VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flockning  (läst 13129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Flockning
« skrivet: maj 25, 2006, 04:36:40:40 »
Måste slå ett slag för att flocka poolen. Hade en del problem vid uppstarten i år där jag gjorde misstaget att städa bort alla vinteralger genom att dammsuga genom sandfiltret. Detta resulterade i en enormt grumlig pool. Det gick inte att se botten även att jag backspolade två gånger om dagen i en vecka.

Efter Fias tips så dammsög jag poolen ännu en gång men den här gången direkt mot avloppet vilket gjorde att alla ansamlingar av gamla döda alger försvann. Därefter hällde jag i flockar och doserade 2 dl/10 kbm. Inom mindre än två dygn och 4 backspolningar hade jag ett kristallklart vatten. Det ser ut som att inte en enda partikel är kvar.

Som vanligt så struntade jag i vad instruktionen på flaskan sa. Jag hällde i flockningsmedlet direkt i bräddavloppet men tvärtemot vad som rekommenderades så stoppade jag inte pumpen utan körde reningen genom sandfiltet 24 timmar/dygn. Behövde därmed bara dammsuga bort minimalt med smuts.

Så ni som har problem med grumligt vatten. Köp flockmedel!

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flockning
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2006, 15:32:36:36 »
Håller med!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad tracker

SV: Flockning
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2006, 19:36:49:49 »
Hej !

Kör med Baquacil
har aldrig behövt att göra något extra
kollar värden 2-3 ggr/säsong
slå i knappt en dl baquacheck varannan vecka eller när jag kommer ihåg att göra det.
toppar upp lite extra med baquacilet innan vintern
på våren är det bara att ta bort täckningen och vattnet är lika klart som vanligt
jag sänker min nivå för jag har hälften i mark och hälften ovanför så därför måste jag fylla på med nytt vatten och toppa upp nivån sedan är det bara att köra
har aldrig sett en vinteralg i min pool

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Flockning
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2006, 20:01:31:31 »
 ;D
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Flockning
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2006, 01:26:39:39 »
Samma för mig, det var hur kristallklart som helst i våras inte en tillstymmelse till alger  ;D

Bara i med lite nytt baquasil och ph höj sen klart  O0

Mats_61

Utloggad Poolnicke

SV: Flockning
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2006, 06:34:29:29 »
Samma för mig, det var hur kristallklart som helst i våras inte en tillstymmelse till alger  ;D

Bara i med lite nytt baquasil och ph höj sen klart  O0

Mats_61


När man vet hur man skall göra så är allt lätt eller hur  ;)

Bara i med lite klor och flockar sen klart  <antman>

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flockning
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2006, 12:55:55:55 »
Jag gillar flockkuddarna man lägger i skimmern bäst, det verkar som om det funkar bäst om man vill att partiklarna skall fastna i filtret och inte lägga sig på botten. Flytande flockmedel, eller pulver som man löser upp har en förmåga att flocka sig i poolen istället - vilket i sin tur gör att man måste dammsuga upp "skiten".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Flockning
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2006, 08:33:24:24 »
Håller med kuddarna är kanon! Men vet du Rikard hur länge det ska ta innan dom löser upp sig! Om jag lägger i en kudde med 8 tabletter! (köpte från folkpool) så har samtliga försvunnit på eftermiddagen då ligger det bara en tom påse kvar! Och dom säger ju att en kudde ska hålla minst en vecka iallafall!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flockning
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2006, 11:45:09:09 »
Håller med kuddarna är kanon! Men vet du Rikard hur länge det ska ta innan dom löser upp sig! Om jag lägger i en kudde med 8 tabletter! (köpte från folkpool) så har samtliga försvunnit på eftermiddagen då ligger det bara en tom påse kvar! Och dom säger ju att en kudde ska hålla minst en vecka iallafall!

Mvh Niklas

Tror det beror väldigt mycket på vilken temp man har i poolen, och hur stort flöde, Många har inte mer än runt 26 grader i sin pool, och då håller de längre än om man har 30 grader.

Annars kanske folkpool menar att "den räcker" i 1 vecka med avseende på flockningen, du klarar dig med 1 kudde/vecka.  <hmm>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mica

SV: Flockning
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2006, 12:34:30:30 »
Folkpools kudde tömmer sig på mindre än en dag - även hos mig.

Jag har fått rådet att lägga i en ny varannan eller var tredje vecka och än så länge har poolen hållit sig jättefin.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Flockning
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2006, 21:59:15:15 »
Okay ska man ta bort kudden efter den är tömd eller ska man låta den ligga?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Flockning
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2006, 22:17:58:58 »
Är "påsen" tömd på flockningsmedlet så är det bara att kasta påsen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Flockning
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2006, 23:05:54:54 »
Ta upp påsen och krama ur den så ska du se att det finns vit gojja i den. Då är den inte slut,.

Utloggad Fia

SV: Flockning
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2006, 21:53:34:34 »
Jag läste någonstans att när poolens vatten slutar att "glittra" så är det dax att tillföra flockningsmedel.
Hur ofta man ska använda det beror ju på hur varmt man har och hur mycket man använder poolen. Jag tittar på vattnet och när det börjar bli dåligt med "glitter" så i med en flockstick! O0

Har man gjort det några gånger så lär man sig att se när det är dax.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Flockning
« Svar #14 skrivet: juli 31, 2006, 00:01:40:40 »
Oj då  :o

Hur många gånger per säsong brukar ni flocka? (på ett ungefär)
Har aldrig flockat än, men jag tycker inte att det ser ut att behövas. Men jag har aldrig tänkt på om eller hur vattnet glittrar :-\
Ligger på dryga 30 grader i vattnet och det badas nästan varje dag.

Man kanske skulle slänga ned en flockstick bara för att se om det blir någon förändring.

Mats_61

Utloggad Goran

SV: Flockning
« Svar #15 skrivet: juli 31, 2006, 01:51:08:08 »
Flockpåsarna från Folkpool som man lägger i skimmern är utan tvekan bäst. De fungerar på två sätt, dels får de föroreningarna att fällas ut och sen täpper de igen sandfiltret så att filtreringen blir bättre, dvs kan filtrera mindre partiklar.

Jag brukar flocka när jag ser mycket partiklar i vattnet, enklast genom att tända polbelysningen en kväll och titta i ljusstrålen. Lite partiklar finns det alltid, men man lär sig rätt fort hur det skall se ut. Behövs det kastar jag i en påse i skimmern och förbikopplar timern, kör cirkulationen c:a ett dygn och backspolar sen. Man MÅSTE backspola för att få ut gelén som sätter igen sandfiltret.

En snabbmetod mot alger jag kom för två veckor sedan av misstag, gjorde en liten "tankemiss". Efter att ha varit extremt varmt i ett par veckor började plötsligt vattnet skimra i grönt. Knappt märkbart men ändå. Lite alger fanns i poolens hörnor där vattnet inte cirkulerar så lätt.
Jaja, fram med dammsugaren och sög rent på bottnen och väggarna, detta var på sen-eftermiddagen. Opps, tänkte jag när jag var färdig, jag borde nog chockklorerat först... Jag brukar alltid göra chocka först och vänta över natten och sen dammsuga. Inget att göra åt nu, nu har jag ju de flesta algerna i filtret, då dödar jag dom där i stället... Kanske nästa tankemiss men det var ju varmt som sagt var... Så, i med chockklor + lite algdödare  i skimmern. Då hände det grejor! Grön ävja sprutade ut ur munstyckena någon minut men övergick ganska snart till ett mjölkigt utseende i vattnet. Hmm... inte bra... Kastade då i en påse flockmedel i skimmern och lät cirkulationen vara igång över natten. På morgonen var vattnet lika klart som det brukar och det var bara att backspola ut skiten ur filtret.

Sparade faktiskt en del tid på manövern, gjort i "rätt" ordning brukar det ta ytterligare ett halvt till ett dygn.
« Senast ändrad: juli 31, 2006, 11:11:42:42 av Goran »
Folkpool Oktavia 8,4 x 4,5 m. Saltvatten med Zodiac TRi klorgenerator och en Titane värmeväxlare mot bergvärme.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.varmepumpsforum.com, och heter där "GoranS".

Utloggad Fia

SV: Flockning
« Svar #16 skrivet: juli 31, 2006, 17:45:58:58 »
Jag har flockat 3 gånger i år. Den första nästan efter uppstart.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Flockning
« Svar #17 skrivet: augusti 02, 2006, 22:28:28:28 »
Slängde in en flockstick i skimmern i går, och i dag efter backspolning och städning så ser man ju faktiskt skillnad, det glittrar ju faktiskt mera samt blev ännu klarare vatten,
får nog göra om detta någon gng/ säsong O0

Tack för tippset

Mats_61

Utloggad PCP-Roger

SV: Flockning
« Svar #18 skrivet: augusti 04, 2006, 09:37:29:29 »
Gör som Poolnicke skriver, växla mellan puckar och dagsklor så behövs inte en massa övriga kemikalier- möjligtvis lite algdräpare vid uppstart och avstängning-, puckarna innehåller ett flockningsmedel och ph håller sig stabilt- jag har aldrig flockat i min pool och har haft den i snart 20 år <sol>-.
Enda gången jag fått problem var i början innan jag visste att puckarna var sura, då fick jag ett utbrott av brunalger pga att jag bara använde puckar( tyckte det var smidigt att bara lägga i en gång i veckan >ohno>), samtidigt slarvade jag med att kolla ph vilket fick till följd att ph blev åt he-te för lågt. Algerna kom som ett skott och bara på en timme blev poolen aldeles grumlig.
Efter en chock-klorering och ph-justering låg algerna som en svart matta på botten- bara att damsuga ut direkt i avloppet.

Roger

Utloggad Fia

SV: Flockning
« Svar #19 skrivet: augusti 04, 2006, 19:55:02:02 »
Hej PCP-Roger.
Jag har bara använt puckarna med trippel verkan och chockat förut och det räckte inte, speciellt när vattnet under en lång period håller 28-30 grader. Jag chockar ibland och sen en flockstick vid behov, där i mellan klorpuckarna.
Då har jag kanon vatten. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad PCP-Roger

SV: Flockning
« Svar #20 skrivet: augusti 05, 2006, 14:03:15:15 »
Kanske är lite skillnad om tempen ligger runt 30 gr. hela tiden, har inte haft så varmt i poolen förrut då har den legat mellan 23-26 gr.
Nu när jag har kopplat in VP´n i huset mot poolen så håller jag 27 gr. får väl se om det blir annorlunda nu.


Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan