CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Polyesterfilter kontra sandfilter  (läst 2145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

Polyesterfilter kontra sandfilter
« skrivet: maj 02, 2008, 15:02:01:01 »
Hej, jag är helt ny på detta forum, men har massvis med frågor rörande markpool. Har haft pool sedan -92, men är lika nyfiken fortfarande.
Jag har blivit övertalad att gå över från klor till baqacil, men har problem med att få vattnet klart. Jag har polyesterfilter, o har nu hört viskats om att det inte är så bra ihop med baqacil. Finns det någon i detta breda forum som har erfarenhet av detta? Det verkar som filtret klibbar ihop efter bara några dagar.
Pereinar

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Polyesterfilter kontra sandfilter
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2008, 16:01:55:55 »
hej pereinar, och välkommen till forumet.
har också funderat att gå över till baqacil men det fungerar inte med polyesterfilter.
därför att flockningsmedlen som används tillsammas med baqacil sätter igen p-filtret.
Sandfilter är det enda som fungerar och då måste man också kunna backspola ut vattnet, har man ingen brunn får man dra ut en slang
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad pereinar

SV: Polyesterfilter kontra sandfilter
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2008, 13:50:46:46 »
Hej Carlos o tack för välkomnandet. Jag fruktar att Du har rätt, o vet nu inte ut eller in. Att tömma 30 kubik är inte gjort i en handvändning, o det är väl enda sättet att få bort gammal baqacil. Har Du träffat på någon som gjort denna omvända manöver (baqacil-klor)?
Om Du använder polyesterfilter var köper Du dessa till bästa pris?
MVH
Pereinar

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Polyesterfilter kontra sandfilter
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2008, 14:20:23:23 »
hej
jag har folkpools polyesterfilter så jag handlar det där de säljer deras grejor.
du behöver ha 2 st filter minst att alternera mellan, jag tvättar mitt i diskmaskinen
obs. du får inte köra med torkning i diskmaskinen, utan ta ut filtret före torkningen börjar om du inte kan slå ifrån denna funktion.
ett filter kostar c:a 500 kr, sköter du det väl så fungerar det länge.
kanske billigast för dig att installera ett sandfilter istället.
//carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag