CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångaren blir sämre och sämre känns de som med åren  (läst 2320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Solfångaren blir sämre och sämre känns de som med åren
« skrivet: maj 25, 2008, 11:04:33:33 »
Som ämnet säger så upplever jag att min solfångare ( från folkpool ) blir sämre och sämre för varje år. Har funderat en del på detta och då trycket inte förändrats undrar jag om det kan vara så att trevägsventilen släpper igenom ( någon sa att trevägsventilen gör detta innan här på forumet) så mycket vatten att effekten därmed avtagit. Är inne på min 5:e säsong nu och hara bara högtrycksatvättat panelerna rena utanpå varje år.
En av mina teser är att det blivit dålig genomströmning med åren men hur kan man i så fall åtgärda detta utan att plocka ner hela systemet?

Trycket i mitt filter är 0,9 utan fångare och 1,2 med fångare (efter backspolning alltså och ca 0,2 mer när vattnet är skitigt eller efter dammsugning)  och har varit så alla år. Kör klorgenerator och har därmed inte använt några kemikalier sen poolstart förra året. Hade en liten period förra sommaren med grönt vatten men efter tre chockkloreringar (med klorinatorn) var det rent igen. Kr  nu klorerar3en lite högre och längre när det badas mycket eller är varmt i vattnet. Kan det vara så att det finns alger som täpper till solfångaren? Igår nät jag kände på solfångarytorna var dom ljumna? har för mig att ytorna brukar vara kalla när fångaren gör sitt jobb. Skillnad melan ut och in var ca en grad vilket jag oxå tycker är för lite.
Har inte kommit upp i mer än knappt 27 grader i år som varmast och  förr om åren har den legat minst två tre grader högre vid samma temp och vid samma antal soltimmar uppskattar jag..... Hade de funnits råd till en vp hade den suttit där nu "som en smäck" garanterat . *suck*

Någon som upplevt samma sak och kanske fått rätt på de?
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Solfångaren blir sämre och sämre känns de som med åren
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2008, 12:58:44:44 »
Svarar själv och höjer ett varningen finger för ett i mitt tycke lurendrejeri.
Enligt Folkpoolrepresentanten här nere så är där en maximal livslängd på solfångare på FEM är sedan är den igenkalkad.. vilket min är nu..... Sicket skit.. Bara o kasta i princip för hur avkalkar man fem sådana mattor??? En värmepump är nog de man ska satsa på från början för gratis sol!!!! har de inte blivit- 5 tusen om året MINST har de kostat mig i alla fall.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad aromata

SV: Solfångaren blir sämre och sämre känns de som med åren
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2008, 16:11:39:39 »
Kör du filtrerat vatten med rätt pH genom solfångaren är det märkligt om den "kalkar igen". Då borde du ha kalkavlagringar på liner och andra ställen också.

Om du mot förmodan skulle få kalkavlagringar så är det en enkel match att fylla med vatten med lågt pH, låt stå några timmar och skölj. Precis som du avkalkar kaffekokaren, fast en solfångare är mindre känslig för kemikalier.

Det enda realistiska är att du har fått smuts i kanalerna av någon anledning. Att värma med el bär mig emot i dessa energislösiga tider.

Utloggad Stroker

SV: Solfångaren blir sämre och sämre känns de som med åren
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2008, 16:28:23:23 »
Har just snackat med ett annat proffs som säger följande. Kalk är väldigt ovanligt dessutom har jag samma tryck som innan och då kan de knappt vara varken kalk eller skit-- Men många, säger han, har blivit lurade av vädret i år. Det har varit kalla nätter och skillnaden på in o utgående vatten brukar enligt honom inte vara stor så det är kanske inte något fel!!   Rådet jag fick var att vänta tills de blir varmare.... vilket jag oxå gör.
Värmepump är trots allt för mig ett alternativ som kommer att komma då förra sommarens få soltimmar gjorde att bara barnen badade. Måste vara minst 27 för att de ska vara skönt tycker i alla fall jag. Nu verkar de som denna sommaren ska bli bättre och somrarna innan har de ju varit varmt o gott även i vattnet :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag