Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: I valet och kvalet - hur skall jag få frugan att gå med på det.  (läst 2237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mistafrizz

Hej "Poolare".

Detta blir mitt första inlägg, men förhoppningsvis inte mitt sista.

Jag är en riktig badmänniska men har en fru som ej tycker att en pool hör hemma bredvid ett sekelskiftes hus.
Nu har jag dock som tur är upptäckt att en av våra stödmurar håller på att ge vika, detta ger mig ett tillfälle att gräva på tomten - och tänkte då passa på att gräva en grop.. ;-)
Sen kan man ju alltid hitta en ursäkt till att gropen råkar vara lämpad för en pool.


Jag har nu flertalet frågeställningar kring detta med pool, jag skall nedan försöka beskriva dem så tydligt som möjligt.

1. Hur får jag bort massorna?
Vi har en kraftigt slutande tomt där endast trappor leder upp från gatan till Huset.
Halvvägs upp så har det stått ett gammalt gårdshus, detta hus grund använder vi i dagsläget som uteplats/terass.
Grävare kan jag få upp via en stig genom ett Natura 2000 område, men det är en ganska lång sträcka att köra grävare - och jag tror inte kommunen blir glada om jag börjar köra skytteltrafik där med massorna (ca 100 kubik har jag räknat ut.)
Från gatan är det ca 10 m gräsmatta upp till "terassen" som ligger ca 1 m över den sluttande gräsmattan.
Terassen är ca 6 m bred, därefter kommer den kollapsande stödmuren (ca 1 m hög).
Ovanför terassen tänkte jag att poolen skall ligga, så att terassen framöver bli i två plan - ett för umgänge och en för ett poolområde.

2. Vilken pool skall jag välja - jag har sett att t.ex poolgrossisten "rear" ut en pool om 5 x3 m (glasfiber/PP) för 50k inkl "allt)
Jag är mest intresserad av en glasfiberpool - då det verkar enklast att installera.

3. Ovanför platsen där jag tänkt att poolen skall ligga har jag ett annat gårdshus, kan jag på något sätt förvara all teknik där? Det huset är beläget ca 1,5 m över vattenytan.
Jag hade tänkt att sätta solvärmare på det taket.

4. Vad bör jag mer tänka på?


Det var lite korta frågor jag hade för stunden.

Jag skall försöka få upp bilder på tomten, så att ni lättare får en överblick.

/Andreas

Poolgiganten

Utloggad mikaelhede

Massorna kan du lyfta över huset med kranbil

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: I valet och kvalet - hur skall jag få frugan att gå med på det.
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2010, 08:43:30:30 »
Hej,

Hoppas att du lyckas få frun att gå med på dina planer! Skulle inte en timmerpool vara snyggt till ett äldre hus? Och med tanke på att du har en sluttande tomt?

Tänk även på att om du ska ha en glasfiber pool så ska du ha in en massa grus och singel för att fylla igen gropen! Med en timmerpool så kan du återfylla med de gamla massorna om du önskar ha poolen delvis nergrävt!

Jag har ena sidan mot huset helt under mark medans den andra sidan står helt öppen på andra sidan!

Ställ en container på tomten och fyll massorna i den och låt sedan en kranbil lyfta bort den!

Lycka till!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan