Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 121782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

Saltgenerator från Intex
« skrivet: juni 03, 2008, 00:55:53:53 »
Har nu kört mina ny saltgenerator från Intex någon vecka och är klart imponerad över resultatet. Från att ha fyllt upp med nytt (grönt) kommunalt kranvatten som har fått stå några veckor med därtill kommande algväxt, startade jag saltgeneratorn i fredagskväll och på lördagsmorgon var vattnet kristallklart. Kör saltgeneratorn 12 timmar per dygn nu i värmeböljan och vattnet är perfekt och helt utan klorlukt. Min Intexrörpool är på 47 kubik så den är ju inte direkt liten.

Jag ser att många på det här forumet har negativa åsikter om Intex och kan ju få behålla dem, men för er andra som vill hitta ett nästintill klorfritt alternativ är det här en billig och enkel lösning. Ha i ett antal kg salt i poolen (för min del var det 160 kg fodersalt från Lantmännen) och kör saltgeneratorn en till tolv timmar per dygn (finns automatik för detta inbyggt). Justera ev pH, några andra kemikalier eller insatser behövs inte. Saltgeneratorn kostar ca 2000:- kr i leksaksaffären. Observera att det tillkommer att man har salt i poolen (ca 500:- kr), men saltet avsunstar ju inte så det finns ju kvar tills man häller ut vattnet.

(Jag har provat Baquasil förut och gillade inte att håret vart kletigt, pga att Baquasil fungerar genom flockning).

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2008, 21:04:46:46 »
En bild kanske man kan få se? ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2008, 21:10:20:20 »
Hej igen  <antman>!

På begäran lägger jag in några bilder på Intex saltgenerator och Intexpoolen, hoppas att det syns hur fint vattnet är, så här bra vart det efter endast en natts körning med saltgeneratorn. 

Poolen i sig är tyvärr inte någon skönhetsupplevelse, men en nästan 50 kubik stor pool, 7,3 m, för omkring 25.000- kr med, markarbete, saltgenerator, pump och solfolie (2400:-tyvärr säljer inte Intex solfolie i den här storleken),  får man väl anse som en ganska bra kostnad. Pump o filter köpte jag hos JF fritid till min förra Intexpool som var på 5,49 m, idag skulle jag like gärna köpa Intexs senaste patronfilterpump som pumpar 15.000 L/timme, jag fick den om pumpar 9.000 L med poolen men har inte använt den eftersom jag har sandfilter, men det var rejäl skjuts i Intex pumpen inte gör min 1 hk pump bättre ifrån sig när den passerar sandfiltret.
« Senast ändrad: augusti 08, 2014, 19:03:15:15 av Rickard »

Utloggad Fia

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2008, 22:17:29:29 »
Mycket pool för dom pengarna!!! O0 50 kubik simmar man bra i!  <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2008, 00:56:00:00 »

(Jag har provat Baquasil förut och gillade inte att håret vart kletigt, pga att Baquasil fungerar genom flockning).

Måste få fråga då jag tidigare funderat på att lämna klorhanteringen men....: Blir håret verkligen "kletigt" pga. baquasil?? Det låter ju inte som en "höjdare"....   :o
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2008, 09:30:14:14 »
Hej!

Jag upplevde i alla fall att håret vart kletigt med Baquasil, för övrigt var det den enda nackdelen med den metoden. Men varför inte en saltgenerator från Intex för 2000:-, hitintills är det den bästa metoden tycker jag.

MVH Eva

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2008, 14:06:34:34 »
Hur salt är vattnet? Går det att jämföra med t.ex Medelhavet eller Döda havet. (skulle vara bra flythjälp :D)
Kör också Baquasil pga klorets baksidor, och speciell med nästan kritvitsblonda barna så vill man inte att de ska bli grönhåriga :o
Har inte tänkt på håret men ska väl ta och testa under baden i sommar  ::)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2008, 23:26:46:46 »
Måste få fråga:
* "Grönhåriga" av klor blir väl endast de som har blonderat sig, dvs. naturligt ljushåriga får väl ingen "grönfärgning" av normala klorvärden eller missar jag något i diskussionerna?
När det gäller grönfärgat hår är min bestämda uppfattning att det krävs koppar eller mässingsdetaljer i poolvattencirkulationen för att det skall kunna uppstå.
Klor är ju annars ett ämne som gör ljust/blont hår ännu ljusare/blondare, inte grönt.
Tycker fortfarande det är högst tveksamt med statements om att kunna bli grönhårig av klor....  <hmm>
Fanns en del inlägg från innan om detta, se länkar ovan, där det råder delade meningar om det - tror personligen det har med andra ämnesinblandningar och utfällningar att göra men hittar ingen klockren fakta om det just nu...
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2008, 11:51:04:04 »
Hej! :)

Salthalten ska vara ungefär som i Östersjön enligt de beskrivningar jag har fått. Vattnet smakar lätt salt, men jag tror inte att det ger någon direkt flythjälp. Det går ju att blanda vatten o salt i ett glas och testa hur salt du upplever att det är, (har inte de exakta proportionerna i huvudet). Baquasilen upplevde jag som aningen "disig", med klor eller en saltgenerator får man ett "vitare" / "klarare" vatten. Fortfarande är jag jättenöjd med min saltgenerator, klart mycket enklare, billigare än klor.

Det där med grönt hår... min mamma var damfrisörska och hon kände väl till fenomenet, vilket enligt henne kunde inträffa när man färgade, blonderade hår och vattnet på salongen var (kopparbemängt?). Jag antar att de flesta damfrisörskor kan svara på under vilka omständigheter som håret blir grönt.

MVH Eva


Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2008, 13:52:54:54 »
Hej! :)
Det där med grönt hår... min mamma var damfrisörska och hon kände väl till fenomenet, vilket enligt henne kunde inträffa när man färgade, blonderade hår och vattnet på salongen var (kopparbemängt?). Jag antar att de flesta damfrisörskor kan svara på under vilka omständigheter som håret blir grönt.

MVH Eva
Jo, men som sagt, då är inte kloret grundorsaken.  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan