CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?  (läst 8503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« skrivet: april 16, 2008, 08:15:52:52 »
Hej!

Jag har under ett par dagar försökt att få ordning på mitt poolvatten.

Testar med elektronisk mätare från poolstore.

Dessa värden hade jag efter vintern:

 0,0 i fritt klor
PH 6,9
Alk 0,94ppm

Justerade PH och kom för högt och fick följande värde
0,0 i klor
PH 8,0
Alk 117ppm

Justerade ner PH och chockklorerade och har följande värden nu på morgonen
3,3 i klor
PH 7,3
Alk 132ppm

Jag har läst att man bör ligga på mellan 1-3 på kloret, är det ok att ha det som det är nu och låta det försvinna alltså jag lägger inte i något vecko klor på några dagar?

Ser även att man rekommenderar att ha 80-120ppm på alkaliniteten, och undrar om jag behöver justera detta och hur man gör då, några säger att man skall använda PH- men jag vill inte gärna sänka mitt PH värde.

Vore tacksam att få veta av er som kan detta med pool om mina värden är ok?

Mvh Thomas


Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #1 skrivet: april 16, 2008, 09:30:38:38 »
Jag fick svaret att lite hög alk. är inte farligt att ha, det gör bara att Ph´t är stabilare (trögare). Kloret är ingen fara, låt det vara det dunstar snart bort.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad thomaslakers

SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #2 skrivet: april 16, 2008, 09:51:25:25 »
Tack FIA!!!!

Det är tur vi har dig här på detta forum.

Jag kör på som det är, PS lyckades laga poolöverdraget igår med lim och plast bit från en blå tunn vattenslang, tack för tipset.

Idag hade vi -1,5 grader i Svanesund, är det någon mening att starta värmen till poolen än, hur gör ni andra?

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #3 skrivet: april 16, 2008, 10:24:33:33 »
Alkaliniteten kommer att sjunka när du fyller på poolen, vattnet kommer ju att avdunsta och skvittras ut i takt med att ni använder den.
Tillfällit förhöjda värden är ingen fara, chockkloreringen skall göra att man får lite för höga värden dagen efter, 3.3 är inte alls farligt högt.

OBS. Man skall inte snåla med chockkloreringen utan sätta i det som specificeras för att bränna bort det bundna kloret som kan ha bildats, annars riskerar man att få en pool med "OK" klorhalt, men som ändå inte funkar bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad thomaslakers

SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #4 skrivet: april 16, 2008, 10:40:41:41 »
Hej Rikard!

Jag är inte med riktigt på vad du menar med det bundna kloret, just nu använder vi inte poolen men jag ville få vattenkvaliten ok så att det håller sig och när det finare vädret kommer är klart för att starta, som du vet så är jag första års poolinehavare och har inte allt klart för mig.

Hur skall jag göra för att behålla dessa värden framöver då vi inte brukar den, räcker det med att lägga i en klor puck i inloppet som skall vara i ca 1 vecka eller behöver jag göra något annat vad det gäller kemikalier.

Jag antar att jag behöver bottensuga och köra reningen som vanligt, jag har ca 55m3 vatten i poolen och en pump som klarar 16m3 per timme, har jag räknat rätt att denna skall gå ca 15 tim per dygn för att rena vattnet läste att vattnet skall snurra runt 3-4 gånger per dygn?

Tack för att ni orkar svara på allt Rikard.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Fia

SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #5 skrivet: april 16, 2008, 12:31:32:32 »
Rekommendationen är att du ska starta poolens cirkulation när vatten tempen är mellan 7-10 grader. Chockar du ordentligt några gånger per säsong så har du inga problem med det bundna kloret. Har du mycket bundet klor så luktar det väldigt starkt av klor o det tas bort av chocken. Det är det fria kloret som gör nytta inte det bundna.

Sen räcker det med att du har en klorpuck i breddavloppet o kollar så du har en bra klornivå.
Om du använder den eller ej spelar ingen roll, kolla bara klorhalten o Ph´t.
Hur länge pucken räcker beror på värmen i vattnet o hur mycket du använder den. Klor dunstar så i en täckt pool går det inte åt lika mycket klor som avtäckt.

Fråga på! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behöver jag sänka alkaliniteten på 132ppm?
« Svar #6 skrivet: april 16, 2008, 22:41:01:01 »
Det finns speciella "stickor" som mäter både bundet klor och fritt klor, de billigare som bara mäter klor skiljer inte på bundet och fritt klor.
Du kan alltså ha "rätt" klorhalt, men kloret gör ingen större verkan som rengörare vilket kan ge dig grumligt vatten trots att klorhalten är bra.

Bundet klor är nog inget problem på våren, men när du kört några veckor med full värme så krävs det chockklorering för att säkerställa vattenkvaliten.
Att följa anvisningarna för klor-renade pooler är att rekommendera även om man kanske kan spara nån hundring/år på att minska ned på chockkloreringen.
Risken är att du får "algblommning" vilket kan kosta ännu mer att bli av med...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag