CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PH-mätare (elektrisk), krångligt?  (läst 10401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mette

PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« skrivet: februari 21, 2008, 20:07:47:47 »
Hej!
Var idag och köpte en elektrisk PH-mätare på Claes Ohlsson, enligt bruksanvisning ska man rengöra före och efter användning, kalibrering med bufferlösning och desstilerat vatten med ph 7 före varje mätning??!!

Verkar ju superkrångligt, någon som har använt denna och kan ge tips om det är värt pengarna(589 kr) och besväret?
/Mette <hmm>


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2008, 07:35:57:57 »
Jag vet att "Fia" här i forumet har skaffat en pH-mätare, men tror inte hon hunnit använda den ännu, hon kommer säkert att rapportera hur det fungerar.
Min erfarenhet av pH-mätare som jag använt mycket i mitt tidigare yrke inom industrin är att det ÄR rätt bökigt att använda dem, dessutom fungerar de oftast inte speciellt bra i så pass "rent" vatten som en pool innehåller, det finns helt enkelt för lite smuts i vattnet för att de skall fungera riktigt tillförlitligt, men, kanske fungerar de bättre om man tillsätter lite salt i poolen.
Den pH-mätare jag provat i vår pool fungerade i alla fall inte alls, mätvärdet drev från 6.0 till över 8.0 i pH om jag lät den ligga kvar i vattnet ett par minuter, helt värdelöst vid mitt enda test med andra ord.

Vågar inte lova att den pH-mätare jag lånade hem var helt schysst, så ta denna recension med en nypa salt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2008, 08:56:07:07 »
Hej,

Jag har också en PH-mätare ifrån Claes Ohlsson som jag har använt i ett år.
Jag har den i vanligt vatten ca: 30 sek och sedan kaliberade jag den innan jag använder.

Funkar kanon bra.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Mette

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2008, 21:09:03:03 »
I dag kollade jag tempen på vattnet i poolen, 3 grader varmt, och ph var 7,3-7,4 med min nyinköpta elektriska ph-mätare, kollade kranvattnet som hade ph=8,3-8,4 ,mjukt vatten ,så det verkar stämma,( jag 2 provade gånger).

När jag vinterstängde, i oktober fyllde jag med kranvatten och tog i algdräpare, vispade runt med lövhåven eftersom min pump mm inte är startad ännu.

Eftersom jag ska ha saltgenerator ska jag ösa i massa salt, det borde man väl kunna göra när som helt? (om man löser upp i lite varmt vatten i hink och öser i och vispar med lövhåven). :)

Utloggad Janne

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2008, 22:14:13:13 »
Mitt råd som jag fick av min leverantör vad att man skulle hälla i saltet vid uppstarten av poolen.
Dom tre åren då jag hade saltgenerator så vad inte "bara" att hälla i salt.
Det tog tid att lösa upp det.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2008, 17:36:29:29 »
Nu har jag testat Ph-pennan o den är kanon att använda. <sol> Jag tyckte den var enkel att använda. (När jag väl hade läst bruksanvisningen ::))
Den får jag tacka Tomten för!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2008, 20:44:11:11 »
Hej,

Jag har också en PH-mätare ifrån Claes Ohlsson som jag har använt i ett år.
Jag har den i vanligt vatten ca: 30 sek och sedan kaliberade jag den innan jag använder.

Funkar kanon bra.

//Janne

Detta är nyckeln. Mätkroppen måste vara fuktig för att man ska kunna lita på mätvärdet. I locket på pH-pennan finns en liten filtbit som har till uppgift att hålla mätkroppen fuktig mellan mätningarna. Det räcker om man mäter ofta. Annars kan man som Janne skriver doppa den i vanligt vatten.

Att kalibrera ofta är också bra. Själv har jag kommunalt vatten med stabilt och känt pH-värde och kan därför använda detta som kalibreringsvätska. Det tar 10 sekunder.

Det lilla knappcellsbatteriet varar i flera år.

Utloggad Janne

SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2008, 21:50:45:45 »
Har haft i vatten då och då nu i vinter också.
2:a året och det funkar fortfarnade kanon.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: PH-mätare (elektrisk), krångligt?
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2008, 19:44:18:18 »
Har en ph mätare från testo den funkar kannon behöver ej fuktas då den har en speciell gel i korken som elektroden ligger i .
Dessutom så går det att byta elektrod på den vilket man bör göra ungefär vartanat år.
http://www.nordtec.se/vattenanalys_testo+206-pH1.html
Funderar på Spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag