CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Plåtar på 16 grader i vattnet....  (läst 3493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Plåtar på 16 grader i vattnet....
« skrivet: oktober 06, 2007, 16:51:01:01 »
Hej vänner,

Har idag lagt på plåtarna för vintern, orörd vattennivå och idag storrengöring och chockklorering. Tänkte nu fortsätta att köra reningsverket
till tempen sjunkit till 8 eller så. Då är planen att sänka nivån och låta det hela vila i lugn och ro över den skånska vintern som troligen inte medför
isläggning i poolen :)

Nu till frågeställningen, tror ni 6 timmar cirkulation och rening om dagen som jag just ställt timern på räcker ?,
har någon erfarenhet bra eller dålig att dela med sig av kring av plåt på dvs ingen ljus men tämligen varmt vatten (åtminstone om man är en alg)

Tror ni jag behöver chocka igen när jag slutar köra pump och filter ?, det blir ju lite meckigt att komma åt under plåtarna..... hoppas slippa det.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2007, 18:33:59:59 »
Hej,

Hur många liter vatten har du i poolen?
Hur många liter vatten pumpar din pump per timme?

Varför skall du plåtarna på redan?

Alger behöver ljus annars kan dom inte växa och givetvis rätt vatten kvalite "högt ph eller lågt ph".

Jag "tror" att du skall chocka ett dygn innan du stänger ciruklationen.

Om du gör allt rätt så skall ditt vatten vara kristall klart när du tar bort plåtarna nästa vår.  ;)

//Janne

Ps: Jag har 12 grader i mitt vatten och bor "bara" 6 mil ifrån dej......
Har tagit bort solfoliet så inget värmer vattnet.
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2007, 19:00:53:53 »
Det här med 10 grader innan stängning? det har jag aldrig brytt mig om, i år var det 15 grader när jag stängde pumpen, samma alla andra år och jag har alltid fint vatten på våren, har ni läst om detta eller har ni dålig erfarenhet?

En annan sak, man får ju inte in mera klor i poolen bara för att pumpen går! den ska rena rent mekaniskt inte kemiskt, (om man inte har klorgenerator), så varför ska den gå till <10 grader?

Bara undrar.... <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2007, 19:30:26:26 »
Har läst det ett antal gånger på flera ställe:
Ex: http://www.pahlen.se/sve/poolguiden.php?page=vinter

Har fått det berättat av tre olika pool leveratörer.

Vem som har rätt......  <hmm>

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #4 skrivet: oktober 06, 2007, 20:06:25:25 »
Hej,

Man blir som Tomas DiLeva, vem i hela världen skall man tro på.
Jag har läst Pahlens vinterstängning så många gånger, samtidigt har jag många kompisar som gör som du RLA stäng av ljuset och cirkulationen, no problems....
Och visst är det mekansik rening med  cirkulationen, men om man skall hålla lite nivå på kemin så behöver vattnet cirkuleras också även om det inte lär fastna ngn skit i
filtret..

Hur som haver min pool är ca 55 m3, pumpen drar runt 16 eller 19 kubik i timmen. Solfolien är väck sedan länge, nätet har varit över tills idag, nuär det en pressening
och därovan plåtarna. Dagen solsken värmde poolen nästan en grad..... tror att plåten motverkar detta en del. Isolering är bra :)

Vi får se vad som händer....

Ph värdet är justerat och ca 7,3, vilket jag brukar hålla.

Det som jag tycker känns lite jobbigt är ju att jag har små möjligheter att kolla om fel saker börjar hända under plåten,
samtidigt så ville vi ha dit plåtarna innan alla löven faller. Förra året var det ett tre dagars projekt att rensa poolen och få dit plåtarna.
I år är det tätt, nu skall varken löv eller mus kunna ta sig ner i vattnet ( from förhoppning). Har en "vintersarg" som skruvar i trädäcket ett par dec
utanför poolen. I år är det en pressening lagd under den sargen dvs klämd mellan sarg och däck och därmed åtminstone lövtät tror vi.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2007, 20:24:54:54 »
Har hållt på akvarium ett antal år.
Där är det också problem med alger ibland.

Alger vill ha någonstans och sätta sej på, som exempel väggarna på poolen.
Om det är cirukulation i vattnet så har dom problem.
Givetvis så har det med vattenkvalite också göra.

6 timmar räcker, tycker jag.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #6 skrivet: april 22, 2008, 19:13:22:22 »
Hej igen,

Plockar upp denna tråden även om det är det omvända problemet. Nu är poolen 10 grader (idag), har inte fyllt och startat rening klorering etc ännu. Börjar bli lite spänd, är det troligt att det är grön sörja under plåtarna? Ser att många öser bort lite is i samband med start, det är inte aktuellt i Hbg. Var tror ni tempgränsen går innan man måste gå igång?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Plåtar på 16 grader i vattnet....
« Svar #7 skrivet: april 22, 2008, 21:04:43:43 »
Hej.

10 - 12 grader i vattnet brukar man säga.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag