VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L  (läst 1379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wipaso

Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« skrivet: maj 10, 2020, 20:51:44:44 »
Hej nu har vi beställt en Intex ultra 31000L
Och ska även köpa en värmare till den. Klarar jag mig på en med ca 9kw bör i Mariestad vill kunna hålla 28 grader kommer att täcka på nätterna.
Vad tror ni?

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2020, 07:20:48:48 »
Exakt en sådan pool vi har. Fick rådet av både poolteam och folkpool att gå upp ett snäpp till 12kW, då vi saknar pooltak, utan endast kör med geobubble 500. Hade turen att komma över en 12kW  3-fas för 14000 kr under "mellandagsrean" i julas.

Det finns en hel del ägare av samma pool här på forumet, har för mig jag har läst att de ligger på gränsen för vad pumpen orkar med när de kör 9 kW. Lägre än så hade jag inte tagit, och det beror nog på hur sommaren blir, hur kalla nätterna blir osv.

I skrivande stund har vi kört pumpen 4 dagar mellan 9 och 18 och ligger på 25 grader i poolen, vilket är helt okej att bada i, även om man börjar huttra efter en stund. Målet är 29 grader. Om du har möjlighet att rama in poolen i ett trädäck kan du svepa in den i rymdplast eller cellplast för ytterligare isolering. Står den fritt, blir detta svårare att få snyggt.

Hellre aningen för stor värmepump än en som får gå dag och natt och knappt lyckas hålla värmen, så tänker jag. Värmen är hela upplevelsen när man har pool, det märkte vi snabbt, när det var 22 grader ville ingen bada, dottern som är 5 huttrade efter 5 minuter och ville upp, vi vuxna tog oss några simrundor och gick upp vi också.

Utloggad TommyC

SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2020, 16:57:31:31 »
Jag håller med. Ska ni bara köra från mitten av juni till slutet av augusti och har ett vindskyddat läge så kanske det funkar men jag skulle inte chansa på det. Vi har ju 9,2kW till 31 kubikmeter vatten men vår pool är bra isolerad samt försedd med pooltak. Det går dessutom ganska snabbt att upptäcka att 28 grader inte är den temperatur som man vill ha. 31-33 grader någonstans är optimalt för oss.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2020, 08:32:53:53 »
Jag håller med. Ska ni bara köra från mitten av juni till slutet av augusti och har ett vindskyddat läge så kanske det funkar men jag skulle inte chansa på det. Vi har ju 9,2kW till 31 kubikmeter vatten men vår pool är bra isolerad samt försedd med pooltak. Det går dessutom ganska snabbt att upptäcka att 28 grader inte är den temperatur som man vill ha. 31-33 grader någonstans är optimalt för oss.

Av ren nyfikenhet, hur pass bra håller er pool värmen nu när det är nästan nollgradigt på natten? Vår går ner ca 3-4 grader mellan 20:00 och 09:00 då vi inte kör värmepumpen. Har ingen lust att köra pumpen dygnet runt, ingen vill ändå bada när det är +10 grader i luften, men vill inte stänga av värmen helt då det rätt som det är slår om och blir +16 i luften, då är det inte kul att behöva vänta 3-4 dagar innan man kommer upp i 28 i poolen.

Har efter någon månad som poolägare redan upptäckt det allra sämsta med pool i Sverige, vädret! Inte ens i Maj kan man ha vettiga temperaturer i det här landet... en dags bad, sen en veckas iskyla.  :P :'( >:(

/H

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2020, 08:14:45:45 »
Min värmepump isar igen nu, så den står mest avstängd. Kör en del på dagarna, hade hoppats att kylan skulle försvinna så att man kunde börja bada, har som mest haft 27, men det sjunker på nätterna. Just nu 25 i vattnet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2020, 18:10:12:12 »
Av ren nyfikenhet, hur pass bra håller er pool värmen nu när det är nästan nollgradigt på natten?
Vi har aldrig startat poolen före mitten av Juni. Målet brukar vara att bada till midsommar. Visst missar vi ofta en fin vecka i maj men jag slipper gärna att sköta poolen innan det är stabilt väder som gör det värt besväret. Det är oftast mycket annat att ta hand om i maj-juni så jag vill inte ha igång poolen för tidigt.

Vi höll poolen igång till slutet av September ett år för att testa förmågan att hålla den varm. Slutsatsen var att så länge som dygnsmedeltemperaturen i luften är minst 10 grader så klarar vi att hålla 31-32 grader i vattnet men då var ju vattnet redan varmt när temperaturen sjönk så hur det skulle fungera att starta från låga temperaturer vet jag inte.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Värmare till Pool Ultra XTR Frame 31805L
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2020, 12:11:34:34 »
Vi har aldrig startat poolen före mitten av Juni. Målet brukar vara att bada till midsommar. Visst missar vi ofta en fin vecka i maj men jag slipper gärna att sköta poolen innan det är stabilt väder som gör det värt besväret. Det är oftast mycket annat att ta hand om i maj-juni så jag vill inte ha igång poolen för tidigt.

Vi höll poolen igång till slutet av September ett år för att testa förmågan att hålla den varm. Slutsatsen var att så länge som dygnsmedeltemperaturen i luften är minst 10 grader så klarar vi att hålla 31-32 grader i vattnet men då var ju vattnet redan varmt när temperaturen sjönk så hur det skulle fungera att starta från låga temperaturer vet jag inte.

Det låter onekligen förnuftigt, nu är det första året vi har pool och alla var jättesugna på att bada så fort det kom lite efterlängtad värme. Lilltjejen har tjatat sen i mars om "när kommer sommaren", "när kan vi bada i poolen"...  tyvärr är det väl inte förrän i slutet av maj, början av juni vädret kommer upp i vettiga temperaturer som det är försvarbart att rulla igång värmaren. Det är väldigt olika på gatan, grannen drog igång sin värmepump första dagarna i maj (och kör den dygnet runt) , medan ett annat hus har inte haft den igång alls än.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag