CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativt filtermaterial.  (läst 1719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fnaset

Alternativt filtermaterial.
« skrivet: april 30, 2008, 00:33:17:17 »
Hej hopp!

Jag sitter och klurar, jag skulle igentligen behöva införskaffa mig ett nytt reningsverk, men eftersom konstapeln tyckte jag åkte för fort denna månad, så får jag ta det lite lugnt med utgifterna.

Jag har ett gammalt reningsverk med patronfilter, som är från något australiensiskt märke, som jag inte lyckas hitta nåt om nånstans i sverige.

Så jag täntke som så, borde det inte gå att använda filtermatta som man kan köpa på en djuraffär (till för akvarium igentligen) liknande denna:
http://www.zooplanet.se/filtermatta-50x50x10cm-p-4056.html?osCsid=25c249876493d8236abbf3f9b9de1135

och skära till snyggt och klämma ner istället för en filterpatron?

Så får jag investera i ett ordentligt sandfilter längre fram, någon som har några ideer eller synpunkter?

hare gött, häj!

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Alternativt filtermaterial.
« Svar #1 skrivet: april 30, 2008, 22:28:32:32 »
Hej,

Jag experimenterade en del med olika filtermaterial till min förra pool (en Intexpool och en pump på 400W). Tyvärr visade det sig att det var svårt att hitta filtermaterial som orkade hålla kvar smutsen från det förhållandevis starka flödet från pumpen. Det jag lärde mig på detta är att det avgörande för ett bra resultat, är att filter och pump måste vara väl anpassade för varandra. Att då börja experimentera med akvariefilter, ser jag inte som någon framkomlig väg för de pumpar som krävs till pooler.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag