Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Val av rening  (läst 800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

Val av rening
« skrivet: mars 23, 2021, 06:08:03:03 »
Hej.
Vi har varit utan pool i några år men nu köpt nytt hus och tänkt bygga pool.
För 10 år sen när jag hade pool senaste så körde jag med Baquasil och det fungerade jättebra men var inte helt billigt.
Nu har jag funderat på saltklorinator eller typ Minimaster men funderar på om det verkligen är värt det?
Salt innebär ju korrisions risk och att man då bör lägga pengar på rostfritt/syrafast av hög kvalitet
Hur mycket jobb är det eg att köra helt utan automatik och använda veckopuckar och hur bra blir det jämfört med Baguasil eller klorinator?
Vi hyrde ett hus i Thailand ett år som hade saltklorinator och det var ju inte helt utan manuellt arbete då ph behövde sänkas ganska ofta och mängden klor som klorinatorn skulle göra behövde justeras beroden på väder och hur mycket vi badade.
Nu är väl nya system som tillsätter ph minus och mäter klornivån betydligt bättre men funderar iaf om det verkligen är värdet det i längden.
Pengarna är eg inget problem men så lite problem som möjligt gillar jag och automatik som krånglar är inte heller kul.



Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Val av rening
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2021, 08:51:42:42 »
Hej.
Vi har varit utan pool i några år men nu köpt nytt hus och tänkt bygga pool.
För 10 år sen när jag hade pool senaste så körde jag med Baquasil och det fungerade jättebra men var inte helt billigt.
Nu har jag funderat på saltklorinator eller typ Minimaster men funderar på om det verkligen är värt det?
Salt innebär ju korrisions risk och att man då bör lägga pengar på rostfritt/syrafast av hög kvalitet
Hur mycket jobb är det eg att köra helt utan automatik och använda veckopuckar och hur bra blir det jämfört med Baguasil eller klorinator?
Vi hyrde ett hus i Thailand ett år som hade saltklorinator och det var ju inte helt utan manuellt arbete då ph behövde sänkas ganska ofta och mängden klor som klorinatorn skulle göra behövde justeras beroden på väder och hur mycket vi badade.
Nu är väl nya system som tillsätter ph minus och mäter klornivån betydligt bättre men funderar iaf om det verkligen är värdet det i längden.
Pengarna är eg inget problem men så lite problem som möjligt gillar jag och automatik som krånglar är inte heller kul.

Hej!
Jag kan verkligen varm rekommendera att autodos system. MM i all ära dom funkar kanon vad jag har hört, ligger något bättre i pris men är relativt "gammal" teknik. Själv köpte jag mig Hayward Control Station och jag ångrar det inte för en sekund. otroligt lätt system och kräver fantastiskt lite arbete. jag få till och med en notis i mobilen när jag måste byta klor dunk för att den börjar ta slut.

Den ligger och mäter konstant och försöker hålla ett jämt värde och reagerar fort med dosering så jag behöver inte tänka på om pooltaket är öppet mycket eller om det är mycket bad. systemet sköter sig helt själv.

Saltklorinator funkar ju kanon det med med pH automatik är ju skönt att lägga till då förstås men som sagt då får man tänka med på övriga materialval.
Puckar visst det funkar men det blir mycket med jobb med kem och mätning av nivåer m.m och risken för hög cya kommer som ett brev på posten.
Så skaffa automatik, värt det alla dagar i veckan.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag