Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?  (läst 4805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanetteU

Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« skrivet: augusti 07, 2021, 21:21:00:00 »
Vi har en liten terasspool 2,5 m3 med värme (30 C), glasfilter på dygnet runt, lock.
Jag har haft problem att få upp klorhalten, samt fått sänka pH flera gånger men inga synliga kvalitetsbrister på vattnet.

För chockbehandling använde jag klorgranulat jag hade sedan tidigare år (swim-fun diklor). Köpte nytt klor för att chockbehandla  (tab swim-fun triklor) och fick då upp halten fritt klor till drygt 9 ppm.
Använder PoolLab 1.0 att mäta med.

Vi badade igår och vattnet var jättefint, idag mjölkigt vitt. Gjorde mätningar som visade på alkalinitet på 197 ppm, cya 89 ppm och pH ligger äntligen bra på 7,4. Vi har varit borta så varken badat eller backspolat filtret.
Vad gör vi nu?
Är cya så hög så vi bör byta lite vatten, hur mycket? Kanske kommer cyanursyran ifrån den gamla granulaten som inte gav så mycket kloreffekt (tillsattes i och med det ofta) men cya kanske finns kvar ändå trots att klorinnehållet minskat?

Måste vi sänka alkaliniteten? Men pH vill jag ju inte sänka. Börja laborera med alkaliniteten känns som att starta en jojoeffekt med den och pH. Varför har alkaliniteten ökat (från 146 ppm) på en månad?
Är det troligt att det är Alka som orsakar mjölkigheten?
Eller ska vi börja med att backspola filtret, byta vatten (hur mycket) och chockklorera?

Vi bor i Uppsala med egen brunn och har något högt pH och ganska mycket kalk i vattnet som delvis försvinner i avhärdare.

Hoppas på hjälp hur vi kan tänka kring detta :-)

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2021, 22:45:55:55 »
Hej JeanetteU,

När jag läste ditt inlägg så saknade jag någon information. Det stämde inte överens med kemikalier och din upplevelse av vattnet.

Mycket stort beröm att du skickade med en pdf med mätvärden. Blir mycket tydligare då.

Har själv bott i Uppsala i 8år. Känner mycket väl till dess hårda vatten.

Du har mycket bra slutsatser och bra resonemang i det du skriver.

Jag skulle byta ut allt vatten och börja om från början. Anledningen är att du har för mycket CYA som du skriver. Detta påverkar din desinfektion negativt.

Vidare kloret du använder sänker ditt pH. Vilket borde betyda att du inte borde behöva använda sänk pH.

Du har naturligt hårt vatten som kan bilda kalk (mjölkigt vatten).

Kalk är olösligt i vatten om det inte blir surt (pH sjunker).

Här får du en rundgång med ditt klor som sänker pH och du har kalk i vattnet så kan du få motsatt effekt. Eller om du använder sänk pH. pH stiger fast det inte borde göra det.

Sån kan kemin vara.

Det går att trixa bort denna kalk. Innan du tillsätter sänk pH bör du göra en kort backspolning. Spolar bort kalken i filtret då.

Verkar finnas oklarheter i trådar på forumet om glas kan hantera kalk på samma sätt som sand i ett filter.

Behöver inte vara sant; Verkar som om sand klarar kalk bättre än glas?

Frittklormätningar kan visa fel om CYA eller bundet klor finns närvarande.
Kan mycket väl vara mikroorganismer som orsakar ditt mjölkiga vatten pga. din höga halt CYA?

Vidare var mycket försiktig med natriumtiosulfat (antiklor).
Först tar den bort fritt klor. Sen klor som sitter på CYA och sist bundet klor.

När klor tillsätts så sätter det sig först på CYA, sen bildar den fritt klor som bildar bundet klor.

Tyvärr är dina fritt klormätningar inte hel sann då CYA finns närvarande.

Vilket betyder att med dina 89ppm CYA så har du inte någon desinfektion i din pool med dina frittklormätningar.

Törs inte skriva mer nu?

Byt vatten och börja om från början. Blir lättare då. Leonard brukar kunna förklara detta bättre än mig.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2021, 23:26:33:33 »
Tack Roger för ditt svar.
Några följdfrågor dyker upp men jag ska fundera lite innan jag ställer dem ;-)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2021, 23:41:17:17 »
Hej,

Har du bytt vatten efter det du använde Biocool? Vidare chockat efter detta?
Påverkar utgångsläget för ditt vatten.

MVH
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2021, 19:02:58:58 »
Hej Roger,

Jag har några fler funderingar bla utifrån ditt svar. Risk att det blir för mycket frågor... Tacksam för all hjälp jag kan få

-Vad saknar du för information?

- Kloret ska sänka pH men ändå måste jag sänka det (pH minus), du skriver om rundgång med klor, kalk och "sänk pH". Skulle gärna få närmare förklaring på detta eller länk där jag kan hitta det. (är civ. ingenjör i kemiteknik men inte jobbat med kemi på länge och aldrig hållit på med pool tidigare men borde kunna tyda formler vad som händer)

- Frittklormätningen kan visa fel om CYA eller bundet klor finns närvarande. Men finns det inte alltid CYA närvarande när man använder sådana produkter för desinfektion?

- Har inte bytt vatten sedan Biocool utan bara gått över till klor istället. Kan det påverka?

- Läst om klor och cyanursyra och att triklor genererar mindre cyanursyra. Då är det väl bättre att använda. Granulatet jag använde tidigare var diklor men bytt till ett med triklor. Vi har inte bytt något vatten då vi inte backspolat eftersom vi från början hade filterbollar. Kan det räcka att backspola regelbundet (ex 14e dag) för minska anrikningen av cyanursyra tillräckligt? Eller får man räkna med att behöva byta vatten varje säsong?

- Är det förväntat att få fritt klor uppåt 9 ppm efter chockklorering? Är det bara att vänta på att det går ned innan bad? Hur lång tid ca tar det?

-Varför fälls kalk ut nu, pH har ju gått ned över tid? Vad påverkar utfällningen

Vi har tömt poolen idag och håller på och fyller.
Tog nu och testade kranvattnet vi fyller med:
pH 8,28
alkalinitet 204 ppm
(har sedan tidigare labbanalys halter på pH 8,4 samt alkalinitet 240 ppm, klorid 110 ppm och Na 140 ppm)
Avhärdningsfiltret är nytt så vi håller på och justerar det, vi borde nog skruva upp det lite.
MEN vad gör vi åt detta vatten?? Alkaliniteten (och pH) är ju väldigt hög redan från början är det inte ett måste att använda pH minus i detta läge?



Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2021, 07:38:31:31 »
Det vanliga när vattnet blir mjölkigt är att det är alg eller bakterietillväxt.
Jag håller med om att ni behöver byta vattnet (med ca 3-4 månaders mellanrum) för att börja från början.
I sommar har vi kört med cyafritt klor från Saniklar i vår pool, Temposticks.
Det jag noterade i början av säsongen var att kloret förbrukades snabbt när vi inte hade någon CYA alls, så vi chockade med vanligt klorgranulat med CYA några gånger, efter det har temposticksen hållit klornivån bättre över tid.
Kanske skulle ni prova med Saniklars CYA-fria klorgrnulat https://www.makewaves.se/product/saniklar-super-boost-granulat-5kg/
Du måste självklart räkna om doseringen till er vattenmängd så det blir rätt nivåer, men det borde räcka länge...
Nackdelen är väl att man måste tillsätta granulat 2-3 gånger/vecka för att det skall hålla sig.
Jag överväger att prova med det där i vårt SPA i alla fall, Tempostick i poolen har i alla fall fungerat bra i sommar.

« Senast ändrad: augusti 09, 2021, 07:42:07:07 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2021, 08:27:06:06 »
Jag föreslår att du läser en eller gärna fler av de många bra guider om poolskötsel som finns på nätet. Börja t ex med de från Pahlén och Folkpool.

https://www.pahlen.com/wp-content/uploads/download/users-guide-swimming-pool.pdf
https://www.folkpool.se/support.html

Troligen är de gamla råden om CYA felaktiga. Läs här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16284.10

Kanske fungerar det att bara sänka pH samt TA och därefter bara använda kalciumhypoklorit så att du inte kontinuerligt ökar CYA.

Pahlen: Total alkalinitet (TA) sänks med natriumbisulfat (pH-minus).

Jag skulle inte fokusera på TA utan nöja mig när pH ligger hyfsat rätt. Man behöver nog inte ha optimala värden. Med en liten pool eller spa så kanske vattnet måste bytas 3-4 gånger per år. Det blir både jobbigt och dyrt med onödig användning av kemikalier för att åstadkomma perfekta värden.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.msg59556#msg59556

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2021, 18:48:53:53 »
Hej Jeanette,

Kul att du är kemist i grunden. KTH eller Ångström?

Välkommen i klubben som lurad kemist. Nu kanske vi är två?

Gjorde själv allt enligt rekommendationer och vattnet blev fel. Om en kemist gör fel med sitt vatten måste något vara fel i denna bransch? Så tänkte jag.

Har tidigare år gjort studier med testrigg med 30 sensorer i vattnet. Vidare analyserat väldigt många poolkemikalier och metoder.

Har dock slutat med detta. Branschen verkar inte ha intresse.

Så har släppt allt vad det gäller detta. Fokuserar idag på vanlig vattenrening för kommunala vatten.

Det är nog så intressant.

Jag saknar ingen information. Din tabell gav detta. Du fick beröm för detta.

Du har hårt vatten med kalcium och vätekarbonat i Uppsala. Det som bestämmer om det fäller ut är pH och koncentrationer.

Titta på något som heter Langeliers index. (Här påstår jag att branschen kanske bör titta. Aggresivt vatten. Men mot vad?)

Handlar om kalk löses upp eller fälls ut. (Kan vara av intresse om du har kaklad pool eller liner)

Gissar att du inte har det?

Kolsyrad kalk (kalciumkarbonat) används som pH-stabiliserare vi flockning i reningsanläggningar.

Anledningen är att flockningsmedlet sänker pH. Då löses kalken upp och bildar vätekarbonat (samma som höj alkalinitet eller det du ser på dina mätvärden).

Fast kalk påverkar inte pH. Den är olöslig i vatten. Sänks pH så löses kalken upp och bildar vätekarbonat som är en svag bas. Alltså ökar pH. Nu är den en buffert som motverkar pH-sänkning.

Därav att du måste tillsätta sänk pH ( natriumvätesulfat).
Problemet är att det kanske bildar ännu mer vätekarbonat som buffrar pH-sänkning.

Skrev om sandfilter och glas.

Jag låter pH stiga och mitt sandfilter hanterar kalken. Backspolar ut denna innan jag sänker pH.

Då slipper jag denna rundgång som beror av kalk.
Men vet inte hur ett glasfilter hanterar kalk? Borde inte vara någon skillnad?

Men läst många trådar på detta forum med glas och mjölkigt vatten.

Angående klormätningar baseras den på en molekyl som brukar kallas för DPD.

Den kan gå från genomskinlig till djup lila. Det är oxidationsmedlets koncentration som avgör detta.

DPD används för att mäta fritt klor, bundet klor, löst syre, fritt brom och bundet brom mm.

Den mäter alla oxidationsmedel. Alltså lätt att bli lurad av en mätning som är standarden.

Om vi tittar på klormätningar och DPD;

Den är snabb på att mäta fritt klor, sen mäter den direkt kloret som sitter på CYA (som inte är fritt klor). Vidare om mätningen tar för lång tid kommer även bundet klor visa sig som fritt klor.

Du kan ha en mätning som visar 9ppm fritt klor som inte är det i verkligheten. Det är här 7,5%-metoden kommer in.

89%CYA betyder att nollnivån för klor är 6,7ppm. Vilket skulle betyda att verklig nivå på fritt klor är 9-6,7=2,3ppm. Vilket alla skulle bada i.

Detta är teoretiska beräkningar som kommer från 12 sammankopplade jämviktsberäkningar.

Men de vägleder om sanningen om fritt klor och desinfektion i vattnet.

Det har skrivits en hel del om Biocool och ytaktiva desinfektionsmedel.

Tyvärr är de ganska dåliga som desinfektion. Låg koncentration på desinfektionsmedel kan trigga bakterier att bilda en skyddande biofilm mot desinfektion.

Därav att det skulle kunna betyda att bakteriehalten ökat i detta vatten? Kanske ett naturligt skydd mot desinfektion?

Du har helt rätt om diklor och triklor.

Ofta skriver branschen fel om detta. Diklor genererar i 50% CYA och triklor i 55%CYA. Tolkas som att triklor är en bov i detta?

Ingen tar hänsyn till deras klorinnehåll. Då blir jämförelsen att diklor kommer generera i 50% mer klor än triklor.

Angående klor som desinfektion så delas de olyckligtvis i stabiliserande och ostabiliserande.

Vad väljer kunden? Vad är bäst?

Alla stabiliserande klor sitter på CYA. Vidare brukar ostabiliserande vara kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit.

Sen om det heter;
Vecko
Multi
Dags
Snabb
Chock
Har bara på formen och vikten att göra och inget med vilket klor det är.

Vidare har du låg klorhalt i relation till din uppmätta CYA. Blir svårt att avgöra om det beror på bakterier eller utfälld kalk.

Men nu har du bytt vatten.

Eftersom du oftast har locket på kan du köra det som kallas inomhusklor/kalciumhypoklorit.

Folkpool kallar detta för dagsklor. Åk inte till Biltema och köp dagsklor för det är diklor.

Om ditt filter kan hantera kalk så kommer detta klor att hantera din alkalinitet och pH. Vidare ta bort kalken som ger en rundgång för dig.

Med vänlig hälsning
Roger

Ps.
Många frågor och svar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2021, 20:31:52:52 »
Hej,

Skrev fel.
Det ska vara;

Ingen tar hänsyn till deras klorinnehåll. Då blir jämförelsen att diklor kommer generera i 50% mer CYA än triklor.

Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2021, 21:19:12:12 »
Stort tack för utförligt svar.

Hittar klor på Folkpool som heter Aktionchock (Artikelnummer: 5007130) misstänker att det är det som kallas dagsklor.
Doseringen verkar vara för chockklorering, hur doserar man om det ska användas kontinuerligt som underhåll?

Läste en annan tråd om glas och kalk, bör vi byta till sand istället för att kunna filtrera bort kalken?

Hur hanterar man vattnet som backspolas med tanke på klorinnehåll? (egen brunn och eget avlopp)
Bör man låta det mellanlanda i ett annat kärl för att neutralisera kloret?


« Senast ändrad: augusti 09, 2021, 21:41:19:19 av jeanetteU »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan