VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maskinlåda av trä  (läst 3411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #10 skrivet: september 23, 2021, 21:56:41:41 »
Exakt , varm luft stiger , varm luft vill gå mot ett kallare utrymme, har man eller 2 eller fler öppningar vill den varma luften gå ut i dessa öppningar , vilket skapar ett undertryck i lådan om man inte tillför ny luft dvs man får ett flöde av ny luft och gammal luft ut .

Lådan kommer att försöka bygga bort undertrycket genom att ta in luft , är den då helt tät blir det svårt och undertrycket stiger, tar den in luft utan kontrollerad tillluftsventil kan den göra det via springor mot jorden dvs luften blir mkt fuktig .

Man kan se lådan som självdrag  i ett hus , varm luft stiger uppåt ut ur huset , skapar ett undertryck som gör att ny luft sugs in utifrån i otätheter , hade dessa otätheter varit mot eller i mark är det fuktigt luft som kommer in ...

Så klart kan detta funka när det gäller värmen , men frågeställningen var väl med att undvika tillväxt , då vill man ha så lite fukta in som möjligt .

Samt eftersom tempen i lådan kommer att variera liksom tempen utomhus , kommer luftomsättningen att variera med temp skillnaden och man kommer att ha ett nollläge där tempen är så lika att det inte blir någon "ventilation"

Fasen, jag som bara ville bygga en enkel trälåda till mitt reningsverk. :-\
Det här var ju inte bara.

Men menar ni att alla jädrans nedgrävda lådor man ser folk ha har såna här ventilationsmöjligheter? Sett flera nu som har både folkpools trälådor och även relativt täta glasfiberlådor. Skulle alla dessa ha så pass mkt problem med fukt osv att det skadar någon apparatur?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #11 skrivet: september 23, 2021, 23:24:58:58 »
Hej,

Personligen skulle jag mura upp en låda med oorganiskt material. Men det fungerar lika bra med en låda av trä enligt mig. Som jag tidigare skrev skulle jag välja en stomme av tryck som jag på insidan monterar plyfa eller motsvarande på. Utsidan med cellplast som fogas med fogskum.

Min leverantör av pool säljer många av dessa. Vidare inte mycket till ventilation i dessa lådor. De verkar klara sig bra. Fördelen med denna konstruktion är att omgivande fukt och mark inte kommer åt insidan av lådan.

Håller fortfarande på två ventilationsgaller. Din cirkulationspumps fläkt kommer skapa en turbulens av luft i lådan och hjälpa till med ventilationen.

Vidare skulle jag gjuta en platta med en dränering i (ett hål för detta). Annars är risken att fukt kommer under ifrån.

Men det var min åsikt.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #12 skrivet: september 24, 2021, 00:05:24:24 »
Hej,

Personligen skulle jag mura upp en låda med oorganiskt material. Men det fungerar lika bra med en låda av trä enligt mig. Som jag tidigare skrev skulle jag välja en stomme av tryck som jag på insidan monterar plyfa eller motsvarande på. Utsidan med cellplast som fogas med fogskum.

Min leverantör av pool säljer många av dessa. Vidare inte mycket till ventilation i dessa lådor. De verkar klara sig bra. Fördelen med denna konstruktion är att omgivande fukt och mark inte kommer åt insidan av lådan.

Håller fortfarande på två ventilationsgaller. Din cirkulationspumps fläkt kommer skapa en turbulens av luft i lådan och hjälpa till med ventilationen.

Vidare skulle jag gjuta en platta med en dränering i (ett hål för detta). Annars är risken att fukt kommer under ifrån.

Men det var min åsikt.

Med vänlig hälsning
Roger

Åsikten uppskattas och låter genomtänkt. Hade dock hoppats att det skulle räcka med makadam som golv i lådan och inte gjuten platta ::)

Får börja skissa på nåt så får jag se vart det bär O0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #13 skrivet: september 24, 2021, 00:33:26:26 »
Hej,

Fungerar nog troligen bra med enbart makadam i de flesta fall?

Tänk regn och skyfall och mättat mark på vatten. Vad händer med din låda då? Där jag bor har många fått uppleva detta.

Därav min tanke på gjuten bottenplatta som är dränerad.

Roger

Utloggad TommyC

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #14 skrivet: september 25, 2021, 11:38:14:14 »
Trälådan i början av tråden har ju glipor mellan alla träreglarna så med lite luftigt runt om kanske det räcker tillsammans med fläken som cirkulationspumpen har  <dontkn> Förutom tillräcklig ventilation så är det viktigt att starkströmsföreskrifternas regler för elsäkerhet uppfylls med det finns det ju många andra trådar om.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Maskinlåda av trä
« Svar #15 skrivet: september 25, 2021, 20:44:31:31 »


Håller helt med dig. Men man vill inte riskera att omgivande marks vatten rinner in i lådan.

Därav tät låda med ventilation.   

Själv har jag en stenkista under poolens marknivå som dräneringen är kopplad till. Ligger 1,5m under denna nivå.

Tror trådskaparen missat denna detalj?

MVH
Roger

Utloggad henrik79

SV: Maskinlåda av trä
« Svar #16 skrivet: april 07, 2022, 13:33:09:09 »
Hur mycket surr från pumpen hörs om den står i en sådan låda som på bilden i trådstart? Vi står i valet och kvalet att ha pumpen 10 meter bort i svag uppförsbacke, mot att ställa den och filtret i en låda under altanen bredvid poolen. Frun är allergisk mot brummande eller surrande ljud och vill ha det tyst kring poolen om det inte är någon aktivitet där.
/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan