VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp att dosera klor  (läst 3104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2021, 10:44:33:33 »
Ja såklart ! löses den inte upp så tillsätts inget . så är det ju ,

Men så tänkte jag inte då jag aldrig varit med om att man har en puck i 1 månad, jag menar de läggs ju där vattnet flödar  Tex i skimmern för att få en ordentlig fördelning i vattnet , min löses upp på 2 dagar .

Om du lägger en puck i en flytande dosör då förstår jag att du får konstiga värden , den kommer ju inte att fördela kloret på ett effektivt sätt i hela poolen , inte minst om den inte löses upp, eller löses upp så sakta , då förstår jag att du både kan ha höga o låga värden

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2021, 10:47:55:55 »
Multiklor (80 % aktivt klor)
Stora 200 grams tabletter, ”klorpuckar”, som löser sig långsamt. Innehåller även algmedel och flockningsmedel. För utomhuspooler. Dosering: ca 1 tablett per 25-40 kbm var 5-7 dag. Placeras i bräddavloppets korg.



Dagsklor (65-70% aktivt klor)
Innehåller små klortabletter à 20 gram för daglig klorering. För både utomhus och inomhuspooler. Dosering: ca 1-2 tabletter (20-40 gr)/10 kbm varannan dag. Placeras i bräddavloppet eller i flytande fördelare.

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #12 skrivet: augusti 03, 2021, 11:00:39:39 »
Multiklor (80 % aktivt klor)
Stora 200 grams tabletter, ”klorpuckar”, som löser sig långsamt. Innehåller även algmedel och flockningsmedel. För utomhuspooler. Dosering: ca 1 tablett per 25-40 kbm var 5-7 dag. Placeras i bräddavloppets korg.



Dagsklor (65-70% aktivt klor)
Innehåller små klortabletter à 20 gram för daglig klorering. För både utomhus och inomhuspooler. Dosering: ca 1-2 tabletter (20-40 gr)/10 kbm varannan dag. Placeras i bräddavloppet eller i flytande fördelare.

Det här har fungerat bra i 10 år med annan pool. I tidigare pool fick "gallret"  (se ex. http://camion-rad.info/ocirp/k2kSM_Z5-QHlFujxyUs5oQHaHa.jpg) vara helöppet. I nya poolen är det helstängt. Doseraren flyter runt hela poolen, jag har bra snurr på cirkulationen.

Edit:
Ja, skulle man lägga pucken i bräddavloppet/skimmer (vilket jag inte har) så skulle den lösas upp på en vecka.
« Senast ändrad: augusti 03, 2021, 11:06:19:19 av Amica »

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2021, 12:15:31:31 »
Jaha , jag vet inte vad du förväntar dig för svar eller lösning här ? vi har lämnat råd !följ rekommendationerna och använd produkterna som dom är tänkta att användas och inte en 200 g puck till 1400 l och inte i en stängd flytande dosör.

Vad skall vi annars säga , att det är någon trolldom som gör att det inte funkar nu efter 10 år ?

Har inget mer att tillföra tråden, lämnar nu

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2021, 12:45:00:00 »
använd produkterna som dom är tänkta att användas och inte en 200 g puck till 1400 l och inte i en stängd flytande dosör.

Citera
Placeras i skimmern eller i en "floater".


Utloggad SingingSailor

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2021, 14:06:29:29 »
Jag skulle inte heller rekommendera att använda 200g puckar i en liten pool. Förutom att det lätt blir alldeles för hög klorhalt så får man också snabbt för hög halt cyanursyra. Är det en multipuck kan man nog också få mycket högre halter än avsett av andra ingredienser. T.ex. finns det ofta kopparbaserat algmedel och även borsyra har jag sett. Jag vet inte vid vilka halter dessa blir skadliga, men själv skulle jag vara försiktig med det.

Om TS ändå vill göra slut på de puckar hen har så tycker jag det är viktigt att hjälpa hen med vad hen måste ha koll på, förutom att försöka svara specifikt på det TS frågar om.

Jag kommer att tänka på detta:
- Var försiktig med tolkning av mätresultat. Som redan sagts, klortest KAN visa noll om man har hög halt klor, >10ppm. Det når man med bara 10% av en 200g puck i den lilla poolen.

- Håll koll på hur mycket klor som gått ut i vattnet innan bad. Klorpuckar löser upp sig olika snabbt beroende på vattentemp och flöde. En olycklig kombination av mer öppen flottör än tänkt, lite varmare vatten och flottör som fastnat vid skimmern kan ge mkt snabbare upplösning av pucken än ”normalt”. Har man löst upp säg 10-20% av en puck på en dag eller två så skulle inte jag vilja ha mina barn i poolen, även fast det är stabiliserat klor med cya.

- Byt vatten ofta. En 200g puck kan ge upp till 130ppm klor och 80ppm CYA i den lilla poolen (förmodligen lite mindre om det är en multipuck). Redan efter 2 puckar så har man en CYA nivå på 150 (samt rätt mycket algmedel mm). Så viktigt att hålla koll på mängden klor man använt, och byta vatten efter max 2 puckar skulle jag föreslå.

Hoppas det är till någon hjälp.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Amica

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2021, 16:11:26:26 »
Okej okej, jag har förstått, precis som jag skrev i trådstarten, att ni skulle hänga upp er på användandet av 200 grams puckar med multiklor.
Det jag inte kan förstå är skillnaden mellan att använda en (1) puck á 200 gram hela tiden *) i poolen, så som det fungerade med tidigare pooler, tills dess att den har löst upp sig helt och ersätts med en ny jämfört med att använda en (1) 20 grams d:o tills dess att den har löst upp sig helt, på kortare tid, och ersätts med en ny.

Jo jag inser några viktiga skillnader:
1. Vattenvolymen är mindre. Detta kompenseras med att jag ser till att pucken löses upp långsammare genom att stänga "gallret" så att pucken inte sköljs av av det vatten som så att säga strömmar igenom. **)
2. Ytan på en 200 gram är större, när den är ny, än ytan på en 20 gram. Det skulle då kunna medföra att jag då, vid användning av en ny puck, medföra att större mängd frigörs men när 200 grammaren har krympt så att dess yta motsvarar en på 20 gram så borde det bli okej resultat, om man skulle få okej resultat med en 20 gram. Eller?
3. Något jag missat?

*) Så som jag har uppfattat användningen av dessa hårda puckar, som även kallas veckopuckar, så ska de vara i hela tiden för att alla fem "funktionerna" ska tillföras poolen hela tiden. Så fungerade det bra med tidigare pooler. Alltid klart och fint vatten. Några gånger per säsong efter mycket sol och bad, liksom i uppstarten då, en skvätt chockklor. Några gånger per säsong en skvätt pH+

**) Det är ju egentligen här min ursprungliga frågeställning kommer in i bilden. Eftersom det tydligen inte räcker att ha "gallret" stängt för denna pool vill jag ha ett annat sätt att dosera, oavsett om det är 200 gram eller 20 gram som används. Visst skulle jag kunna skippa detta och bara dosera med granulat (chockklor) men då tappar jag alltså puckens övriga "funktioner" och så behöver jag tillföra det på annat sätt och då blir det ett merjobb som jag vill slippa. Därav frågan.

Men jag har nu delat på resterna av pucken så att jag vid nästa tillfälle jag slänger doseraren, när klorhalten är okej eller för låg, kommer det vara 17 gram. Det kanske räcker så...


Utloggad SingingSailor

SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #17 skrivet: augusti 03, 2021, 17:02:41:41 »
Skillnaden är väl mest risken att få alldeles för mycket klor när man använder den stora pucken, men det har vi nog dryftat tillräckligt  ;)

Som jag ser det behöver man inte ha någon kontinuerlig tillförsel av de övriga ingredienserna i en multiklortablett. Har man bra vatten behövs de oftast inte alls. Men det är ju ett bekvämt sätt att förebygga en del problem.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp att dosera klor
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2021, 22:26:04:04 »
Det tror inte jag. Jag mäter 0.1 när doseraren varit ute ur polen i två dygn. Du menar att det är för mycket klor då?
Jag mäter 3.0 (eller mer då) när doseraren varit i i två dygn. Ja, då är det för mycket klor. Det är ju det hela frågeställningen handlar om. (?)

Killgissa kan jag göra själv...

Hej,

Tror att du gör dessa killgissningar själv och tolkar fel?
Vidare är din information mycket otydlig. Svårt att tolka. Finns ingen som kan ge ett korrekt svar utifrån din information. Nyburjare var tydlig med detta.

Men du vill inte lyssna?

Så varför ställa frågan?
Var påväg att ge ett svar men avstår.



Roger





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan