CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byte av pumpaxel i Pahlén P78 poolpump  (läst 1063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tony Lönnmyr

  • Gäst
Tony Lönnmyr
Byte av pumpaxel i Pahlén P78 poolpump
« skrivet: augusti 07, 2020, 11:15:47:47 »
Hjälp! Vi har en lite äldre poolpump i brons från Pahlén som heter P78. Ser väldigt mycket ut som P01:an i sin uppbyggnad. Problemet är att pumpaxeln har gått av precis innan impellern. Impellern är lite sliten med några mindre hål i sig, och det kan eventuellt vara obalans i den som orsakat axelbrottet. Det går tyvärr inte att hitta reservdelar till P78:an hos Pahléns längre. Åtminstone inte som privatperson. Frågan är om det är någon som vet om en pumpaxel för P01:an (och axeltätning) skulle passa P78:an rakt av? Impellern skall i alla fall passa vad jag förstått.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Byte av pumpaxel i Pahlén P78 poolpump
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2020, 23:31:17:17 »
Jag vet inte om axeln är identisk mellan P78 och P01 men jag vet att det är samma axeltätning. Ring Pahlens och kolla, de brukar vara hjälpsamma och ha god service.

Tony Lönnmyr

  • Gäst
Tony Lönnmyr
SV: Byte av pumpaxel i Pahlén P78 poolpump
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2020, 16:25:41:41 »
Tycker mig inte hitta något telefonnummer till dem, och det står på hemsidan att allting skall gå via deras återförsäljare. Trist! Blev till slut tvungen att ersätta den med en annan pump, och valet föll på Speck Badu Eco Touch Pro. Verkar fungera bra så här långt, men jag upplever nog ändå att P78:an var lite tystare ändå. Skall ändå försöka få ihop P78:an för det är en fin och pålitlig pump.

Utloggad Erica

SV: Byte av pumpaxel i Pahlén P78 poolpump
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2020, 18:10:22:22 »
Jag vet att de endast säljer via återförsäljare,men åtminstone för inte så länge sedan så hade jag kontakt ed dem i ett supportärende och fick hjälp av dem på telefon. Däremot säljer de inte reservdelar direkt, du kan få fram ett artikelnummer och sedan beställa det från någon av deras återförsäljare. Ja Pahlens bronspumpar verkar vara riktigt god kvalitet, vi har bara haft positiva erfarenheter. Tyst och vibrationsfri gång och lång livslängd, plus att de inte byter modell stup i kvarten viket gör det lättare ed reservdelar. Jämfört med plastpumpar så är bronspumparna klart mera tystgående.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag