CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator vs UV-rening  (läst 6437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomten

Saltgenerator vs UV-rening
« skrivet: mars 09, 2008, 14:18:44:44 »
Jag har försökt att få klarhet i vad som är fördelarna med uv-rening jämfört med saltgenerator

UV förefaller vara miljövänligare men jag undrar hur bra det fungerar när man har poolen täckt

Vad tror ni - vågar man satsa på UV??

Tomten

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Saltgenerator vs UV-rening
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2008, 17:42:27:27 »
UV-ljus fungerar endast som komplement till klor och kan inte ersätta det. Däremot så hjälper det till att minska klorförbrukningen. En saltgenerator producerar underklorsyda (dvs klor) via elektrolys och det är alltså klor som fungerar som desinfektion i det här fallet också.

Kontenta: Du kan alltså inte bara satsa på UV, du måste då även köra med klor för att få en fullgod kemisk rening.



Utloggad Pake

SV: Saltgenerator vs UV-rening
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2008, 09:35:09:09 »
Är det någon här på forumet som har en uv renare? Är riktigt nyfiken på om dom är så bra som det skrivs i diverse reklamblad, dom jag hittade på nätet säger att man kan spara in upp till 80% på kloren... (t.ex http://www.nettopool.se/Ovrigt.html )
Jag som är en nybörjare när det gäller pooler har ingen koll alls på hur mycket kemikalier det går per säsong. Naturligtvis varierar det väldigt mycket beroende på poolstorlek, men hur mycket gör man av med och hur mycket kostar det mellan tummen och stortån??

/Pakle
« Senast ändrad: mars 29, 2008, 09:47:08:08 av Pake »

Utloggad PoolG

SV: Saltgenerator vs UV-rening
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2008, 09:55:33:33 »
Jag har en UV renare från Pahlen, http://www.poolstore.se/item_show.asp?code_no=100545 . De säjer att man kan reducera kloret med 60-70% och jar tror det kan stämma bättre överens med verkligheten än vad många Kinesiska tillverakre hävdar.

Förra sommaren provade jag med att inte tillföra något klor, det fungerade i ca 3 veckor sen blev det alger som jag fick bort med chockklor. Jag är nöjd med min UV renare, man får mindre problem och kan missa lite med kloret utan att det gör så mycket.

Utloggad Pake

SV: Saltgenerator vs UV-rening
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2008, 10:06:13:13 »
Hur mycket klor gör du av med efter montaget av uv filtret? 60-70% mindre än vadå?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag