VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenkem.  (läst 1461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrsavage

Vattenkem.
« skrivet: februari 07, 2021, 21:10:04:04 »
Vi håller på och skall skaffa oss en bubbelkopp.
Och hittade science water guardian.
Det verkade väldigt smidigt.
Är det någon här som har provat?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenkem.
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2021, 21:45:00:00 »
Hej,
Har inte provat denna produkt. Den verkar innehålla PHMB. Det finns minst en till produkt som innehåller PHMB för bad.
Ämnet har ett faropiktogram sedans 2017 från EU.
Varför inte klorbaserat desinfektionsmedel. Det mest beprövade i hela världen?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenkem.
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2021, 22:26:50:50 »
Hej,

Farosymbolerna har att göra med koncentrationen i lösningen.

Mycket låg koncentration så finns inte symbolerna med. PHMB är ganska dåligt på att inaktivera bakterier och alger. Därför behövs koncentrationen vara hög. Vidare behövs ett oxidationsmedel som aktivt syre, väteperoxid, klor eller brom för att ta hand om de näringsämnen vi utsöndrar vid bad.

Enligt Livsmedelsverket klassas detta som biguamider. Dessa ligger i topp för risken att bakterier utvecklar biocidresistens och antibiotikaresistens.

Ett tips är att alltid att köpa från de som tillhandahåller säkerhetsdatablad på ett enkelt sätt.
Kunde tyvärr inte hitta säkerhetsdatablad från leverantör på ett enkelt sätt.
Folkpool är ett exempel på detta. Hemsidans kemikalier har länkar till säkerhetsdatablad. Vilket jag tycker alla borde ha.

Här är länken till farosymboler för PHMB i EU;
https://echa.europa.eu/sv/substance-information/-/substanceinfo/100.124.672

Så det som låter enkelt blir inte alltid enkelt.
Roger

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Vattenkem.
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2021, 20:17:35:35 »
Kloka ord från Roger om du frågar mig.

Jag googlade lite på både Science water guardian och ScienceWater guardian men kunde inte hitta så mycket info. Sökte även på tillverkaren Guardson, men kunde inte hitta någon webbsida med mer info heller. www.guardson.eu var stängd för uppdatering... Jag skulle nog dra öronen åt mig.  :o

Det finns mycket skrivet här på forumet om PHMB-baserade medel. Sök t.ex. på Baquacil. Vissa är nöjda, andra inte.

PHMB används bl.a. i förband och sårvårdsprodukter samt linsvätska som desinfektionsmedel, men det handlar ju om helt andra volymer än att desinficera ett spabad. Klor har ju sina sidor, men rätt skött så tycker jag själv att det verkar bättre än det här: https://echa.europa.eu/substance-information/-/substanceinfo/100.115.789

Lycka till med med badet!
/Johan


Utloggad pontaf

SV: Vattenkem.
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2021, 00:02:03:03 »
Vi har använt Science water i 2-3 år nu sen vi köpte spabadet/badkaret som vi har ute.
Doserar 60ml eller vad det är varannan vecka enligt instruktion och gör egentligen inte så mycket mer. Justerar PH ibland.

Har dock ändå funderat på att prova klor ett tag. Dels för att jag inte riktigt tycker det blir så där kristallklart och blått som man ser andra har (kanske inte blir det med vårt vita badkar?) samt att vid 1-2 tillfällen har det blivit lite grumligt och då finns ingen hjälp att få på nätet då det knappt skrivs om detta medel. Inte under detta namn i alla fall. Det finns en Oxidizer men tycker inte den gjorde så mycket skillnad. Sen har det blivit bättre efter ett tag så jag har egentligen aldrig bytt vattnet för att det behövts, utan mest för att man "ska" göra det 2-3ggr/år har jag läst.
Sen gillar jag inte att vara beroende av enskilda leverantörer och deras prissättning. Klor kan man ju köpa i var och varannan butik.

Men nu när jag försöker söka och lära mig hur man ska göra med klor i spabad börjar jag tveka och köper nog nån flaska till med Science water igen för enkelhetens skull. Verkar vara mycket krångel och mätningar och doseringar etc som ska göras med klor. Sen har det plötsligt gått för långt och man måste byta vatten, vilken vi inte har möjlighet till hur som helst med dålig brunn. För mycket att sätta sig in i så får nog skjuta på klorpremiären ändå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan