CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?  (läst 3325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2020, 21:04:57:57 »
Hej!
Har själv dragits med dessa frågor en hel del. Förra året körde jag först med multipuckar som drev utt CYA något sen så gick jag över till poolklubbens inomhusklor (kalciumhypoklorit). till denna säsongen har jag dock köpt mig ett auto dos system med pH och Redox.
detta har gjort att jag nördat in mig lite på ämner för att förstå mer.
Jag skulle nog säga så här för att svara på din fråga, NEJ du behöver inte CYA i ditt vatten, visst när poolen är öppen så kommer solen att äta mer klor så förbrukningen kommer gå upp av den anledningen. men frågan man ska ställa sig är varför ska du ha klor i poolen? svaret är enkelt och det är ju för att hålla ett rent vatten såklart. kloret som är bundet till CYA har ingen verkan vilket då gör att du behöver ha en högre halt av klor för att ha lika effektiv rengöring av poolen.
När man läser in sig på hur redox (orp) fungerar fick iaf jag en bättre förståelse på hur allt hänger ihop. att bara tänka klor kontra pH kan ge en falsk bild av hur effektiv rening man har. så jag tror tyvärr att många som kör med multipuckar inte har så bra värden som man kan tro då en cl mätare visar kloret som finns oavsett cya men det betyder inte att mängden klor man har faktiskt är effektivt precis som Roger säger.

Nya amerikanska rekommendationer är faktiskt till och med att man helst inte ska ha mer än 15 i cya. ska dock sägas att det är info jag läst mig till utan vetenskapliga belägg bakom. klart är dock att halten cya kraftigt reducerar effekten av kloret.

Hej,
Mycket kul att läsa detta inlägg. Gillar när personer nördar in sig på olika områden som du gjort. Är troligen värst själv? Man börjar förstå hur allt hänger ihop.

Därför tänker jag berätta om talet 15. Egentligen är det 13 ppm CYA.

USA är det land som har mest kunskap och förståelse för poolvatten.
De har samma normer för poolvatten som för dricksvatten. 1-4 ppm klor.
Spabad har 1-5 ppm.

Detta hänger ihop med en Harvard-student på 70-talet som räknade på CYA och fritt klor. Långt senare kom en poolguru som heter Robert A Falk som visualiserade detta med 7,5%-metoden.

Detta hänger ihop om vad som är nollnivån för desinfektion då klor används och CYA finns närvarande.

Lägsta nivå för klor är 1 ppm FC i USA. (i Sverige 0,5 bad)

Så hur ska CYA och FC passa in i deras norm? Ingen norm tar hänsyn till CYA.

7,5%-metoden säger att för att uppmätta DPD-värden ska visa 1 ppm FC så kan max CYA vara på 13 ppm. Men detta är nollnivån för desinfektion.

Tyvärr har man jämfört detta med monokloramin som är första steget i bundet klor.

I Sverige som har 0,5 (0,4) ppm FC blir det då hälften.

Istället för att ha ett fast värde på max för CYA så skrev Robert med fler (2019-11) en artikel på området. Det handlar om klorlås som inte är ett fast värde. De gjorde en riskbedömning på poolvatten. Kvoten CYA/FC får inte uppnå 20. Då ligger man i riskzonen för sitt vatten.

Så allt handlar om att anpassa mot olika länders riktlinjer då CYA används. Men klorlås är dynamiskt. Det är inget fast värde på 100ppm.

Därför är kvoten CYA/FC ett bättre värde och att det inte får nå 20. Det är klorlås. Alltså inte ett fast värde. 

Att mäta CYA tar 15s. Tyvärr måste man ta hänsyn till andra värden då CYA finns närvarande.
Enkelt att mäta men påverkar andra parametrar som klor.

Roger

Ps.
Kan ge dig lite mer förklaring angående ORP och hur värdet förändras beroende på hur ditt vattens förändring är.

Lite mer än senaste tråden på området.




 
« Senast ändrad: maj 11, 2020, 23:06:44:44 av Roger. »

Poolgiganten

Utloggad pereinar

SV: Chock-klorera med dagsklor för att inte höja CYA?
« Svar #11 skrivet: maj 08, 2020, 13:33:13:13 »
I det här sammanhanget kan jag hänvisa till följande inlägg i " Vatten och kemi":
" Cyanursyra"
Efter mycket huvudbry och många goda tips kom jag ju fram till att det är mycket svårt att mäta just cya, vilket Erica också påpekade.
Nu vilar jag trygg i att de inomhuspuckar jag använder inte innehåller cya och att jag därmed struntar i att mäta just cya.
Känns faktiskt rätt skönt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag