CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex / Best Way tillsammans med värmepump  (läst 20425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad minigranis

Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« skrivet: maj 04, 2012, 21:57:07:07 »
Hej alla.
Är helt ny på detta med pooler men har försökt läsa på så mycket det går.

Vi tänkte "prova på" pool-livet i sommar med en liten rund ovanmarkspool (läs billig/Intex/Best way)
Om vi gillar pool-livet så lär vi antagligen byta ut den "billiga" varianten mot någon dyrare ovanmarks pool till nästa år.

Eftersom undertecknad inte gillar kallvatten (allt under 22 är kallt ::) ) så är uppvärmning ett måste.
Mina tankar går nu mot att köpa en billig Intex/Best way och lägga stålar på en riktig värmepump (Brilix/Luxlama) som man sen kan ha kvar när man vill uppgradera själva poolen.

Vad säger ni med erfarenhet, är det vansinne att koppla in en värmepump mot en Intex/Best way pool ?
(Jag kommer att byta pump till en med sandfilter som ger ca 4m3/h så inte värmepumpen får spader)

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2012, 09:04:55:55 »
Jag tror någon tidigare skrivit om att pumpen för mindre ovanmark inte orkar trycka genom en VP och att den slår av får lågtryck... Vet inte om det var här eller någon annanstans jag såg det dock för när jag sökte här hittade jag inget om det.

Pumpen är ju väldigt klen för en ovanmark och normalt har du 32mm rör medan en VP har 50mm.

EDIT: Uups, såg din kommentar om att byta pump för efter jag svarat...  :P
Se bara till så kopplingarna för inlopp och skimmer håller måttet i poolen!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad elvings

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2012, 10:25:14:14 »
Jag har en brilix 55 kopplat till en bestway på strax över 4kubik. Som filter har jag en basic3 sandfilter. (Clas ohlson/Rusta/mfl har detta filter)
Detta funkade utmärkt förra året.

Kan säga att 22grader är kallt. hade själv 29-30 när jag badade. >rulla<

I år blir det en intex ultra på 5.5meter x 2.7.  Börjar med att jämna ut underlaget i trädgården nu på måndag.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Pål

  • Gäst
Pål
SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 21:16:59:59 »
@ elvings,

jag har en intex ultra >19 kubik, som jag vill ansluta till t.ex. brilix 55. Hur har du kopplat ihop allt då intex pumpen har 1 & 1/2 tum (38mm) anslutning och brilix ca 50 mm. Adapter?

// Pål

Utloggad minigranis

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2012, 20:33:38:38 »
Då var det beställt och hämtas imorgon.
Det blev en Luxlama 05 tillsammans med pump och sandfilter Basic3 från Clas Ohlson/Jula.

Poolen står på trall som ligger "direkt" på marken (nåja - reglarna vilar på stenplattor).
Sen ligger det 30mm markisolering från Byggmax S80 EPS.
Istället för konstgräs så fick jag grannes gamla masonitgolv som han hade under sin pol innan han byggde om sin.
Syftet med masoniten är bara att inte få en massa avtryck i cellplasten när jag snålade och inte köpte XPS skivor.
Masoniten skall bara ligga där i år så jag tror den håller.

Beräknad uppstart är på söndag  O0


Utloggad Helene

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2012, 20:59:33:33 »
Lycka till med poollivet  :).
Vi började också med en billigare pool (Bestway-modell) men efter två år och mycket badande bytte vi upp oss till en bättre pool.

Tänker du lägga trallet direkt på gräset? Bättre att gräva bort gräslagret som annars ligger och ruttnar under trallet.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad minigranis

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2012, 21:07:35:35 »
Tack, vår plan är att testa pool livet i år och sen får det bli en uppgradering.

Det finns inget gräs under trallen, bara jord, markduk och stenmjöl så det är riktigt utfört, men tack för tipset.

Utloggad elvings

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2012, 21:18:21:21 »
@ elvings,

jag har en intex ultra >19 kubik, som jag vill ansluta till t.ex. brilix 55. Hur har du kopplat ihop allt då intex pumpen har 1 & 1/2 tum (38mm) anslutning och brilix ca 50 mm. Adapter?

// Pål

Jag fick med adaptrar när jag köpte brilix. Ser ut som vita koner som smalnar av i trappsteg.(Ungefär som en tubkikare)
I år skall jag även koppla in bypassen.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Pål

  • Gäst
Pål
SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2012, 14:10:25:25 »
Tack för svar elvings.

Problemet är att jag har skruvmuttrar i båda ändarna på slangarna (ca 38 mm/1,5 tum) och räfflade slangar = svåra att klippa av och få tätt. Jag hade behövt hitta någon adapter med "rätt" gänga (diameter & stigning) som passar intex gängan (filterpump ~5600 l/h, intex ultra 488x122).

Någon som har en idé vem man kan vända sig till? Provade med rubinpool, men de hade ingen lösning på problemet.

MVH // Pål

Utloggad elvings

SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2012, 18:17:56:56 »
Tack för svar elvings.

Problemet är att jag har skruvmuttrar i båda ändarna på slangarna (ca 38 mm/1,5 tum) och räfflade slangar = svåra att klippa av och få tätt. Jag hade behövt hitta någon adapter med "rätt" gänga (diameter & stigning) som passar intex gängan (filterpump ~5600 l/h, intex ultra 488x122).

Någon som har en idé vem man kan vända sig till? Provade med rubinpool, men de hade ingen lösning på problemet.

MVH // Pål

Jag kopplade ihop min brilix med intexpump igår.

På intexpumpen tog jag och trädde en 38mm blå poolslang och satte fast den med slangklämma.
Sedan till brilix med slangklämma i mina vita adapter(Tubkikarna)
Från brilix till inloppet i poolen där jag återigen använde den grövre blåa poolslangen samt slangklämma.

Jag lät de svarta tätningsringarna sitta kvar på intexinloppet och intexpumpen så den tätar bra den med. Det funkar utan att det läcker.

Jag använder alltså inte den medföljande slangen med mutter alls. Förutom biten mellan utlopp och intexpumpen.

kanske blev rörigt men hoppas det blev begripligt.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Pål

  • Gäst
Pål
SV: Intex / Best Way tillsammans med värmepump
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2012, 16:19:14:14 »
@elving,

tack för beskrivning - fullt begripligt!. Har beställt en Brilix med slangar och klämmor från Rubinpool. Kommer i veckan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag