?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #22 skrivet: juli 05, 2008, 12:10:11:11 »
Hej igen!

Ännu en myt, jag tömmer inte min pool på vintern, jag tappar ut ca en fjärdedel, så att jag kommer under nivå för in- o utloppen, slänger på en pressening som jag var tvungen till att sy själv eftersom jag inte hittade någon att köpa till vettigt pris (min 8x8 m), använder heller inga sanddunkar eller något sådant.

Tappar ut vattnet bakom, under burskar o gransnår i rullstensåsen där det bara säger slurp. Om du gräver en grop o tappar vattnet där lär väl det mesta saltet stanna där, det saltvatten jag har spolat ut på gräsmatten har hitintills inte gjort någon skada.

Läs frågor o svar på Intexnordic.com, de flesta av din frågor besvaras där.

MVH EVa

Biforgar en bild på min vattenspegel igår







Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #23 skrivet: juli 05, 2008, 13:46:29:29 »
hej igen ddt
har läst det mesta under frågor och svar på Intex.
Fin spegel ser ut att vara klart vatten.
Hur gick det med puttningen/golfen.
Här är lite mulet idag , blir snart v75 att ägna sig åt
ha en bra dag , carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #24 skrivet: juli 05, 2008, 16:43:35:35 »
hej igen ddt
kan inte läsa någonstans om det är några krav på vilka värden vattnet skall ha innan man kan skicka i saltet i samband med uppstarten.
Om man  ligger mellan 1-3 på det fria kloret är det väl bara att köra samt att ph ligger rätt 7,2-7,6?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #25 skrivet: juli 05, 2008, 18:44:47:47 »
Det är nog bara att peta i saltet o låta det blandas i ett dygn innan du startar, jag fick ha i en säck extra salt innan generatorn godtog salthalten.

Tänker du alt. har du köpt saltgenerator?

En dags bra badväder i går. Förresten jag spelar inte golf.

MVH Eva

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #26 skrivet: juli 05, 2008, 19:23:00:00 »
tack för svar!
Kommer att inhandla den imorgon om det är öppet annars måndag
mvh carlos <sol>
« Senast ändrad: juli 06, 2008, 19:50:58:58 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #27 skrivet: juli 06, 2008, 13:48:16:16 »
Hej
Nu har jag köpt saltgeneratorn skall nu bara jaga salt imorgon testar hos Lantmännen får vi se.
Skall bli mycket intressant detta //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #28 skrivet: juli 07, 2008, 22:13:20:20 »
Hej
Nu har jag köpt saltgeneratorn skall nu bara jaga salt imorgon testar hos Lantmännen får vi se.
Skall bli mycket intressant detta //carlos <sol>

Funderar också på att testa saltgeneratorn. Förväntar mig en rapport från dig  ;) ;D.
Försökte köpa Baquasil i fredags, äsch...lönlöst. Förklarar inte ens.  :-\
Det handlar om samma pengar - ungefär - som ett startpaket med Baquasil så varför inte?

I vilken leksaksbutik/annan butikskedja köpte ni era, "Carlos de sol" och "ddt"?
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #29 skrivet: juli 07, 2008, 23:22:28:28 »
Hej vendelsöpoolarn
befinner mig i stockholm just återvänder hem i morgon då skall jag köpa saltet
hos Folkpool, det är speciellt poolsalt rent och utan övriga mineraler kostar 125 kr för 25 kg
Salt generatorn köpte jag på barnens Hus, om du går in på intexnordic.com så kan du söka närmaste återförsäljare, precis som ddt skrev i länken ovan.
skall bli mycket intressant med testen
mvh carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag