VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?  (läst 5710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontan

Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« skrivet: juni 26, 2019, 23:10:01:01 »
Hej alla!

Jag tittar på pool och har förstått att 4x8 är vanligast och mest sålda storleken. Enligt säljare på Folkpool börjar de sälja mycket av 3,5x6,5. Jag har tänkt att bygga den senare, men är rädd att den kanske känns liten?

Läst att både säljare och andra varnar för att bygga för liten pool när man googlat lite. Men allt är väl både relativt och subjektivt. Svårt att veta vad ”för liten” innebär. Vad tycker ni som redan byggt en pool som är 3,5x6,5? Är det en bra storlek?

Jag själv kommer väl doppa mig några gånger per sommar. Men mina barn kommer nog få hud mellan tårna.

Jag har även tänkt att köpa ett pooltak. Anledningen till att jag tittat på denna storlek och inte 4x8 är väl både för pengarna och för att behålla lite mer tomt till annat.

Tacksam för svar!

/Pontus

Poolgiganten

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2019, 07:22:51:51 »
Vi har en 3,5x7 med helgaveltrappa, känner inte att den är liten. Är väl inget man kan göra i en 4x8 som inte funkar i vår så att säga. Man ligger inte och simmar längder i någon av dem.

Det man kan ha i åtanke är om poolen börjar bli smalare än 3,5 meter så är man alltid nära en långsida, detta i kombination med att ungar gärna leker sittandes på diverse flytleksaker gör då att det alltid är nära med huvudet till kanten när man trillar av. Av den anledningen är kanske en rund pool det optimala, fast där e många andra nackdelar så det gick bort för oss :)

Sen är det ju en mindre vattenmängd att hålla uppvärmd, pooltaket blir lite mindre och billigare (Fast vi satte ett 4x8 tak över vår, vilket vi inte ångrat en sekund.)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2019, 09:45:57:57 »
Vi har en 4 X 8 meter pool, och upplever väl den som rätt lämpligt stor, hade inte velat ha mindre.
Samtidigt har vi bekanta med 3 X 6 meters pool som används flitigt, och man hör sällan någon klaga på att den är för liten.
När det gäller barnen blir de alldeles säkert nöjda med storleken, oavsett storlek.
En fördel med en lite större pool är att man som vuxen kan dra sig undan lite från barn som busar i poolen, det kan bli rätt tröttande i längden, speciellt om det är andras barn...

Vi vuxna som badar sitter/står mest och myser/pratar så får vår del hade det gått bra med en avsevärt mindre pool, eller ett SPA.

Vi har 32 grader i vattnet, så man kan verkligen bara ligga/sitta och mysa.
Har man för avsikt att ha en lägre temp, typ 26-28 grader, så blir det ju mest att man doppar sig för att svalka av sig, eller så badar man mer aktivt genom att kasta boll, frisbee, spela volleyboll eller liknande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2019, 10:19:36:36 »
Jag kollade själv mycket på olika storlekar på pool innan jag skaffa och vi var helt inne på 3,5x7 först men det slutade med en 4x8  då vi har stor tomt och tyckte att prisskillnaden inte var så stor. är väldigt glad att vi gjorde det valet idag, går faktiskt att simma lite om man skulle vilja det.
Grannen har en jf som är 3,5x6,1 tror jag och den är toppen för ungarna så på den punkten tror jag inte det är något problem. däremot tror ju du mer ska tänka på att poolen inte är för grund 1,5m är lagom tycker jag och ungarna vill ganska snart ha en inte allt för grund pool.

Tänk även på att ska du ha en helgaveltrappa så bygger den 120-140 cm och då är det inte så mycket kvar av poolen om du tar en 6,5m pool.
så mitt tips är titta på en pool som har ett baddjup på minst 140cm och ska du ha helgaveltrappa ska du inte gå under 7m.
sen är stadiga väggar bra för ungarna gillar att skjuta ifrån och det funkar ju inte så bra i en intexpool eller jf som inte är helt nedgrävd.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Eee

SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2019, 16:43:28:28 »
Jag har precis byggt färdigt en 4x6,5 meter pool med hel gaveltrappa. Var spänd på hur den skulle upplevas innan den blev färdig, men den känns inte för liten. Är dock glad att den är 4 meter bred när barnen hoppar från kanten. Trappan i min pool tar 1 meter i anspråk så det är då "bara" 5,5m kvar med fullt djup.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad MathiasS

SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2019, 19:02:21:21 »
Min rekommendation är helt klart att ha en 4m bred pool. Längden kan bli vad man får plats med, inte lika viktigt. Detta sagt ur perspektivet badlek. Det hoppas från kanten och leks på madrasser osv. 4m ger en extra marginal som verkligen behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2019, 23:55:41:41 »
Vill man simma är nog 8 meter lämpligast. För lek och dopp fungerar en mindre storlek.

Virgo

  • Gäst
Virgo
SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2019, 19:52:04:04 »
Många kloka åsikter ovan.
Själv har jag gått från 4*8 till 3+*5+ på grund av haveri.
Djupet 1,5 är det viktigaste, det ger skillnaden mellan plaskdamm och pool. Arean är komfort.
Men med arean följer volymen; mer vatten, mer kemikalier mer cirkulation.
För 4 pers plask och lek duger 3+*5+ gott och väl och är lätt att underhålla.

Utloggad Pontan

SV: Storlek på pool. Är 3,5x6,5 ok?
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2019, 22:21:54:54 »
Tack för alla bra svar!


Jag får återkoppla med en byggtråd när jag kommer så långt  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan